Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: BRAHMA for alle :)  (Læst 166635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #165 Dato: 05 April , 2010, 13:10 »
Hej igen,igen

Problemet med brugen af de sorte(eller blå) brahma er at de er nært beslægtet med kochin.Derfor ville et mix med endnu en race skabe en del problemer.De brahmaer  der skal bruges til sådan et projekt skal være af højeste kvalitet.Den Orpington der skal bruges SKAL have en så stram fjerdragt, ben der kan ses .Kammen skal ikke være for stor+hvis den har lidt forbudte fjer på føderne ville det heller ikke være så dårligt.

Jeg personligt ville ikke bruge andre racer i min avl.Det skader mere end det gavner.

Mennnnnnnnnnnnnnnnn Der er dog undtagelser.I 80 erne ville en Hollandsk avler lave nogle type rigtige sorte .Til dette formål brugte han en hvid-sort columbia og en sort cochin.Efter 2 år havde han lavet de birkefarvede  /o Så nogle gange kan det lykkes.

mvh Jesper

   
mvh Jesper

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #166 Dato: 05 April , 2010, 14:00 »
Ok. på den måde...

Jamen må jo se hvad der byder sig til den tid..:)

Men den guide jeg efterlyser (ses i tidligere indlæg på denne tråd) er det noget du måske kan lave/skaffe...

Bare så en nybegynder som mig kan se hvad der er rigtigt og på den måde sortere de 'forkerte' dyr fra..
Mvh

Michael

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #167 Dato: 05 April , 2010, 18:02 »
Ok..

Se nu har jeg jo selv 4 sorte høner.. de må vel så kunne bruges hvis jeg kan skaffe en kaki hane?
Mvh

Michael

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #168 Dato: 05 April , 2010, 18:12 »
@Micher.

Du kan kontakte Herr. Witke,
Vedr. Stor Sort Brahma.

NB: Tlf. 0049-3838/405127.

18528 Bergen.

NB: Khaki + Sort = Chokolate.
      Sort + Khaki = Chokolate.

      Chokolate + Sort = Chokolate/Haner + Sorte Haner+
      Chokolate Høner + Sorte Høner/ uden arvelighed.

      Vigtigt : De sorte Haner har Alle / Split arvelighed og vil give
                  Chokolate høner = Krydset med Sorte Høner.
    
 Med Hilsen Lugovets.
      

Den skal jeg  lige forstå rigtigt.... hvis man krydser choko+ sort så får man både sorte og choko høner, men disse kan ikke vidregive  chokofarven?  hvordan får man så en chokohøne der kan lave chokoladëkyllinger?

Og hvad sker hvis man sætter en chokohane på en choko høne?

nogen lille ide om hvordan man laver den khaki? eller er den udelukkende basseret på held (uheld)?

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #169 Dato: 05 April , 2010, 18:25 »
Wyandot?? minder de mest om brahma? eller hvordan?
Mvh

Michael

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #170 Dato: 05 April , 2010, 18:34 »
Hmm, synes ikke at kunne finde en choko/brun wyandotte.

Heller ikke noget der minder derom.
Men der er jo en choko orpington. kan den ikke bruges?
Mvh

Michael

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #171 Dato: 05 April , 2010, 18:48 »
Ok.

Jah jeg har meget lang vej kan jeg høre på det hele...

Men hvis dit trænede øje siger det skal være wyandotte, så tager vi sådan en ...;D
« Senest Redigeret: 05 April , 2010, 18:51 Fra Micher »
Mvh

Michael

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #172 Dato: 05 April , 2010, 19:01 »
Undskyld jeg afbryder.Lad være med bruge wyandotterne.I ender med de samme problemer de fleste dværg brahma avlere kæmper med.Hvis i absolut skal bruge en anden race ,så brug Kochin(Jørn findes farven hos de store)+sørg for at de sorte Brahma er prima.Jeg ved godt det kræver sin mand eller kvinde.Igen undgå Wyandotterne.Brahma er en del af den store fodbefjerede familie(med understreg under FODBEFJEREDE )

Dette er ikke et surt opstød  :) men advare bare  /o

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #173 Dato: 05 April , 2010, 19:11 »
Hæhæ, ikke undskylde. og alle er jo velkomne med input jesper... især folk der ved noget om den her slags.. ;D /o

Det er ikke en let opgave wanda og jeg har sat os for kan jeg høre på det hele....
Mvh

Michael

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #174 Dato: 05 April , 2010, 19:55 »
Jørn gamle ven

Jeg er godt klar over man inden for Brahma ikke har samme udvalg som andre racer.Det som gør mig en smule bekymret er:Farven sort er langt fra der hvor den skal være.De sorte mangler meget for at kunne kaldes en 100% Brahma.Typen er ikke på plads endnu: Kammen er for stor,løs fjerdragt etc .Ørne blikket er svært at øjne.Farven er faktisk blevet en del bedre de sidste 3-4 år  /o

Den trio på Jørns billed vil jeg gerne give et ord med på vejen:Fjerdragten er stram  /o hanens ben farve god  /o + formen er ganske god på ham. Farven er god ( nul rust  /o )

Nu til den anden side af mønten :Ørne blikket på hanen er for mildt.Fodbejeringen er for mangelfuld,Halen er for rund og kort.

Den Hollandsk formand har også bemærket et nyt problem hos de blå og sorte de har efterhånden fået en meget lang hals.

Det er dog en god avls stamme når alt kommer til alt.De sorte er en ny farve med få avlere.På international plan er der vel 3-4 avlere der virkelig har fået styr på deres sorte.De har brugt mange år for opnå dette.Men når de kan kan vi også  /o

Fru.Rasmussen har sin daglige kampe med sin kære mand grundet min holdning om de sorte Brahmaer.Som sagt ender det nok med hun får lukket munden på mig en dag(når hun banker mig på en udstilling  ;D ) Jørn +en lille håndfuld udlandske avlere hjælper hende alt det de kan  :)

mvh Jesper



 


 
mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #175 Dato: 05 April , 2010, 20:09 »
Og så skal de bare være sorte  ;D  ;D  ;D okay det er en smule unfair  ;D  ;D  ;D

http://  

http://

« Senest Redigeret: 05 April , 2010, 20:14 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #176 Dato: 05 April , 2010, 20:48 »
Du øhhhhh Fru Rasmussen..... når nu du har banket gemalen i høns, kunne du så ikke tænke dig at hjælpe Michael og mig lidt med de brune??? :)
Det er jo egentlig lidt trist af der ikke er så mange ensfarver i Brahma.... jeg kunne da godt finde på et par stykker mere som kunne være interessant, nævner i flæng; rød, gul, lavendel, grå.
 
Og så slynger jeg lige en bemærkning ud i luften..... hva med en brun italiener høne og sort hane.... ved jo godt de har noget tegningspjat der forstyrrer... men kunne det tænkes at der kunne gemme sig noget khaki i den kombi?

hvad med jersyerne har de måske noget der kan bruges?

en musvåge måske???

Suk Michael..... det bliver ikke nemt, men det skal nok lykkes en skønne dag, og den dag det lykkes, der giver jeg champagne til alle involverede :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: BRAHMA for alle :)
« Svar #177 Dato: 05 April , 2010, 21:06 »
Du er til en hver tid velkommen Jørn :)
prøver bare muligheder og umuligheder af :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.