Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - hvad kan man gøre?  (Læst 4019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline H. Jessen

• Bruger
Skruk - hvad kan man gøre?
« Dato: 25 August , 2024, 01:03 »
Hej alle,

Én af hønerne i min fantastiske besætning bestående af 3 stk. fine høns af blandet race er skruk, og den har været det i snart en måned nu. Ligger på reden og ruger de 1-2 æg, som dens kollegaer har lagt i løbet af dagen. Selv når jeg fjerner æggene, bliver den liggende. Hvis jeg fjerner hønen og sætter den ud i hønsegården, så tøffer den lidt rundt derude og går så ind og lægger sige igen efter 10-15 minutter.

Hvad kan jeg gøre for at få den væk fra skruk-tilstanden?

På forhånd tak.

Mvh. Helge

Offline Gok

• Bruger
Sv: Skruk - hvad kan man gøre?
« Svar #1 Dato: 25 August , 2024, 09:08 »
Du bliver nødt til at lade hende gennemleve denne skruktilstand, og lade hende ligge. Hendes krop kan ikke andet, når hun er kommet i denne tilstand. At forsøge at "afskrukke" hende vil være dyreplageri! Jeg har efterhånden læst mange beretninger om uhyrlige afskruknings-torturmetoder, hvor man fejlagtigt tror, at man kan ændre hvad der sker i hønens hjerne.
En af mine tre små dværgwhyandotter er netop nu skruk for 3. Gang i år 😄, og jeg kan jo se, at hun har det godt med tilstanden, selv om hun ligger der døgnet rundt, med eller uden æg.

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 August , 2024, 10:15 »
Det allerbedste ville nok være at lade hende ruge lidt æg ud, hvis du har mulighed for det.

Offline H. Jessen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 August , 2024, 00:07 »
Mange tak til jer begge for svar. Jeg lader hende ligge, indtil hun ikke gider mere.

Desværre har jeg ikke mulighed for at lade hende ruge æg ud.

Mvh.
Helge

Offline anneke

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 August , 2024, 02:27 »
Når en af min høner er skruk og jeg ikke skal have flere kyllinger sætter jeg hende i et hundetransportbur væk fra hendes rede. Jeg bruger sådan en billig en som kan klappes sammen og stiller den et sted hvor hun kan se de andre høns. Hun får vand og foder men ingen mulighed for rede. Efter tre dage plejer hun at glemme alt om kyllinger.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.