Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Arucana lins også med hale  (Læst 24081 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #15 Dato: 19 Maj , 2010, 23:33 »
...ha ha...jamen Henriette og Christian....det er jo det sjove...at de ingen hale har....deraf deres karakter....og, jeg glæder mig vildt til at der løber sådan et par gumpehøns rundt i haven.... ;D
Men, vi er jo heldigvis forskellige.... /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #16 Dato: 20 Maj , 2010, 06:22 »
Ja, det er ærgerligt, hvis man mister farven på æggene, fordi man laver nye fjerfarver.
For mig er en "rigtig" høne et dyr, hvor det hele går op i en højere enhed: dyret skal se rigtigt ud, æggene skal se rigtige ud, og de skal også kunne reproducere sig selv uden indblanding. At man så i nogle tilfælde kan vælge at tage en rugemaskine til hjælp, er en anden sag, men hvis racen ikke er i stand til at ruge og tage sig af kyllingerne, mangler den noget i mine øjne.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #17 Dato: 20 Maj , 2010, 07:34 »
Der skulle ha stået Christina....
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #18 Dato: 20 Maj , 2010, 11:11 »
Jeg er ikke helt enig med dig her, Lugovets..

Kik engang til USA, hvor man for en del år siden har lavet de såkaldte Easter-eggers.
De er blevet meget populære derovre, og som sådan kan man jo sige, at det igen bare er repræsentation af race og farver, men når sådan noget opstår, så er der en masse andre racer, der må ha' en nedgang i deres udbredelse, og dette kan ende med degenererede racer/arter, da populationen bliver for lav til at holde genpuljen oppe.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #19 Dato: 20 Maj , 2010, 13:16 »
Er jeg den eneste som synes de er noget kønnere med hale? *r

Nej det er du ikke Christina, jeg synes alle høns er kønnere med hale, og hanene bliver mere majestetiske  *d
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #20 Dato: 20 Maj , 2010, 13:35 »
Som jeg også tidligere skrev, så synes jeg at høns med hale er meget pænere, men på den anden side set, så er det godt med mutationer af forskellig art. Ellers havde vi jo kun bankivahøns at skrive om ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #21 Dato: 21 Maj , 2010, 08:15 »
Jeg kan bestemt også godt lide mangfoldigheden i farverne, det gør det meget sjovere. Da jeg bestemte mig for englænderne, var det jo de lavendelfarvede der trak, men efter at jeg så også har fået vildtfarvede, sorte og hvide, er jeg lige ved at kunne lide dem en smule bedre.Især de sorte og hvide.

Jeg har mine  blandinger af engelske og haleløse, som har en del forskellige farver og jeg aner overhovedet ikke, hvad de kaldes, se det er et stort problem for mig.

Dog har jeg efterhånden fået sjusset mig frem til, at den ene lille høne og et par haner vist nok er vildtfarvet sølv, der har jo været nogle ind over og givet bud i en anden tråd. Under alle omstændigheder vil jeg beholde dem, netop fordi de er anderledes end de sædvanlige.

Fordelen for mig ved at krydse de to racer er, at de har mange ting tilfælles, ærtekammen, ægfarven og selve kroppen er det samme,men der er jo top og hale på englænderne.

Hos mine lavendelfarvede er der også hønnikker, der ingen top har, men som har søde skægkvaster der ikke er tufter, men giver den samme virkning, de er søde kan jeg godt sige jer, men ikke efter standarden. Det positive er at det ikke er et dødeligt gen.

Jeg har da leget med tanken om, at de kunne bruges over de haleløse, men lad os nu se, hvor meget jeg vil eksperimentere. Jeg er jo slet ikke ude på at skulle ændre ved racen. Det rare ved de der skægkvaster er, at de er ens i begge sider.

At vende det negative til det positive må være det bedste for mig, idet der hos mine haner fra det først hold er guld i hals-og rygfjer, hvilket de ikke må have, hvis de skal kaldes lavendel, men som jeg før har nævnt ligner de isabella og så er det jo om at gøre noget ved netop disse dyr.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #22 Dato: 23 Maj , 2010, 08:53 »
Jeg synes engelsk/britisk araucana er et godt valg til navn, jeg synes f.eks. langhalet araucana giver det forkerte indtryk og nu ER det jo en engelsk variant af en race der er tale om.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #23 Dato: 23 Maj , 2010, 12:34 »
Citér
Jeg synes engelsk/britisk araucana er et godt valg til navn, jeg synes f.eks. langhalet araucana giver det forkerte indtryk og nu ER det jo en engelsk variant af en race der er tale om.

Nu ved jeg mest om araucanas i USA og ikke så meget om, hvad de sysler med i England  ;) Men i USA er racen allerede døbt og anerkendt som selvstændig race af APA (American Poultry Association) i 1980'erne. Ameraucana hedder den her. Den forveksles tit med araucana pga de blå æg, men er ligeså forskellig som indiske kamphøns er det fra Brahma; dvs at de har samme stamfædre, men vidt forskelligt udseende og standardsbeskrivelse.

Både Araucanas og Ameraucanas er også godkendt af APA (ABA) som bantam (dværg), og alle fire racer har selvfølgelig hver deres standardbeskrivelse.
Desuden er der en masse Easter Eggers (racer/blandinger, der lægger blå, grønne etc æg), som tit bliver annonceret til salg som araucanas eller ameraucanas (eller americanas, af de firmaer, der ikke staver så godt  ;D), men det er ikke godkendte racer, og rigtig mange er blevet slemt skuffede, når de efterfølgende er blevet afvist til shows.  :( Det er ret stort problem at rugerierne bruger falske navne om deres dyr. Nogen har dog føjet til deres annoncer at hønsene ikke er til udstillingsbrug.

Nå, men det var lige et lille sidespring. Ville bare fortælle, at den "behalede og skæggede blåægslæggende" araucanavariant hedder Ameraucana i USA ;)
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2010, 22:50 Fra Jake »
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

GKV

  • Gæst
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #24 Dato: 23 Maj , 2010, 13:14 »
Den engelske araucana er altså ikke noget nyt. Den har eksisteret siden 1915 og racen er en af de ældste i England.

Citat:

 
    About the club. 
 
 The British Araucana club first started out life as the English Araucana poultry society back in around 1915. By 1960 it had faded away and there was no more interest by many people in having blue egg laying chickens. The club had died. The few remaining people who held onto their Araucana stock were still very much interested in the breed, and by 1972 there was a renewed interest. The "new" British Araucana Club was formed. This is the club that is still in existance today, and is one of the oldest running UK poultry clubs.

Citat slut
 
Så uanset, hvor mange racer der måtte lægge blå-grønne-oliven æg, Isbar, nogle Dorkings, Ameraucanas Blue Egglayers og hvad de ellers hedder, så er den Britiske Araucaner en racehøne på højde med alle andre racer.Desuden er den lagt ind under bevaringværdige racer af DEFRA, hvilket gør, at den er beskyttet således, at den ikke vil blive forlangt slagtet i tilfælde af sygdomsudbrud, der ellers ville indebære dette.

Grunden til dette er jo netop at det er en gammel oprindelig engelsk race og ikke noget man bare går og "sysler" med.

Der er en standard, der udstilles og vindes/tabes fuldstændig som med alt andet racefjerkræ der er af yngre dato.

Jeg følger også en smule med i, hvad der foregår i USA og de har virkelig dejlige haleløse eksemplarer.Dog har jeg også der set British Araucanas vist frem, i et enkelt tilfælde og det er bestemt ikke det samme som Ameraucanas/Blue Egglayers.

Blot fordi det er nyt her i DK og ingen før har bemærket racen, behøver det jo ikke at være junk.

VH Gunni.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #25 Dato: 23 Maj , 2010, 13:52 »
De er da kønne både med og uden hale ... syn's jeg  <P
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #26 Dato: 23 Maj , 2010, 13:54 »
Dejligt   :)

Så lærte jeg også noget nyt idag  :D Der findes åbentbart mange forskellige araucana-variationer world wide.  ;)
Jeg er nu glad for mine "amputerede stritører-eksemplarer" - og dem, der er enten/eller...  ;) Men ja, de er da kønne alle sammen  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #27 Dato: 24 Maj , 2010, 10:00 »
Ih Jake, nøj hvor er han dejlig ham du viser billeder af. Skulle du blive træt af ham kommer jeg forbi ;)

Ja hurra for forum, nøj hvor bliver vi kloge allesammen!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #28 Dato: 24 Maj , 2010, 10:40 »
Jeg er også rigtig glad for min lille, sorte "strudse-unge" som Jørn VED ET UHELD kom til at give mig med sammen med de små kobberfarvede *p
Tak Jørn *l hun er smuk og dejlig med sine fine små øretufter og lille runde rumpe *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Arucana lins også med hale
« Svar #29 Dato: 24 Maj , 2010, 11:50 »
Uha, ja er skam også utroligt glad for de tre haleløse jeg fik af Jørn, for slet ikke at tale om de første fem fra Lone, der udløste hønsefeberen og nu har jeg en masse kyllinger efter dem, nogle af dem ruget ud af deres egen mor, nemlig en fra Lone.

Jeg skal ikke besvære jer mere med mine englændere som jo "desværre" ikke skal have tufter.

Hvis man vil følge lidt med i det, vil jeg se at få gjort lidt ved min hjemmeside i stedet.Der ligger et stort arbejde foran med de planer jeg har for racen, og det vil give masser af katte-hundemad.

VH Gunni.