Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aggression mod skrukhøne  (Læst 2124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Aggression mod skrukhøne
« Dato: 06 August , 2018, 19:47 »
Hej
Vi har 4 Sussex høner, ca. 28 uger. Fik dem for 8 uger siden. En af dem bliver holdt lidt udenfor flokken. For 3 uger siden blev hun skruk. Vi forsøgte at tage hende af reden mange gange, men hun var stædig. Til sidst syntes vi, det var synd for hende og købte nogle rugeæg. Den har hun så passet troligt. Et par gange har de andre lagt æg hos hende, men da vi har mærket rugeæggene har det ikke været det store problem.
Bortset fra det, har jeg indtryk af, at de har taget meget afslappet på skruk-en.
I går lå hun så på 2 nye æg og til gengæld lå der 2 rugeæg i redekassen ved siden af. De blev byttet om.
I dag så jeg så, at de andre 3 høner ret vedholdende forsøgte at kravle i samme redekasse som skruk-en. Det så også ud som om, de hakkede efter rugeæggene og et af dem har da også et lille knæk i skallen men hinden under skallen er intakt. Da jeg ville fjerne dem fra kassen, var de meget vedholdende, næsten aggressive. Det endte med, jeg måtte lave en afskærmning med volierenet omkring hende.
De sover i nathus 45 cm over jorden.
Nu er jeg så blevet luren ved, om de andre høns kan/vil skade rugeæg. Og om, hvordan de vil reagere, når der forhåbentlig kommer kyllinger om en uges tid.
Skal jeg mon flytte skruk-en fra nathuset til et andet sted? Fx. den del af huset, der ligger under nathuset. Naturligvis i godt foret kasse. Og hvordan med kyllingerne? Skal de holdes fra de andre høns en tid? Kan de finde på at hakke kyllingerne?
Havde ellers håbet, at et kuld kyllinger ville ændre status for den lettere mobbede høne.
Indput modtages med taknemmelighed.
Mvh.
Erling

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Aggression mod skrukhøne
« Svar #1 Dato: 06 August , 2018, 21:39 »
Det er meget svært at sige hvad der er rigtig og hvad der forkert i sådan en situation som din skruk ruger i. Umiddelbart er det - efter min mening - noget rod når man lader en høne ruge mellem æglæggende høns. De vil uværeligt forstyrre skrukken og skrukken kan meget let tage fejl af kassen hvor rugeæggene er og nylagte æg.

En skruk ændre ikke status selvom hun får kyllinger, det er min erfaring. Hun forsvarer sine kyllinger, men vil flytte sig, hvis en høne der er mere dominerende end hende selv, kommer forbi.

Høns vil altid hakke andre der har laver status end den selv - også kyllinger.

Bare der er plads nok, så skruk og kyllinger kan vige for andre høns, så går det. Jeg hører af og til et skrig fra en kylling der får et hak i hoved, men de overlever det og lærer MEGET hurtigt at flytte sig, når der kommer en der vil hakke. De lærer også at de er hurtigere en de voksne og derfor kan tilsnige sig en godbid og flygte væk som et lyn.

Men sørg for der er plads til at kunne undvige - det er vigtigt - set med mine øjne.

Du vil få problemer hvis du flytter hende nu. Hun vil søge tilbage til stedet hun ruger nu. Det skulle du have gjort da du lagde hende på rugeæggene. Prøv at stå den sidste uge igennem, men beskyt hende mod de andre. Luft hende en gang i døgnet, det er nok.

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Aggression mod skrukhøne
« Svar #2 Dato: 07 August , 2018, 13:36 »
Tak for svar.
Var jo så naiv at tro, at naturen havde en god løsning.
Nu holder vi hende skilt fra de andre til der (forhåbentlig) kommer kyllinger. Så tar vi den derfra.
Pladsen skulle ikke blive noget problem.
Mvh.
Erling