Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ændernes maver larmer!  (Læst 5234 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
ændernes maver larmer!
« Dato: 23 Juni , 2010, 16:02 »
Hejsa!

Jeg har jo 2 blå moskusdamer og 1 blå moskusandrik...

da den ene dame er syg har jeg idag hentet 2 damer mere med mand hos en der skulle af med nogle...

Jeg troede egentlig min dame havde dårlig mave og derfor var svækket, da hun ikke kunne stå på sine ben. Hun står lidt på dem nu...men ikke længe af gangen.

Grunden til at jeg troede hun havde dårlig mave var, at den laaaarmer utroligt meget...
Men, det er der altså nogle af de andre maver der osse gør kan jeg høre. Er det normalt? Altså der er både meget larmende maver og helt stille maver i flokken. De larmer (højt) ca. hvert 10. sekund, og jeg synes ikke det lyder særlig sundt...  ???

Hva'e...  ???

karina dj

  • Gæst
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2010, 09:58 »
Slet ikke nogen der har et bud på hvorfor nogle af maverne larmer?

Står jeg et par meter fra dem kan jeg tydeligt høre det... som sten der skurrer mod hinanden eller rimelig stor gevinst i en babyble  ;)  :D

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2010, 21:45 »
Jeg har desværre ikke noget bud på hvorfor de rumler, har ikke selv oplevet det hos mine. Kan det måske være sten/grus de mangler. Jeg ville nok ringe til min dyrlæge, og høre om de har et bud på hvad der kan være årsagen til det.

Hvordan virker de ellers? Spiser og drikker de som de bør? Bevæger de sig rundt, eller virker de skidt tilpas?
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

karina dj

  • Gæst
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2010, 23:54 »
De bevæger sig fint rundt, og har et pænt stort stykke at gå på. Her roder de i alt muligt så det er hverken sten, grus eller jord samt grønt de mangler.
Det er 1 andrik og 1 dame der larmer.
Andrikken er der intet galt med så vidt jeg kan se... har kun haft ham et par dage nu. Damen som jeg har haft hele tiden har jo haft det skidt, men jeg ved ikke om det er pga maven. Tvivler... hun kunne ikke stå på sine ben, det kan hun nu efter 1 uge på diæt og i boks. Synes hun var frisk nok til at lukke ud til de andre, og kan se hun halter lidt  ??? appetiten har dog ikke været så god synes jeg. Hun fik kyllingestart rørt med a38 og vand.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2010, 07:51 »
Det lyder jo ikke som om der er sammenhæng mellem de 2 som rumler.
Få en snak med din dyrlæge, som forhåbentlig har en logisk forklaring.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2010, 09:29 »
Jeg skulle tage meget fejl, hvis ikke det var deres kråse som er på arbejde..

Det er jo en stor muskel som indeholder sten til at knuse deres mad. mine gør det også, og det er ganske normalt.. Det vil svare til at du tog en håndfuld grus og kørte rundt i din lukkede hånd.

Mvh

Michael

karina dj

  • Gæst
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2010, 10:12 »
Jooo...jeg har tænkt tanken...men hvorfor hører jeg så intet fra de 4 andre ænder? Der har mulighed for at finde samme kråsmateriale ???

Skrev godt nok 2 meters afstand, men kan faktisk tydeligt høre det fra over 5 meters afstand.

Sidste år da jeg slagtede (34 ællinger) fandt jeg i nogle af kråsene sten på størrelse med det yderste led på tommelfingeren...altså hos en god gedigen arbejdsmand  ;) Jeg var helt paf over de overhovedet kunne sluge dem...så det kan seføli være at netop disse 2 ænder har valgt MEGET stort kråsmateriale  :D


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2010, 12:51 »
Du bor jo på klippe-øen Bornholm  ;D
Mvh Marianne

karina dj

  • Gæst
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2010, 12:58 »
Jeps...det gør jeg... og undres egentlig over at finde fine ovale og runde strandslebne sten inde midt på fastlandet  ;D Ja altså i kråsen hos anden... måske er den slebet dér  ???  :D

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2010, 13:02 »
Det kan vel sagtens være! Selv om det nok tager lidt tid at slibe hjørnerne af ... ser for mig stenene køre rundt i kråsen, som i en lille slibemaskine... :D
Mvh Marianne

karina dj

  • Gæst
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2010, 13:12 »
Jamen seriøst havde jeg altså svært ved at forestille mig der overhovedet kunne være mad i de kråse jeg rensede sidste år. De var fuldstændigt proppet med sten  :-\

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: ændernes maver larmer!
« Svar #11 Dato: 25 Juni , 2010, 15:32 »
Det skal de være, Der kommer jo ikke meget mad derned ad gangen, de har det lidt ligesom køer.. ikke at de drøvtygger men at de er lang tid om at forarbejde en forholdsvis lille portion mad.
Mvh

Michael