Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ænder og høns sammen?  (Læst 11679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
ænder og høns sammen?
« Dato: 30 November , 2011, 15:31 »
hvorfor er det at ænder og høns ikke må være sammen ???
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder


Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #2 Dato: 30 November , 2011, 16:16 »
mange tak det var lige den viden jeg manglede :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #3 Dato: 30 November , 2011, 16:31 »
Nu har jeg også læst og er det ikke at skyde gråspurve med kanoner ::)

6 besætninger siden 2006? Det er godt nok ikke meget.....hvor mange har så været inficeret med alt muligt andet f.eks. salmonella? Og hvor meget skidt har der ikke været i importeret kyllinger?

Ja, undskyld men jeg synes det er noget fis!!! (Hihi, jeg hved godt i ikke er vant til at "høre" mig snakke sådan)

Hvis jeg ville holde ænder/gæs blev de holdt sammen med hønsene. Jeg ville så måske selv ruge dem ud fra starten af så jeg var sikker på ikke at hente noget skidt med hjem, - læs: syge dyr, men det ville også være det eneste forbeholde jeg ville tage.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #4 Dato: 30 November , 2011, 16:48 »
Det giver da vel heller ikke mening at have svømmefugle sammen med landfugle?

Det jeg mener, det er to forskellige racer af dyr som lever i hver deres miljø. Det virker umiddelbart fjollet at sætte dem sammen, hvis da altså man vil det bedste for dyret...

Jeg tror ikke de som sådan tager skade af det dog... Synes bare at når man vælger at tage dem væk fra deres naturlige omgivelser må man enten holde dem sterilt(industri stil) eller så nært på et naturligt miljø som muligt. - Godt nok sjældent jeg ser høns ligge og padle i dammen, eller snadde i mudderet. :)

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #5 Dato: 30 November , 2011, 16:58 »
Jeg kan kun give dig ret Jean. Jeg har en del gange været ude hos nogle erfarne opdrættere af ænder, som også havde udstillingsdyr i blandt deres besætning. Bedst som jeg står og kigger på de ænder der sælges, kommer der pludselig en pæn stor flok laksefarvede farverolles eller anden slags høns gående...i samme indhegning.
Mon dog ikke den slags mennesker er bekendt med diverse regler og er fløjtende....

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #6 Dato: 30 November , 2011, 17:00 »
Det svarer vel lidt til godkendte fjerkræsslagtere, hvor der ikke er dyrlægekontrol...men lad nu det ligge ::) ::) ::)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #7 Dato: 30 November , 2011, 17:14 »
jeg tænkte ikke på at dyrne skulle gå sammen, men mere at en hønsegård og en "andegår kunne ligge ved siden af hinanden med hegn imellem....
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #8 Dato: 30 November , 2011, 17:47 »
Rent teoretisk burde det være fint nok, så længe der på ingen måde er kontakt mellem de to besætninger :)
Så hvis man sætter en plexiglas væg op imellem de to indhegninger og der ikke blevet åbnet så de gik frit. Og man havde en procedure for at man selvfølgeligt ikke brugte de røde træsko når man gik ind til ænder, fordi de grønne kun var der til etc etc.

Der står jo ikke at der skal være minimum 20 meter mellem eller lign. Bare de to besætninger er fuldstændigt adskilt :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #9 Dato: 30 November , 2011, 17:56 »
Skal loven følges, så skal der være mindst 15 meter mellem anlæg til svømmefugle og andet fjerkræ.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #10 Dato: 30 November , 2011, 17:58 »
@Rudy,
hvor læser du det henne?

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #11 Dato: 30 November , 2011, 18:05 »
Her er hvad jeg lige fandt da jeg tænkte jeg nok måtte kigge lidt nærmere på det:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Fugleinfluenza/Hold_arter_adskilt/Sider/Fugleinfluenza%20Hold%20arter%20adskilt.aspx

Ikke andet end de skal være adskilt...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #12 Dato: 30 November , 2011, 18:11 »
De 15 m var vist kun vejledene, ikke et krav
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #13 Dato: 30 November , 2011, 18:12 »
@Jesper.
Det kan ses i dette Forum´s leksikon, under fugleinfluenza, nederste link, og så er det at læse i kap.4   /o   (nok vejledende)

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: ænder og høns sammen?
« Svar #14 Dato: 30 November , 2011, 18:14 »
Kravet er mindst 15 m