Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der vil lege "høne eller hane?"  (Læst 4366 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Nogen der vil lege "høne eller hane?"
« Dato: 24 April , 2012, 14:17 »
Så tog jeg mig omsider sammen til at hitte ud af at lægge billeder op :) Nogen der er friske med bud på køn?

Jeg tipper er selv den (stakkels to-farvede) Zorro til at være en hane...og måske er Noir også af samme skuffe. Er den forøvrigt ren sort eller er den for lys i det? Han har smukke pilefarvede løb og vist mikro-tufter. Ved ikke med skæg? Zorro har bare skiftergrå løb...

Jeg tror, at Zorro må være klækket før Noir, han er større i kroppen (hvem sagde kugle ;D) og fik hals og halefjer på vej først. Mon de er hhv. omkring 6 og 7 uger gamle?

MEN MEN MEN:
Det allersværeste er da at få Araucanaer af typen ADHD til at posere!! Er nu mystificeret af alle de smukke stillbilleder herinde  ;D

Bud modtages med køshånd :)
Louise

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nogen der vil lege "høne eller hane?"
« Svar #1 Dato: 24 April , 2012, 14:19 »
De er nu meget små endnu, men umiddelbart vil jeg sige haner, begge to.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Nogen der vil lege "høne eller hane?"
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2012, 10:38 »
UPDATE

Høn' Noir er en hane, tam og skøn og så er han overbevist om at han er en kæmpe på 5 kg!! Han er sort med blåt skær. Desværre har han groet 2 HALEFJER...ØVVVVVV (købt som ægte kylling)

Zorro er den triveligste høne, tam og putteagtig og en go flyver. Hun er fin haleløs, men en fejlfarve

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nogen der vil lege "høne eller hane?"
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2012, 11:43 »
Jeg tror også at det er to haner..... Men kan ikke selv være sikker før de er mindst et halvt år ::). Mange linjer har problemer med halefjer og dyrene bør ikke indgå i avl. Det kan give problemer mange generationer senere. Men de kan skam godt være "ægte" alligevel.
Og ja, de har ADHD ;D. Tror kun det er Tanja, der har tålmodighed til at vente på det rigtige portrætfoto.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Nogen der vil lege "høne eller hane?"
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2012, 12:05 »
Okay?! Det der med problemer med halefjer i ægte linier, det var noget af en overraskelse... Og jeg er enig, det skal der ikke avles videre på her.

Spændt på om du får ret, den ene har bare næsten ingen kam nu og den anden en ordentlig bred bule. - Og han har galet for første gang i dag!!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nogen der vil lege "høne eller hane?"
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2012, 12:12 »
Hi hi, ja så er han da en hane. Nogle dyr er meget sene i udvikling. Sidste år solgte jeg TO hønniker som viste sig at være haner :-[. Det er sjældent at "hanerne" viser sig at være høner men det er dog sket. Men uden at de har galet ;).

Mine blå/guldhalsede Araucanaer stammer fra Europamesteren, bosiddende midt i Tyskland. Flere af kyllingerne udvikler haler /d. Da de samtidigt er lige små nok er der heller ikke meget middag i dem. Men smukke, DET er de! Det er i øvrigt dem, der er længe om at vise køn. Måske har du en "aflægger"?

2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Nogen der vil lege "høne eller hane?"
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2012, 11:20 »
Ved det ikke!! Har nu en blå guldhalset hane, tidlig kønsmarkering OG han er fin eller lidt klein i det... Derfor kommer der lige en tråd med en ny tvivler!!