Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma avl 2010  (Læst 53721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #60 Dato: 15 August , 2010, 10:39 »
Wanda@ vi laver da bare en ny kategori "plukket høns"  ;D
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #61 Dato: 03 ſeptember , 2010, 16:14 »
Efter en lille pause fra forum ,er jeg tilbage igen  /o

Dette avls år er snart slut.Hvordan er det gået jer? er i tilfredse med jeres ungdyr? Er der noget der skal laves om på til næste år?

Mit år har været meget mærkeligt.Trods en del uheld ,er det dog blevet til en del lovende ungdyr.

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #62 Dato: 03 ſeptember , 2010, 16:52 »
Hej Jørn

Nu har Marek ikke været et problem for mig (heldigvis sen æglægning,ræv,rotter har været mine problemer  ??? ) Jeg takker gud for jeg ikke også har haft Marek at kæmpe med oven på alt det andet

MVH Jesper

mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #63 Dato: 03 ſeptember , 2010, 16:58 »
Heldigvis heller ikke mareck eller coccidiose hos mig...

Kun mange hanekyllinger....... /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #64 Dato: 03 ſeptember , 2010, 17:23 »
Jørn:Har en ven i Tyskland der inden for ganske kort tid mistede de fleste af hans ung dyr i alt 67 styks+mistede også en del avls dyr.Nu står den stakkels mand med 1,3 tilbage og ca 10 ung dyr .Så det gælder om at passe godt på sine dyr.

Lene:Her er jeg ved at drukne i ung høns  ;D normalt har jeg ellers samme problem som dig.Det er kun i de sølv-sorte jeg har for mange haner  ???
mvh Jesper

GKV

  • Gæst
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #65 Dato: 03 ſeptember , 2010, 18:03 »
Nu er det ikke for at være kontrær eller noget, men var der nogen af jer der læste artiklen af den svenske Brahmaopdrætter? Han hævder jo bl.a. at vacc. mod coccidiose kan nedsætte æglægningen samt en masse andre gode argumenter imod vacc.i det hele taget.

Når det nu er sagt så indebærer det vel også, at vi skal til at skelne mellem de opdrættere der vacc. og de der ikke gør, i og med at dyr fra vaccinerede besætninger som der tages i avlen i uvaccinerede besætninger, måske lægger afkom som ikke har den naturlige modstandskraft.

I min verden behandler man de dyr der er syge af coccidiose og det er ikke så svært som man vil gøre det til. Dyrlægen ud og se på de syge kyllinger og skrive en recept på Esbestree så retter de sig hurtigt og der er ingen grund til at behandle de dyr der ikke er syge.Man skal blot lige vænne sig til at dyrlægen skal indover.

Det er ikke min mening at forklejne de der vil vaccinere, blot give dem lidt at tænke over på længere sigt og evt. læse indlægget en gang til og ud fra det vurdere om det er den vej de vil. Især mener jeg, at det vil være af stor betydning, at man ved om det er en vaccineret besætning man køber fra eller ej.

Jeg havde Marek sidste år, men mistede blot tre stks, resten gik fri og i år har jeg (syv - ni - tretten) ikke rendt ind i problemet, men det kan jo komme.Skulle det ske vil jeg selvfølgelig håbe, at det igen vil blive et begrænset antal dyr der vil gå til og at de der overlever er de sundeste og stærkeste dyr.

Det må være forfærdeligt, at miste en stor del af sine avlsdyr,så jeg forstår så godt at man vælger at vaccinere.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #66 Dato: 03 ſeptember , 2010, 18:25 »
Jeg er heller ikke så pjattet med at vaccinere, men jeg har (7-9-13) heller ikke problemer med mareck og coccidiose.
Og fik jeg det ville jeg nok vælge at behandle coccidiose fremfor at vaccinere og mareck håber jeg ikke kommer indenfor dørene.
Dyrlægen skal jo indover uanset om man skal købe vaccine eller medicin.

Faktisk er jeg ked af at skulle vaccinere mod new castle og gør det kun fordi det er lovpligtet og fordi jeg gerne vil udstille.

Der er ingen som ved hvordan det påvirker dyrene, om det har en betydning eller ikke har en betydning.

Tag f.eks vaccinen mod blue tongue hos klovbærende dyr den har fået skyld for at give flere dødfødte lam/kid, men de fleste dyrlæger benægter det, selvom der har været en stigning i forskellige besætninger... tilfældigheder eller ??

Men det er selvfølgelig trist at miste sine dyr og i Tyskland vaccinerer de rigtig mange gange for "alt muligt"
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #67 Dato: 03 ſeptember , 2010, 18:28 »
Jesper din stakkel med for mange høns ;D sig til hvis jeg skal hjælpe dig af med 1.4 gul/sort columbia.

Jeg ved godt jeg ikke er opdrætter på lige fod med jer andre, endnu ;) men har da opfodret en 40-50 stykker fra daggamle.

Og jeg har altså ikke mistet en eneste kylling til coccidiose?
Jeg vil endda ikke sige at jeg ikke er fanatisk med at holde rent.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #68 Dato: 03 ſeptember , 2010, 18:29 »
Jeg tænkte det samme med New Castllevaccinen, som altså er forbudt i Sverige. Man tager sine allerbedste dyr og får dem vaccineret, for at kunne udstille dem. Det giver altså stof til eftertanke og ærgerligt er det at det er påkrævet.

VH Gunni.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #69 Dato: 03 ſeptember , 2010, 20:19 »
Johanne:Det vil jeg lige tænke over  ;)

mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #70 Dato: 03 ſeptember , 2010, 20:38 »
Søde Jesper jeg har da et lille lækker sort/sølv tøsebarn gående hvis det har interesse ;)
Jeg har to brahmaæg under en skruk pt, det bliver vist det sidste i år... Så det har på alle måder været et tamt år i min brahmaverden. MEN næste år..... så rykker vi.. :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #71 Dato: 03 ſeptember , 2010, 21:10 »
Hej Wanda

Mange tak for tilbudet.Hun ser ellers ud til at blive en særdeles fin høne .Hun skulle ikke stå og mangler nogle af hendes brødre  ;D
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #72 Dato: 03 ſeptember , 2010, 21:53 »
Nææææ det skulle hun ikke ;)
Jeg har besluttet at hun skal finde et andet hjem hvor hun virkelig kan komme i avlen.. for hun er for lækker til at gå til spilde her som simpel æglægningshøne. 
Så hvis du støder på nogen der mangler en smuk lille dame, så sig endelig til :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #73 Dato: 04 ſeptember , 2010, 11:54 »
Industrien er jo ophav til mange gebrækkeligheder for os alle!!!Selvfølgelig må de behandle deres dyr mod coccidiose, de skal gå i de samme rum på den samme strøelse imellem holdene og de går tæt, derfor er de mere udsatte for at blive syge.

Man taler om at en hybridhøne brænder ud efter et par år, kan årsagen mon være at man har vaccineret disse dyr, eller indrømmet det kan være rent genetisk dårlig programmering, de går jo også under dårlige forhold de fleste af dem.Desuden er de jo græskkastolske med om de lever mere end et år, hvor de bliver udskiftet alligevel.

Ofte kommer problemerne jo når dyrene går for tæt og i for lang tid på det samme areal. Vi ser det også i de vilde bestande, at når populationen bliver for stor, angribes den af sygom der huserer indtil der igen er balance i tingene.

I mange år har der været medicinmisbrug ved dyreholdet og i dag svier det til os alle med resistente bakterier o.s.v. Sidst jeg skulle have ormekur til mine føl, blev der sagt, at nu var der faktisk kun et middel tilbage der virkede, når og hvis ormene blev resistente over for det også, var det sket for så kunne man ikke hjælpe længere. Derefter er der kun tilbage at have samgræsning og skift af folde. Det gælder ikke bare heste, men også alle de andre græsædere.Jamen sådan har man jo gjort siden tidernes morgen, inden det hele skulle ordnes ad kemisk vej.Desværre lukker love og forordninger ofte af for den løsning.

Det er alt sammen på grund af en hjernevask igennem tiderne om, at man var en dårlig opdrætter, hvis man ikke løbende aformede og vaccinerede sine dyr. Dette på trods af, at vi jo godt ved, at efter en vis alder så finder dyret sin balance med sine snyltere.

Medicinalindustrien er en magtfuld factor, hvor både dyrlæger og menneskelæger har aktier.

Jeg forstår udemærket, at man vaccinerer, man vil jo det bedste for sine dyr, men måske er der noget om snakken om at de kan blive lidt svagere på længere sigt rent genetisk, idet der ikke på samme måde finder en udvælgelse sted fra Moder Naturs hånd.

Det var blot lidt betragtninger fra min side.

VH Gunni.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma avl 2010
« Svar #74 Dato: 05 ſeptember , 2010, 23:45 »
Kan i huske den gang man ikke var nød til at vaccinere.Man savner virkelig disse tider suk.

Men hvordan står det ellers til med avlen ?

Og hvad er jeres mål til næste år ?
mvh Jesper