Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øjenbetændelse  (Læst 2536 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Øjenbetændelse
« Dato: 10 Marts , 2016, 09:49 »
Hej, jeg har en moskus som jeg i dag har opdaget har øjenbetændelse. Øjet er lukket, og det er gult i kanterne. Den klør sig i det. Jeg kunne få lov til at skylle det forsigtigt da jeg gav dem vand her til morgen, og den kan godt åbne det.

Jeg har læst lidt forskellige metoder her på siden. Kamilethe og øjendråber. Jeg har nogle dråber, som mine menneske unger har fået når de har haft øjenbetændelse. Flucithalmic hedder det. Det er osse nævnt her på siden som en behandling til ænder.
Er der nogen med kendskab til problemet, og om dråberne virker, eller skal jeg ha fat i dyrlægen. Det er kun den ene indtil videre, og vil helst ha det stoppet inden de alle skal dryppes

Mvh Rasmus

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øjenbetændelse
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2016, 20:38 »
Fucithalmic kan anvendes til dyr, og bliver også solgt som veterinærprodukt, blot under et andet navn. Tuben må dog ikke have været åbnet i mere end 30 dage.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Øjenbetændelse
« Svar #2 Dato: 11 April , 2016, 04:44 »
Hvordan endte du med at klare problemet?

Vi har sommetider skyllet øjet med saltvand og derefter med alm. vand, da salt har antibakterielle egenskaber. I vores tilfælde handlede det dog mest om skum i øjet eller et andet sår, og ikke rigtig øjenbetændelse.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Øjenbetændelse
« Svar #3 Dato: 11 April , 2016, 13:49 »
Det endte lykkeligt. Jeg dryppede med fucithalmic to gange om dagen,  og på 4-5 dagen var der ikke mere hævelse og gult snask i øjet. Der er intet at se i dag.

Tak for hjælpen