Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Underlaget støver  (Læst 1215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Underlaget støver
« Dato: 23 August , 2011, 22:28 »
Jeg har en blanding af grus/sand som bundlag inde i hønsehuset. Men når jeg gør den daglige rengøring, så er det begyndt at støve, som bare pokker. Ikke at der skam ikke må være støvet, men jeg syntes at det er lige en tand for meget. Desuden, da huset ikke er lukket helt af (hesteboks), ligger det fine støv sig overalt i stalden. Tænker på om det på længere sig give luftvejsproblemer for både mig, høns og kaniner  ??? Det værste er når klatterne skal sies fra. Host hark!

Overvejer kraftigt at skifte underlaget ud med noget andet, men jeg syntes at det er så nemt med det grus fremfor feks. spåner/halm.

Pt. lader jeg der gå længere imellem rengøringen, for at holde det på et minimum.  :( Kan man vande det lidt og er det idet hele taget en god ide?

Støver jeres underlag?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Underlaget støver
« Svar #1 Dato: 23 August , 2011, 22:45 »
Jeg tror ikke det er en god ide at vande underlaget. Så vil der jo altid være fugtigt i hønsehuset, hvilket vil være grobund for dårligdomme. Jeg mener at have set et sted at det fremmer kalkmider hvis der er fugtig bund.

Jeg bruger halm som underlag og oplever også meget støv. Dog kun når jeg renser hønsehuset da det ellers er 'fanget' under halmen. Jeg tror det hos mig primært er jord der bliver slæbt med ind fra gården (feks på regnvejrsdage) samt jord fra støvbadning, og så naturligvis eskrementer der tørrer ind.

Jeg tror det er svært at undgå støv uanset underlag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Underlaget støver
« Svar #2 Dato: 23 August , 2011, 23:00 »
Ja, støvet må jo så bare følge med  :D