Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Revner i æggene?  (Læst 4866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sidse TA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Revner i æggene?
« Dato: 23 Maj , 2010, 14:36 »
Hej.

Jeg har lagt mærke til at en af mine auracanaer ligger æg med tegn på revner i skallen. Hvordan kan det være? Er der nogen der ved, hvad man kan gøre ved det?

M.v.h Sidse

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Revner i æggene?
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2010, 18:08 »
Er du sikker på at det ikke er "rynker"? Altså ikke utætte æg. Vi har haft en Maran med rynkede æg. Da hun havde holdt fælde-pause var de igen fine og blanke. Teori: infektion eller irritation af æggeleder. Men jeg ved det jo ikke - vores dyrlæge heller ikke. Hvis du fodrer alsidigt er der vist ikke andet du kan gøre. Tror ikke at hønen lægger mærke til det selvom de måske er lidt vanskelige at "føde" end de glatte ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Revner i æggene?
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2010, 20:21 »
Hønen åd en møtrik
og syntes det var herligt,
men da ægget skulle ud,
var det lidt besværligt.
Lægge æg er ikke nemt,
når måsen knapt har skind på,
men endnu værre er det dog,
når ægget har gevind på.

Vist nok Piet Hein

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
æg uden skal
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2010, 21:36 »
hej...kan berette om at jeg idag har været ude og finde et araucana æg uden æggeskal på... der var kun en tyk hinde og så kunne man se hvide og æggeblommen ligeså tydeligt igennem... (i min dumhed fik jeg ikke taget et billede af det, men kastede det i komposten med det samme)...

er der nogen der har en ide om hvorfor det er sket??? de har både massere af skaller og grit...

min første tanke er om det måske er en af de store kyllingers første æg og derfor ikke er fuldt inde i cyklus???

hvad kan jeg gøre ved det ??? kan det evt. hjælpe at give æglægningspiller i stedet for fuldblandings foder ??
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Revner i æggene?
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2010, 22:04 »
Du har fået et såkaldt vindæg, det kan ske også selv om hønsene får det, de skal have.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk