Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny rugemaskine.  (Læst 24979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny rugemaskine.
« Svar #60 Dato: 13 August , 2012, 11:32 »
@ Janni.

Vi ruger ikke på køleskabs æg, men ved godt at det kan lade sig gøre.

Æggene placeres altid med den spidse ende ned af, imens de står i ægge bakkerne.

Vi ruger med samme temperatur og luftfugtighed som dig, og slår den automatiske vending fra på 18 dagen.

J.C.

Tusind tak Jørn. Måske kræve mine køle æg lige en indskudt bemærkning. Mine egne høne-pøner er stadig for små/unge til at ligge æg, så køleskabsæggene var bare et sørgeligt/desperat forsøg for at se hvordan det hele fungere. De skal kun være prøveklud for når det rigtigt gælder og derfor har jeg bestemt ingen forventning til der er noget i æggene som vil afsløre om jeg har gjort noget godt/skidt.

Jeg er helt ny på området. Måske kan jeg være  så heldig, hvis du vil lære fra dig.Når du putter dine æg i maskinen har du så din æggevender slået til fra dag 1 til dag 18? Eller vender du selv 2-3 gange dagligt? Jeg ved ikke om det er de æg jeg har fået lagt i, men det lader til de ikke kan ligge ned, så lige nu står de med spidsen nedad. Er det mon rigtigt nok, eller skal jeg dreje ægget engang imellelm så den runde ende kommer opad? Angående luftetid kan læse mig frem til ( i vejledningen til venstre) de skal luftets kort dagligt den første uge, og herefter ca.15 min frem til dag 18. E det også sådan du gør?
Jeg undskylder alle mine spørgsmål, men som sagt bliver det den allerførste gang, og test-æggene vil nok ikke afsløre mine fejl da de jo er indsamlet og opbevaret som konsum og ikke rugeæg.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Zoro

  • Gæst
Sv: Ny rugemaskine.
« Svar #61 Dato: 13 August , 2012, 18:07 »
Tusind tak Jørn. Måske kræve mine køle æg lige en indskudt bemærkning. Mine egne høne-pøner er stadig for små/unge til at ligge æg, så køleskabsæggene var bare et sørgeligt/desperat forsøg for at se hvordan det hele fungere. De skal kun være prøveklud for når det rigtigt gælder og derfor har jeg bestemt ingen forventning til der er noget i æggene som vil afsløre om jeg har gjort noget godt/skidt.

Jeg er helt ny på området. Måske kan jeg være  så heldig, hvis du vil lære fra dig.Når du putter dine æg i maskinen har du så din æggevender slået til fra dag 1 til dag 18? Eller vender du selv 2-3 gange dagligt? Jeg ved ikke om det er de æg jeg har fået lagt i, men det lader til de ikke kan ligge ned, så lige nu står de med spidsen nedad. Er det mon rigtigt nok, eller skal jeg dreje ægget engang imellelm så den runde ende kommer opad? Angående luftetid kan læse mig frem til ( i vejledningen til venstre) de skal luftets kort dagligt den første uge, og herefter ca.15 min frem til dag 18. E det også sådan du gør?
Jeg undskylder alle mine spørgsmål, men som sagt bliver det den allerførste gang, og test-æggene vil nok ikke afsløre mine fejl da de jo er indsamlet og opbevaret som konsum og ikke rugeæg.




@ Janni.

Hej Janni.

Vi har æg venderen på til 18 dagen, og slår den herefter fra under klækningen.

Alt andet er som du beskriver med udluftning osv.

J.C.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny rugemaskine.
« Svar #62 Dato: 13 August , 2012, 20:56 »
Tusind tak fordi du vil øse af din erfaring Jørn. Det er jeg virklig glad for  /o
Maskinen står hele tiden fint, lige præcis der hvor vi har sat den.
Jeg er så utrolig imponeret over hvor lidt den fylder, næsten ingen lyd er der fra den, og så stabilt den den varmer og fugter. Den husker tilmed at vugge æggene blidt og samtidigt holder den styr på rugedagene. Giver alarm, hvis noget er galt. Nemmere kan det bare ikke gøres.  /o

 

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny rugemaskine.
« Svar #63 Dato: 28 August , 2012, 09:26 »
Må hellere komme med en opdatering.

Jeg havde gang i test- køleæg fra vores lille dværghøne og resten af de æg vi har købt fra landvejen ( 8 dværgæg og 8??- fra landevejen )
De 2 af æggene fra landvejen er kasseret resten er der til stor overraskelse fuld af liv i.
Jeg er desværre nødt til at stoppe rugningen i Holstebromaskinen fra døgn 18,
 fordi jeg har fået fine rugeæg fra Jesper, bragt af Erik til Forumsdagen. De har i aften stået roligt i 48 timer og skal så igang.
Jeg har fået fingre i en gammel rugemaskine som så må gøre arbejdet færdigt de sidste dage. Men nu skal æggene jo bare ligge stille og fugten op så det tør jeg godt overlade til den gamle sag. Jeg har naturligvis tjek op termometer og hydrometer så det ser helt fornuftigt ud.
Jeg er stadig vildt imponeret af den lille maskine fra Jeppe på Holstebrogården. Den har gjort nøjagtigt hvad den skulle. Til med har mine køleæg hygget sig så meget, at de kvittere med fuld af liv ( set med den lille fine æglyser også fra Jeppe) Kun 2 æg er frasorteret og ifølge skemaet til fejlrugning er det 2 ubefrugtet æg. Så de eneste der har lavet fejl er: Hanen fra landevejen og mig der har opbevaret æggene til konsum. :o ::)
Nu har jeg fuldstændigt ro i maven over at lade de fine æg fra Jesper komme i Jeppes maskine i aften- De er jo i allerbedste " hænder"  *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"