Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder  (Læst 61582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #120 Dato: 10 August , 2012, 12:42 »
Ja tak, Marianne, du må meget gerne sende mig din artikel, jeg skal gladeligt formidle den videre!

Ligegyldigt om nogle katte tåler midlet godt, så er budskabet vel at alt for mange katte ikke tåler det overhovedet - og det bør dyrlægerne vide og tage højde for. Min dyrlæge vidste det åbenlyst ikke, og  /o for at hun ikke bare afviste mig som uvidende lægmand men i stedet viste oprigtig interesse.

Noget helt andet er - som du også har formuleret i en anden tråd - den overdrevne brug af metacam (og antibiotika og ormemidler osv.). Min kat var ganske vist meget sløj, men havde stadig appetitten i hehold. Og da dyrlægen ikke fandt tegn på, at der var noget alarmerende galt, syntes jeg at en antibiotika-kur var nok til at starte med - og at der blev grebet lidt for hurtigt ud efter sprøjten med metacam, bare fordi jeg havde observeret at katten trak vejret meget hurtigt, som havde han ondt. Men en infektion giver jo smerter af forskellig art, så når antibiotikummet forhåbentligt virkede, skulle de da også meget gerne forsvinde - og hvis ikke, ja så ville det have været tid til at tænke i andre baner f.x. metacam.

Og ja, katten lå og så meget sløj ud resten af dagen, og det var hårdt at se på.
Men allerede om aftenen havde han det bedre, og næste morgen var han helt sig selv igen.
Og kattens krop blev sparet for belastningen af de kemiske stoffer i metacam.

Så min pointe er:
Dyrlægerne skal vide, at metacam kan gøre mere skade end gavn, så det skal kun bruges i alvorlige tilfælde  - og under nøje overvejelse! Bla. om der måske kan bruges et andet smertestillende produkt, - og om det i situationen overhovedet er nødvendigt med smertestillende!
Smerte kan jo også bruges som vejledning for, hvordan sygdommen ud- eller afvikler sig. (Gælder også for mennesker) - og i min kats tilfælde: Om antibiotikaen virkede som den skulle, eller om det var noget andet der var galt.

Dermed siger jeg selvfølgelig ikke, at det er ok at katten/dyret lider og har smerter.
Men bare at det ville gavne mangt og meget, hvis vi blev bedre til at bruge smertestillende (og antibiotika og andre medikamenter) efter behov.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Vivi G. Olesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • Med skrald Å!
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #121 Dato: 15 ſeptember , 2012, 07:46 »
jeg har læst din tråden her og ... :( puha , sikke noget du har været igennem Marianne!
 Jeg vil bestemt skrive mig bag øret at metacam ikke skal bruges i såfald...

kram til dig !

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #122 Dato: 15 ſeptember , 2012, 07:53 »
Tak Vivi
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk