Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv...  (Læst 7449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Øv...
« Dato: 19 Marts , 2012, 13:12 »
Herhjemme fik vi i løbet af vinteren den fikse idé, at vi da skulle have moskusænder. Har haft sådan nogle før og da jeg nu har fået lært at slagte, så skulle vi da også være selvforsynende med ænder.
Jeg fik foræret et hundehus, som vi satte dør i, så de kan være i fred for ræven om natten. Jeg har ikke lavet gård endnu, men vores have er hegnet ind med trådhegn på 120 cm. Tænkte, at hvis jeg stækkede ænderne, så blev de her nok...yeah right!!!
I går hentede jeg så 3 stk ænder, som blev lukket ud i en lille separat indhegnet del af haven, efter at jeg havde klippet noget af svingfjerene på den ene vinge af dem hver. Efter mørkets frembrud ville jeg genne dem i huset, men det lykkedes ikke, så jeg endte med at måtte fange dem og putte dem i huset.
I morges lukkede jeg dem ud og ret hurtigt fløj de over hegnet og hunnerne fløj op på taget af børnenes legehus!
Senere ville jeg vise hundene, at der var kommet nye beboere, som var mine og ikke måtte jages.Nu ænderne havde indtaget hele haven, kunne de jo ikke undgå at møde hundene, så hellere under kontrollerede forhold end ved at uheld når børnene kom hjem senere på dagen. Hundene er vant til at færdes sammen med hønsene, så det ville vel gå glat! Det gjorde det såmænd også, indtil den ene hund ikke kunne dy sig for at komme med et enkelt højlydt "VOV". Så satte den ene and af og lettede og er ikke set siden!!! Jeg har været ude at lede, men kan ikke hitte hende. Så nu holder menneske og hunde sig indendøre og håber at hun kryber frem af sit skjul og kommer tilbage. Og så skal jeg da vist ud og finde ud at om jeg har materialer til at lave andegård. Har ikke lige budgeteret med at skulle købe mig fattig i pæle og tråd lige nu!!!
Stakkels ænder. Jeg tør knap nok prøve at genne dem i huset i aften. Tænk hvis de sidste 2 også beslutter sig for at smutte.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Øv...
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2012, 13:19 »
Det var dog en trist historie .Håber den kommer igen  *k
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Øv...
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2012, 18:50 »
Tak. indtil videre stadig intet tegn på hvor den er. Og som om det ikke var nok, så har de to andre besluttet sig for også at smutte. De er på vej henover naboens stubmark. Og alene hjemme med 3 små børn kan jeg ikke gøre ret meget. Dobbelt øv. Håber de bliver i nærheden og at jeg kan hitte dem i mørket når gemalen kommer hjem engang sent.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øv...
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2012, 18:57 »
Øv, hvor er det bare træls for dig... men med sådan nogle flyve fugle er det nok bedst at 1. hegne ind plus hegn over hovedet, så de ikke letter eller 2. ærge dig over at de er væk, og så få dem som æg næste gang, selv ruge ud, og så er de så trygge ved hundene, som de er ved hinanden! Nu har jeg ikke selv disse ænder, men en bekendt har dem gående med hundene ganske frit, ja de tager næsten middagslur sammen ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Øv...
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2012, 20:02 »
Jamen sådan kan det jo gå :(

Men hvis de ikke kommer tilbage og du gerne vil prøve igen så vil jeg da give dig 2 gode råd.

Det ene er at stække ænderne "ordentligt". Hvis det gøres korrekt så letter de kun en enkelt gang, og ikke ret højt, da de ikke kan styre retningen mere.

Nu ved jeg ikke hvor stort dit hundehus er men hvis det er stort nok så lad dem gå inde i et par dage inden du lukker dem ud. Hvis de absolut skal ud så kunne du sætte noget hegn op rundt om hundehuset. Det kunne bare være en halv rulle havehegn uden pæle. Det kan du få for ca. 150 kr. Efter en uges tid, eller to, kan du fjerne rullen igen og ænderne ville blive fremover. Det er ihvertfald billigere end at skulle købe nye ænder igen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Øv...
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2012, 20:10 »
Nu ved jeg ikke hvor stort dit hundehus er men hvis det er stort nok så lad dem gå inde i et par dage inden du lukker dem ud. Hvis de absolut skal ud så kunne du sætte noget hegn op rundt om hundehuset. Det kunne bare være en halv rulle havehegn uden pæle. Det kan du få for ca. 150 kr. Efter en uges tid, eller to, kan du fjerne rullen igen og ænderne ville blive fremover. Det er ihvertfald billigere end at skulle købe nye ænder igen.
Jeg tænkte det samme, det er lidt dristigt at lukke ænderne ud frit, når de endnu ikke har lært hvor de hører til....
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Øv...
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2012, 22:30 »
Nej, Patricia det fandt jeg da ud af.
Tjah, stækning har jeg ikke mod på at prøve igen. Troede jo at jeg gjorde det ordentligt første gang. Og da de kom fra et sted med hund, hvor de var vant til at gå frit, havde jeg ikke tænkt det som det store problem. Jeg stækkede dem jo (troede jeg) og de var jo som udgangspunkt hegnet inde, væk fra hundene. Indtil de fløj over hegnet.
Heldigvis har jeg en stædig ægtemand og en nabo med en ok kondi. Tilsammen fik de fundet og fanget 2 af ænderne. De sidder nu i et bur i laden. I morgen vil jeg ud og lede efter den sidste (måske utopi, men der skal gøres et forsøg) og så slår jeg tråd på en af hesteboksene, og så må de bo der til der er lavet en overdækket gård.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Øv...
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2012, 08:25 »
du skal bare klippe de yderste vingefjer af på den ene vinge, så flyver de ingen steder  /o
Det skal selvfølgelig gøres igen, når de skifter fjer, men det er da lettere end at skulle sende en stædig mand og en kondiløber efter dem  <
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Øv...
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2012, 08:49 »
 :) Ja, det må det da bestemt være.
Hvor længe holder sådan en stækning?
Tak for gode råd  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Øv...
« Svar #9 Dato: 20 Marts , 2012, 09:24 »
Det holder til de fælder/skifter fjer igen, så det skal gøres 2 gange årligt. Men det er billigt sluppet i forhold til at skulle overdække hele farmen  ;D
Jeg klipper altid mine og de bliver på jorden  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv...
« Svar #10 Dato: 20 Marts , 2012, 10:40 »
De kan faktisk komme langt omkring, jeg havde også en flok på springtur, og fik alle undtagen en tilbage, men de var fordelt over et meget stort område, dvs mindst en km i radius fra vores hus
en i en indkørsel, en midt ude på marken, og en lettere såret på rastepladsen, og en i en grøft, så god fornøjelse med eftersøgningen. 8)
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2012, 10:42 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Øv...
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2012, 10:48 »
Ja, de to som blev indfanget var kommet et godt stykke. Og den sidste tog af for et døgn siden, så jeg har ikke de store forventninger. Men man bliver jo en kende bekymret for om kræet klarer sig.
Hun er ikke fundet endnu. Men jeg vil gå en tur over markerne og kigge en sidste gang.
Ok, 2 gange om året er til at få gjort.
Hm, tror der går lang tid før jeg bliver gode venner med mine ænder, efter den her omgang  :(
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv...
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2012, 10:56 »
Jeg vil lige sige, at mine forlod hjemmet efter mørkets frembrud og vi ledte først efter dem dagen efter, så tag du bare en god runde, hun har måske også søgt ly for natten, moskus sover gerne i træer.
Mine blev kun stækket 1 gang, og så blev de hjemme.
Der er da andre der har oplevet at de bliver hjemme på madstedet, når bare de er stækket en enkelt gang, men tager sig nogle ordentlige flyveture over området, men altså kommer hjem igen  :) for at æde og sove
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Øv...
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2012, 12:54 »
Jeg må nok hellere igang med saksen.
Og så bliver de under tag, til vi er blevet bedre venner  :).
Hun er ikke fundet endnu.Men har "efterlyst" hende på FB.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Øv...
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2012, 15:14 »
Så er de to installeret i en boks med god plads, mad, sand og så mit bålfad fyldt med vand. Det bliver helt sikkert noget svineri  :).
Jeg klippede som I skrev, men vil lige holde dem inde og lade dem blive fortrolige med mig, som de pt mildest talt ikke er begejstret for.
Jeg har godtnok haft moskusænder før, for mange år siden. Men dem fik jeg som ællinger og havde haft dem i hænder fra dag 1. Dem havde vi gående over hele grunden og de gik selv ind i laden til aften.
Nå, sikke en hurlumhej. Men igen tak for gode råd.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D