Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt hønsehus  (Læst 13805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Nyt hønsehus
« Dato: 17 Juni , 2008, 08:58 »
Hej,

ER der nogle som ligger inde med detaljerede tegninger over et funktionelt hønsehus til 8-10 dyr?

Jeg har modtaget en tegning/arbejdsbeskrivelse fra race fjerkræs foreningen, men dne er ikke helt hvad jeg er ude efter.

Jeg har set links til udenlandske sider, men synes heller ikke det lige er sagen og let at gå til.

Håber der er nogen som kan hjælpe

- Martin

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2008, 18:07 »
Hej Martin.

Du har sikkert kigget lidt rundt her på forum? Har du set denne tråd?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,49.0.html

Der er også denne, men det er nok til mindre høns
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item16

Eller prøv at kigge på Christian Ernstsens selvbygger billeder i Galleriet :)

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2008, 19:56 »
Hej igen,

Overvejer at bygge mit hønsehus selv, men ser nu i reklamerne et redskabsrum som snildt vil kunne omdannes til et hønsehus.
http://www.jemogfix.dk/jemfix/web/Static.nsf/va_popup/DKST00502
Huset er 180x180. Højde 200.

Jeg vil så sætte et ekstra vindue i og isolere hele huset indvendigt, så det indvendige areal vil blive lidt mindre.

Selve hønsegården er 35 m2 og hønsene vil også kunne gå ind under huset.

Spørgsmålet er om huset er stort nok til 9 dyr (lys sussex)???

Hvad mener I?


- Martin

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2008, 22:48 »
Hej igen,

Overvejer at bygge mit hønsehus selv, men ser nu i reklamerne et redskabsrum som snildt vil kunne omdannes til et hønsehus.
http://www.jemogfix.dk/jemfix/web/Static.nsf/va_popup/DKST00502
Huset er 180x180. Højde 200.

Jeg vil så sætte et ekstra vindue i og isolere hele huset indvendigt, så det indvendige areal vil blive lidt mindre.

Selve hønsegården er 35 m2 og hønsene vil også kunne gå ind under huset.

Spørgsmålet er om huset er stort nok til 9 dyr (lys sussex)???

Hvad mener I?


- Martin


Medmindre at det er for at mindske støjen, fra evt. hanegal, så ville jeg ikke isolere huset. Hønsene kan sagtens klare lave temperature, bare det ikke trækker. En dobbelt væg med isolering imellem vil være det perfekte sted for mus og rotter. Og så er der endda vand og foder under en meter væk.
Jeg mener sagtens at du kan have 9 sussex gående i huset så længe det ikke bliver nødvendigt at spærre dem inde (fugleinfluenza og lign.).
Men mange af de "færdig-lavede" huse er lavet i noget tyndt (læs: billigt) materiale og har derfor ekstrabrug for noget træbeskyttelse hvis ikke det skal forgå helt i vind og vejr.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2008, 23:28 »
Deet lyder godt at du tror de sagtens kan være der.
Skulle der udbryde voldsom fugleinfluenza så de skal være indespærret, har jeg altid mulighed for at flytte dem ind i en stald..

Isoleringen er primært pga. larm fra hanen tidligt om morgenen. Jeg er ikke sikker på at vi bliver goe venner hvis ham vækker mig hver morgen!!! Jeg tror også at huset skal have en form for vindpap membran for at hindre vind/træk,

Alternativt opsætter jeg vindpap og efterfølgende vandfaste plader inderst. 

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2008, 10:11 »
Mht. Fugleinfluenza, ja så er det jo stadig tilladt at have sine høns ude i den overdækkede hønsegård, og skulle der komme et totalt indelukkepåbud, ja så kan man jo sætte sider på hønsegården også i form af presenninger oa.
Så der vil vel aldrig blive brug for at lukke hønsene permanent i hus, men det er godt at være forberedt, så man hurtigt kan etablerer de korrekte tiltag.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2008, 19:53 »
Selv i højt risikoniveau er det ikke nødvendigt at lukke fuglene total inde. Fast tag (her er pressening tilstrækkelig) og et fintmasket net på siderne med max. 2*2 cm er OK.

LINK
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2008, 19:56 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2008, 14:43 »
Nej, det er jeg nu også godt klar over  ;)
Det var nok ikke så godt formuleret men mange vælger at lade dyrene blive inde i huset hvis deres gård ikke er overdækket. Og så bliver huset for lille.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Nyt hønsehus
« Svar #8 Dato: 05 Juli , 2008, 22:51 »
 Jeg skal nu til at indkøbe nettet til min hønsegård. Jeg er blevet lidt forvirret over de mange meninger der er om hvilken slags volierenet der skal bruges.

Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge 'almindelig' galvaniseret volieretråd med 13*25 mm masker. Nettet er 0,9 mm tykt.
Set hos harald nyborg til 599 for 1*30 meter

ER dene tråd ok til formålet?

Vil dette kunne gå, eller skal man virkelig helt op i papegøjetråd for at holde rotter ude???

Martin