Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!  (Læst 4672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Dato: 28 Februar , 2010, 23:15 »
Hun var ellers så fint i gang med at lægge æg, men her til aften fandt jeg hende i en stor smltevandspyt med hovedet nede under vandet :o :o Kan det være Thomas, gasen der ved et uheld har druknet hende under parring???

Nu skal jeg ligesom Christine på jagt efter gæslinger, gerne sort brogede danske landgæs.

Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2010, 03:58 »
*t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2010, 13:13 »
Ej, det må ha' været et frygtelig syn :( :( Håber ikke den har lidt :( *t

(Er det i øvrigt mig du kalder Christine? ::) :D)

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2010, 15:00 »
Det gør mig ondt Gunni  *t

Jeg håber du finder en god erstatning for Gertrud, når du har fundet noglet gæslænger.

Jeg ved ikke om det kan være Thomas der er kommet til at drukne hende?

Kan vel også være noget i den smeltevandpyt? Men det lyder jo heller ikke så sandsynligt, at det skulle virke så hurtigt, så man falder om i sasmme sek. den drikker.. Jeg tænkte f.eks kølervæske.. men som sagt det går jo ikke hen og giver en så hurtig død.

Så kan vel meget vel være Thomas? Kender jo ikke til svømmefugles adfærd, men vildænderne er da godt nok lidt hårdhændet ved hunnerne i foråret og hører at mange hunner lider druknedøden for det.. Men en vandpyt?, det er jo lidt langt fra en sø. men kan jo drukne bare ved et glas vand. Så alt er jo muligt.

Det må have været et frygteligt syn  :'(
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

GKV

  • Gæst
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2010, 16:39 »
Selvom der har stået en stor forsænket murerbalje med vand inde i stalden som ænder og gæs har kunnet bade i, har de været usandsynligt glade for alle de smeltevandspytter der er kommet rundt omkring. Nej det var ikke noget frygteligt syn, hun lå der bare med hovedet under vand!.

Der er ingen grimme ting i vandet udover, hvad der nu engang dratter ned fra himlen.

Det mest sørgelige er, at høre på Thomas som går og kalder, på trods af at han jo har set hende død og har stået og prøvet på at få hende med hjem til stalden.

Nu bliver han slagtet sammen med de moulardænder jeg gemte fordi jeg troede de kunne avle :-[De vil nok bedst egne sig til sprængt and/gås og så med gule ærter til. Desværre er det nok kun mig der synes det er dejlig mad. Derfor lever de ænder også stadigvæk. ;D ;D

Gertrud nåede at lægge 8 æg som jeg vil forsøge at ruge ud, men måske er de blevet for kolde, meningen var, at jeg ville tage nogle af dem fra hende og prøve at udruge og så lade hende selv klare de resterende. Sidste år lagde hun ca. tyve æg, men fik kun en gæsling ud af det.

Gertrud var en sød og nem gås, Thomas er en bisse, man ikke skal vende ryggen til, det nemmer beslutningen og min Am. Cocker bliver nok glad for, at hun ikke skal holde øje med hvor han er, han har været efter hende mange gange.

Jeg køber nogle gæslinger til at holde græsset i frugthaven, men vil ikke avle med dem, har jeg bestemt her i løbet af dagen.

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2010, 20:23 »
Æv.
Det var en trist historie. Du kunne måske også finde en ny kone til Thomas? Er det ikke lidt synd, at han skal dø, fordi Gertrud er død? Eller er han for træls?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2010, 20:58 »
Du kunne også lave ham til Confit d'oie, samme metode som blev beskrevet for nylig under Confit de Canard.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2010, 21:07 »
Gaser er eminente gæslingeførere. Hvis gæslingerne spærres inde kunne Thomas så ikke komme med?
Jeg havde for mange år siden en fantastisk schæferhund. Det eneste han var bange for - var gasen Morten :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2010, 22:57 »
Gertrud nåede at lægge 8 æg som jeg vil forsøge at ruge ud, men måske er de blevet for kolde, meningen var, at jeg ville tage nogle af dem fra hende og prøve at udruge og så lade hende selv klare de resterende.

Hvis æggene ikke har fået frost tror jeg godt du kan få noget ud af dem i en rugemaskine. Jeg har tidligere ruget æg ud der havde stået op mod en uge i køleskab, hønseæg dog, men det gav kyllinger.

Om Thomas skal slagtes eller have lov at leve videre med en ny hustru, vil jeg helt lade op til dig. Svømmefugles parring er sommetider meget voldsom, og kræver sommetider ofre. Det er så bare trist når det sker for vore 'tamfugle'. 
Mvh
Erik Andersen

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æv Gertrud min dejlige gås er død!!!
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2010, 19:46 »
syntes nu gule ærter smager godt!!  :P

Var min første faste føde som barn har jeg fået fortalt..

Så du er ikke alene Gunni.. og tager gerne imod invitation  ;D Gudskelov har jeg en gemal der elsker det mere end jeg. Så det er bare om at få lavet en kæmpegryde og så fryse ned til de kolde tider. Dejlig og nem fastfood ind i mellem.


0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle