Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sætte unge dyr sammen med voksne...?  (Læst 3162 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sætte unge dyr sammen med voksne...?
« Dato: 27 April , 2014, 09:36 »
Hej alle!

Jeg har 2 voksne høns (1 wyandot + 1 orpington i min egentlige hønsegård/hus.
Jeg har 10 kyllinger (wyandot) på 4 uger i en dertil bygget kyllingegård/hus.
Jeg har 3 kyllinger (orpington) på 2 uger i en kasse på min søns værelse.

De 3 kyllinger som pt. bor i kassen, skal have mere plads. Men hvordan får jeg bedst sat dem alle sammen?

Er det bedst at sætte de små kyllinger sammen med de store kyllinger, eller vil de små så blive hakket?

Kan jeg allerede nu sætte 4-ugers kyllingerne sammen med de 2 voksne, eller vil de så blive hakket? Og vil det så blive endnu sværere at sætte de 3 små kyllinger sammen med alle de øvrige, hvis de 10 store kyllinger først kommer ind til de voksne? De 10 store kyllinger kan (når de går frit i haven) gå gennem maskerne til hønsegården. Når de kommer for tæt på de voksne høns bliver de hakket / jaget væk.

I går satte jeg forsøgsvis de 3 små kyllinger sammen med de 10 store, og de blev som sådan ikke uvenner - men de var noget forbeholdne overfor hinanden. De gik alle i en stor indhegning i haven, så der var masser af plads. Det var først min tanke at lade de 3 små komme med ind i kyllingehuset, men så fik jeg alligevel kolde fødder og tog dem ind i kassen igen. Jeg er urolig for at de 10 ikke vil lade de 3 små komme til mad og varme inde i kyllingehuset, og der kan jeg jo ikke holde øje med dem. Jeg vil ikke ud om morgenen og finde 3 små forkomne kyllinger, fordi jeg har gjort noget forkert. Kan man lade dem gå sammen om dagen, og så holde dem hver for sig om natten, eller hvad er det bedste?
« Senest Redigeret: 27 April , 2014, 19:19 Fra Fox »
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Sætte unge dyr sammen med voksne...?
« Svar #1 Dato: 29 April , 2014, 15:35 »
Nå, det har løst sig selv. Jeg satte alle kyllinger sammen i forgårs, og det gik fint...

I dag er jeg så kommet hjem til 6 døde kyllinger. 4 (inkl. de 3 små) er helt væk, og 2 ligger døde og helt afpillede...

Nu er der så kun 7 dotter tilbage...

#dårlighønsedag
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sætte unge dyr sammen med voksne...?
« Svar #2 Dato: 29 April , 2014, 16:03 »
Åhh nej  :'( hvor var det ærgerligt, at du ingen svar fik i forgårs

Nu fik du desværre lært det på den mest kedelige måde- der kunne have været undgået..æv..æv

Nej - det er/var ikke nogen god ide. Kyllingerne skal være meget ældre. Det er sikkert også derfor, at de fleste af dotterne overlevede, fordi de er/var 4 uger. Mine maskinudrugede kyllinger blev først helt sammenført med de voksne, da kyllingerne var 2½ md. gamle, og det efter at have gået længe med kun et trådhegn imellem kyllinger og voksne.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Sætte unge dyr sammen med voksne...?
« Svar #3 Dato: 29 April , 2014, 18:37 »
Nå, nej - det er ikke hønsene der har hakket dem - hønsene er i deres egen indhegning.

Alle kyllingerne har gået sammen uden problemer siden i forgårs, så jeg regner med at det er en kat, som har været inde og hygge sig i løbet af dagen.

Da børnene kom hjem fra skole, manglede de 3 små orpington på 2 uger og den ene wyandot på 4 uger. Yderligere 2 dotter lå døde, og var fuldstændig afpillede. Jeg regner med at katten har slået dem ihjel, og de øvrige kyllinger så efterfølgende har afpillet skrogene - de åd i hvert fald flittigt af dem da jeg kom hjem.

De 7 dotter der er tilbage, er så vidt jeg kan se uskadte - men jeg har fået et hak i tuden. Alle kyllingerne har gået og nydt livet i indhegningen de sidste 4 dage, og nu glemte jeg så at lukke kyllingeburet af. Min søn har så i morges lukket kyllingerne ud som han plejer - og de stakkels dyr har så gået i en usikker indhegning 8-14. Skide 6 timers uopmærksomhed, og så har katten taget 6 kyllinger.

For det er vel en kat? De to voksne høner bærer ikke præg af noget angreb. Ræven havde vel taget dem alle? Måren ligeså? En rovfugl havde vel kun taget det den kunne æde/taget det med sig?

Jeg bor midt i et villakvarter, og har i de 8 år jeg har boet her aldrig set en ræv. Til gengæld er her mange katte.
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sætte unge dyr sammen med voksne...?
« Svar #4 Dato: 29 April , 2014, 19:42 »
Ok - på den måde. Det blev desværre ikke mindre tragisk af at jeg misforstod :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sætte unge dyr sammen med voksne...?
« Svar #5 Dato: 30 April , 2014, 08:16 »
Som jeg kan læse i mange andre tråde, så kan det også sagtens være krager og/eller skader, der har taget dem :( Men ærgerligt er det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.