Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Shetlandsponyer og meget, meget, højt, grønt græs?!  (Læst 2444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Vi har en fold, som vi ikke har slået græsset i, da der er for ujævnt til at man kan køre med havetraktoren. Det er bare ikke så kønt med højt græs, slet ikke når folden kun ligger et stenkast fra stuehuset, så vi vil gerne have nogle dyr til at græsse. Vi har råd til at købe nogle shetlandsponyer, som kan gå og græsse og nyde livet, men de blir' jo let forfangne :-\. Går det an at sætte en 3-5 ponyer ud her i sommer, eller er det for risikabelt for dem? Græsset er meget højt og folden er vel på ca. 3000 m2.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Shetlandsponyer og meget, meget, højt, grønt græs?!
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2010, 12:36 »
Hej Tanja,
jeg vil foreslå et par får eller 3. Folden vil jeg mene er alt for lille til 3-5 ponyer, selv om det ser overdådig ud lige nu - og som du siger er forfangenhed en risiko.
Jeg har 2 får med 3 lam, og de kan snildt holde græsset nede på 3,500 m2, husk at græsset nok vokser fantastisk lige nu, men bliver det en tør sommer, er græsset hurtigt bidt ned. Når vores lam er slagtet om en måneds tid, passer græsmængden fint til 2 får. Jeg må supplere med hø og kraftfoder hele vinteren fra ca. november-december til græsset er i god vækst i april - og i år først i starten af maj.

Held og lykke med planerne.
Mvh Marianne

Offline Dimsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
Sv: Shetlandsponyer og meget, meget, højt, grønt græs?!
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2010, 12:39 »
Hvis det var mig ville jeg nok godt risikere det.

Men sørg for at holde rigtig godt øje med dem i starten, evt. dele marken op i to stykker til en start, så er der både græs det længere tid, og de foræder sig ikke helt så meget i starten.
Venligst Stella.

Silkehøner i blandede farver.
0.1 skæghøne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Shetlandsponyer og meget, meget, højt, grønt græs?!
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2010, 12:47 »
Gæs! 3-4 gæs sammen med ponyerne, perfekt!  /o
De kan deles om opgaven.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Shetlandsponyer og meget, meget, højt, grønt græs?!
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2010, 07:20 »
Tak for input og råd :). Vi har en fold mere på ca. 8000 m2, men der skal hegnet i den grad repareres først, og det blive ikke i år. Den anden fold skal også repareres, men den er det mindre, så det burde være til at overskue. Jeg har haft ponyer før, så dem kender jeg og ved hvad de har brug for af pleje.

Jeg har før fået foreslået får, men de kræver vist et noget kraftigere hegn, og så skal de jo også klippes. Det tror jeg ikke jeg har overskud til at sætte mig ind i lige nu, hvor vi også bygger om.

Gæs, jo det ville jeg rigtig gerne, men så skal hegnet laves helt om, og det bliver det ikke til i denne omgang.

Jeg tror jeg venter til næste år med ponyerne, så må græsset stå meterhøjt i år ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"