Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.  (Læst 4748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HenrikAndersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Dato: 09 Juni , 2012, 19:42 »
Ja så fik jeg hønsene hjem,New Hampshire,  har haft dem knapt en uge nu, men de vil ikke side på lægterne, kanterne er rundet af, de sider hhv. 30 og 40 cm over gulvet , skal jeg evt. prøve at sænke dem yderliger eller vil de aldrig komme til at bruge dem, der er 1m fra gulv til loft.
ville rigtig gerne have dem op på lægterne, kan jo se de har sidet i deres natklatter.
En anden unode, de spidser æggene, prøver at samle dem så snart de er lagt, men det er ikke helt nemt, så vil forsøge at lægge gipsæg til dem, kan de købes, evt. i forderstofen, eller skal man lave dem selv.
Hønsene er oplyst til årgang 2011.
Mvh. Henrik
1-4 New Hampshire

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2012, 19:46 »
1: Det er helt normalt at den første tid skal du lære dem at sidde på pind ved at manuelt sætte dem op hver aften.
2: Høns der spiser sine egne æg er virkeligt virkeligt noget æv! Der findes et par muligheder, forsvindningskasser er en god en af dem. I sidste ende er det af med knoppen hvis du kan finde den rigtige høne. Æggespisning er en adfærd der så at sige "smitter".

Det kan være de mangler skaller, såfremt du ikke supplere med dette.

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2012, 19:48 »
Hvis du lige har købt dem og de allerede spiser æggene. Tror jeg du stærkt skal overveje og retunere hønsene. Det må de jo så også have gjordt inden du købte dem. Og det kan være svært at vende dem af med.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2012, 11:54 »
Man kunne måske tænke sig at sælger har solgt dem, fordi de spiser æg??
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline HenrikAndersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2012, 12:28 »
Tror det faktisk ikke...blev henvist/anbefalet avleren på en PR udstilling (tror jeg det heder) Hønsene jeg har købt var soteret fra, deres forhold var ikke imponerende og æg fik han fra stort hold Isa braun.

Mvh. Henrik
1-4 New Hampshire

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2012, 19:10 »
hvor langt er der fra væggen og til siddepinden?? Der skal være så meget plads at de ikke rammer væggen. Nogen høns gider ikke sidde på pind, men de kan tit læres det. Mht æggespiseriet ville jeg prøve og sætte en forsvindingsrede op, og sørge for der var skaller frit tilgængeligt og masser af grønt. Hvis ikke det hjælper må der prøves noget nyt. Det er ikke sikkert det er alle hønsene der spiser æg
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline HenrikAndersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2012, 11:26 »
Der er 2 sidepinde som går fra væg til væg, forsøgte at sætte 1 høne op i aftes, den sprang ned efter kort tid, der blev en del uro, så forsøgte ikke igen.
Der er fri adgang til skaller alibitum samt korn (hvede-byg-havre) alibitum og vand, der ud over får de naturæg foder, ca. 50 gram pr dyr, hvor jeg også blander lidt skaller og korn i og så går de på græs så længe det holder. Hønsene har hidtil ikke ville have det grønne jeg har smit ind til dem, men er nu så småt begynt at tage det, mad rester rør de ikke så det er sat på pause, har fået vindæg næsten hver morgen.
Har lagt 1 porcelænskugle i hver rede og har ikke set æggerester siden (1 dag ).

Mvh. Henrik
1-4 New Hampshire

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2012, 16:28 »
kan du se om de spiser af skallerne?? Vindæggene kunne godt tyde på de manglede kalk. Mht siddepindene må du gøre op med dig selv hvad du vil. Enten sætter du dem på pind hver aften et stykke tid. De hopper sikkert ned igen nogen gange, men så er det tilbage på pinden. Eller osse lader du dem sove hvor de vil. Det er ikke sikkert de har været vant til siddepinde eller bare ikke har lyst.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline HenrikAndersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2012, 17:20 »
Vil tro de spiser af skallerne, de roder i hvertfald rundt i dem, men hvis de ikke har været vandt til at få skaller går der måske lidt tid inden det virker, har haft dem en uge nu.
Med hensyn til sidepind, bilder jeg mig jo ind det er der høns skal sove (deres instinkt) hvis ikke, så er der ingen grund til at det står og fylder inde i huset. men jeg vil da prøve at arbejde lidt mere ihærdigt på det og se om det ikke lykkes inden de ryger ud af huset.
Fik lige læst et sted at lægterne skal vende den brede side vandret, så skal lige have vendt mine.

Mvh.Henrik
1-4 New Hampshire

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2012, 17:27 »
Hej har du et gødnigsbrædt(plade) under siddepindene
Det er en fordel for dig når du skal gøre rent
(kig i marianne vedels album, hun har gode billeder)

Vent med at sætte dem op til der er blevet helt mørkt,
de skal nok lære det
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline HenrikAndersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Så kom hønsene...og nye spørgsmål.
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2012, 20:33 »
Jo har ellers forsøgt at forberede mig godt inden hønsene skulle komme så jeg har lavet en gødningsplade  :D
Det kan godt være jeg har været der ude for tidligt på aftenen, det var lige efter de var gået ind.

Mvh. Henrik
1-4 New Hampshire