Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad betyder det? (Andesprog -Hos moskus-ænder)  (Læst 5374 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KarCas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Hvad betyder det? (Andesprog -Hos moskus-ænder)
« Dato: 18 April , 2011, 08:43 »
Jeg synes det er hyggeligt at sidde og bare kigge på ænderne mens de render rundt og laver hvad de nu laver. Jeg sad her i går eftermiddags og kom til at tænke på deres sprog til hinanden, hvad det mon egentlig er de fortæller hinanden.

Hvad betyder det egentlig, når de står foran hinanden i en rundkreds og rapper og nikker med deres hoveder og halse?
Noget jeg har observeret er at de nikker forskelligt! Sorthoved for eksempel samt Lilje, som er de to ledere i flokken, de strækker halsen højere op i luften og nikker meget sådan "bestemt" kan man vel kalde det. Op i luften og så ned, rap rap rap og så op i luften og ned igen. Nogle gange rapper de når hovedet er oppe, nogle gange når det er nede.
Plet derimod, som er den nederste i flokken, hun kaster sin hals og sit hoved helt og aldeles bagover, så hendes hals og hoved faktisk talt ligger helt ned langs hendes ryg. Så laver hun et stort sving og svinger hovedet op igen og ned foran sig, hvor hun så rapper. Hun rapper ikke når hovedet er oppe eller helt nede langs hendes hals. De andre logrer med halen når de rapper og nikker, undtagendet Plet, hvis hale mest står stille hos hende når der er andesamtale.

Er der nogen der kan forklare mig lidt om, hvad denne nikken og rappen og halelogren egentlig betyder?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad betyder det? (Andesprog -Hos moskus-ænder)
« Svar #1 Dato: 18 April , 2011, 09:50 »
Jeg må melde pas, jeg har slet ikke forstand på ænder, men det må være sjovt at iagttage. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Hvad betyder det? (Andesprog -Hos moskus-ænder)
« Svar #2 Dato: 19 April , 2011, 23:12 »
Jeg tror, at de hilser venligt på hinanden  ;D
Vores moskusandrik, som fik tæsk af vores gase fordi han kom for tæt på reden, har fået sin egen indhegning sammen med to ællinger, som han i øvrigt passer som en mor, og da jeg satte en af vores gåsepiger, som var kommet lidt til skade, ind til ham, hilste han hende velkommen på samme måde og nu pusser og nusser de hinanden som et kærestepar og han viger ikke fra hendes side.
Vores ænder laver tit lange seancer hvor de "hilser" på hinanden og især i parringstiden går det hedt for sig  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad betyder det? (Andesprog -Hos moskus-ænder)
« Svar #3 Dato: 20 April , 2011, 08:24 »
Det er en eller anden form for hilseceremoni.
De bruger meget, den der med at hæve og sænke hovedet både når de hilser, og når de gør kur.
Jeg har ikke lagt mærke til om vores bevæger sig forskelligt efter status i flokken, men det virker da meget rimeligt.

Logren er venligt ment. Det gør de, når de hilser venligt eller er glade for noget. JO gladeres, desto heftigere logren og nogle gange kan man se, at hovedet følger med, så halsen nærmest er i vandret, mens de "griner" til en. De har sådan en "hehehe" rappen.  :D

Jeg fandt engang en amerikansk hjemmeside om det, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den igen. Den var ellers skæg.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad betyder det? (Andesprog -Hos moskus-ænder)
« Svar #4 Dato: 20 April , 2011, 08:47 »
Moskus Ænder som rapper er da en sentation i sig selv.   ;)

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Hvad betyder det? (Andesprog -Hos moskus-ænder)
« Svar #5 Dato: 21 April , 2011, 09:54 »
Moskus Ænder som rapper er da en sentation i sig selv.   ;)



De er sikkert tosprogede   *f
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡