Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Marantur til Tyskland 2012  (Læst 111676 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #180 Dato: 06 Oktober , 2012, 09:43 »
Jamen jamen...de ligger jo alle i fryseren, pånær én. Ham den legbarfarvede dér tror jeg faktisk ikke har for lang ryg, han strækker sig bare. Men de dyr jeg har fra Norbert (3 haner og 2 høner) har for lang ryg tror jeg...osse hanen fra Mikkel. Og de har ikke rigtig nogen form for hale endnu... og de ser desværre ud til at være stejle. Men det er lidt svært at sige, for der er bare et par fjer  ;D
Jeg har haft for mange jern i ilden, så billeder af høns har ikke været min prioritering, og slet ikke når der ikke er så meget at sige om dem endnu. 3 Norberthaner har nogenlunde kam, men resten er simpelthen for småt på dem endnu. De ligner stadig teenagere selvom de jo snart er "store".
Nu har jeg efterhånden set en del forskellige maranhaner i år her på gården, og jeg synes det virker til at resultatet for halerne ikke er så gode. De er for stejle og for sene til at komme igang, og når de er sene til at komme igang bli'r de ikke rigtigt til noget...ja, halerne altså  ;)
Ham der ikke røg i fryseren af egen avl har en nogenlunde god kam, og god farve tror jeg, han er bred som en sneplov, men kort ryg og stejl hale  ;D Jeg glæder mig til at høre hvad I synes om ham og hvem han evt skal sættes sammen med...høner med lang ryg? *f

Jeg synes ikke jeg er urealistisk kritisk, og seføli er der arbejde ved avl og særligt med maranerne...men jeg synes da man skal være alvorlig omkring sit valg af blivende dyr, for ellers så træder man da vande i avlen?... Det tar jo trods alt et helt år at lave en generation, og vi laver jo ikke så mange dyr af gangen...
Og så er jeg bestemt ikke modløs, har bare alvorsbrillerne på  ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #181 Dato: 08 Oktober , 2012, 11:37 »
Lidt hurtige billeder...de er svære at få noget brugbart af. Men her er Mikkelhanens kam, og lidt pillede teenagehaner. De stod desværre ikke stille og ville ikke ud i blæsevejret idag. Men jeg har 3 fra Norbert gående, resten er slagtet.

Det sidste billede vil jeg gerne lige høre en ting...skal jeg være bekymret for det øje dér?

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #182 Dato: 08 Oktober , 2012, 11:41 »
Hov...skal da lige huske billederne  ::)

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #183 Dato: 08 Oktober , 2012, 11:42 »
og så de 2 sidste...ham med øjet  ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #184 Dato: 08 Oktober , 2012, 11:48 »
Hmm han har jo en forkert facon på øjet, jeg tror ikke det vil generer ham, men det er nok en fejl der ikke skal videre.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #185 Dato: 08 Oktober , 2012, 15:26 »
Ved duerne hedder det oval øjenrand eller spise alt efter hvad man synes lyder bedst.

Det andet sidste billed Karina ryster hanen ikke bare hovedet for ellers en noget speciel hagelap han har.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #186 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:09 »
Årh hvad Frank, har du ikke hørt om sidste nye cykelstyrmode hos unghanerne  ;D Det ligner totalt et cykelstyroverskæg det dér, og jo, det må være fordi han lige ryster på hovedet  ;)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #187 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:19 »
Ellers har du grundlaget for en helt ny race ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #188 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:21 »
Nå, men jeg kan forstå at ham med øjet skal spises ?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #189 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:25 »
Den er helt rigtig og han vil forhåbenligt smage godt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #190 Dato: 08 Oktober , 2012, 22:37 »
Ham med øjet har ellers den pæneste kam og hagelapper.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #191 Dato: 09 Oktober , 2012, 06:55 »
Din hane fra Norbert ser lovende ud, Lene, også selv om vinklen på billedet ikke er det bedste.
Karina, du skal tænke på at vi trods alt har en lille genpulje af maran i DK, så selv om vi skal sorterer, skal vi også acceptere, at der er nogle fejl på vores dyr, især her i starten. På længere sigt skal vi selvfølgelig gå efter forbedringerne og sortere hårdere og hårdere. Men lige pt. skal vi ikke kassere med for hård hånd. Der skal jo også være lidt tilbage at avle med, og måske også en reservehane.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #192 Dato: 09 Oktober , 2012, 09:37 »
Lene: Jeg synes osse ham med øjet har den flotteste kam, så det er drønærgerligt at spise ham  :-\

Marianne: Tak for de beroligende ord, du har jo så ret så ret. Men det er da osse en stor beslutning hvilke ting man så skal kasserer frem for andre...et forkert øje, en for stejl hale, en dårligt skåret kam osv. Hvor arvelig er mon fx det dér dårlige øje?
De 5 haner jeg har herhjemme har hver deres fejl (i flertal *f) ...i mine øjne i hvert fald  ;)

Jeg skal ha fundet en måde at ta' et ordentligt billede af de 5 hver især, for jeg vil meget gerne høre jeres mening om hvem jeg skal bruge mere end en anden.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #193 Dato: 09 Oktober , 2012, 18:23 »
Min personlige holdning er at det med øjenfejl bare skal væk hurtigt. Både fordi det er rigtig arveligt, men også fordi det ikke er særlig kønt at se på. Så er det bedre at beholde en hane med griffeltakker for store hoveddele eller en meget ujævn skråret kam. Det er heller ikke kønne ting, men det er ikke en arvelig fejl der med sikkerhed vil give 0.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #194 Dato: 14 November , 2012, 12:50 »
Så begynder der at komme æg fra de tyske høner *o

Hvis man ikke husker trådens start, så indkøbte vi æg fra to opdrættere. Den ene er en fyr, der hedder Kasibowski som har fået blå kobber godkendt i Tyskland. Forventningerne var store, vi så mange flotte dyr hos ham, men desværre er ægfarven delvist gået tabt i jagten på de flotte typer. Her et snapshot fra weekenden, der viser et æg fra en af bowskihønerne ved siden af et nogenlunde hæderligt maranæg, som er fra en af mine gamle høner.



Den anden avler, vi besøgte var Norbert Weinberg i Kreien. En utrolig flink og seriøs avler, som i oktober deltog i maranklubbens første klubdag i Holstebro. Fra ham fik vi rigtig flotte æg (se billeder tidligere i tråden) og en af hønerne fra ham har også leveret sit første æg, desværre blev det konverteret til pandekager inden jeg nåede at forevige det ::) Meeen der kommer jo flere, så I skal nok få dem at se. Jeg vil tror de er ca. 6-7 på maranfarveskalaen.

Siden vores tur har både Lene og jeg fået fingre i gode haner. Min er en fransk hane som kommer af æg, Norbert Weinberg har importeret. Lenes kommer fra en anden meget dygtig tysk opdrætter. Billeder følger...

Jeg håber disse haner kan sparke lidt farve i de Bowski-æg. Ellers smager de vel dejligt ;)

Det er hårdt at vente på forår, når det ikke engang er blevet vinter endnu 8)
« Senest Redigeret: 14 November , 2012, 12:52 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk