Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)  (Læst 26574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #30 Dato: 06 Maj , 2010, 22:28 »
Men hvis det er en speciel gedeblanding så ved du det er som det skal være.

Jeg tror heller ikke du kan sammenligne kilopriser på C-blanding+korn med et fuldkraftfoder.  Det kan let være at gederne har brug for en mindre masse (vægt) fuldfoder for at få den samme mængde protein osv. sammenlignet med C-blanding+korn.

Det kan ofte være svært at få C-blanding i sække, da målgruppen hovedsageligt er landmænd som for det leveret med lastvogn i løsvægt.   I Aars har vi to foderstoffer - DLG og det lokale Himmerlands Grovvarer. De sidstnævnte fører C-blanding i sække som standard (dog C-blanding til kalve hvilket er helt fint), men hos DLG skal det bestilles hjem, sidst med en så lang leveringstid at vi måtte aflyse bestillingen efter 2½ uge. (normalt skulle det dog kunne leveres dag-til-dag).
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #31 Dato: 06 Maj , 2010, 22:33 »
Nu har jeg været nede og købe foder, og der er da godt nok kæmpe prisforskel! :o

25 kg byg koster 69,- og det kan jeg få til 37,5 hos en bondemand. Så var de løbet tør for Kvæg-c, så jeg istedet måtte købe gedeblanding til 85,- for 25 kg!! Hvis jeg blander Kvæg-c med byg, bliver det kun 46,- for 25 kg, så det er godt nok noget af en besparelse! :)

Jeg købte også en saltsten med kobber til 43,- og en høhæk til 239,- Så nu er vi simpelthen snart så gedeklare som vi kan blive! :)

Tak for hjælpen! *b

Hvor købte du gedeblandingen? Har godt hørt at der skulle være lavet en, men har hidtil måtte nøjes med øko-kalv.

Rasmus

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #32 Dato: 07 Maj , 2010, 07:07 »
Vi fodre med gedeblanding fra Danish Agro i St. Merløse!! Med god erfaring!!
Vores Boergeder får 1 trediedel gedeblanding og 2 trediedele byg!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #33 Dato: 07 Maj , 2010, 08:26 »
@Rasmus: Jeg købte samme sted som Trine :) Danish Agro i St. Merløse /o

@Trine: Jeg troede ikke gedeblandingen kunne/skulle blandes op? Vil du mene jeg kan blande det op i samme forhold som du gør, til mine dværggeder?

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #34 Dato: 07 Maj , 2010, 08:42 »
Hm...det ved jeg ikke, men vi har også 2 små kastrat dværggeder og de får på samme måde, faktisk lidt mindre, da bukke ikke har helt det samme behov som gimmere og slet ikke kastrater!! Så jeg ville da prøve at se om de ikke kunne trives ved det!!
Du kan gå ind på noget der hedder Gedelisten.....lidt det samme koncept som her og få lidt fif!!
http://uk.groups.yahoo.com/group/gedelisten/
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #35 Dato: 07 Maj , 2010, 08:55 »
dejligt /o at høre at der er så megen viden om geder her på hønse siden  :)
 jeg går selv med tanker om at skaffe mig nogle, men jeg er egentlig mest interesseret i nogle der kan malkes og giver en rimelig ydelse , er der nogle der har et bud på hvilken race jeg skal kigge efter ?
mvh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #36 Dato: 07 Maj , 2010, 09:04 »
Jeg har overvejet at anskaffe mig et par dværggeder som klappedyr for mine børnebørn, men hvor meget plads kræver de egentlig ? Er det "nok" med 2 geder ? Skal de ind om natten ? Kan de evt. gå på fold sammen med heste eller kræver de egen fold ?
Jeg har en ca. 12 kvm. boks i stalden til dem, er det nok ?
(Jeg vil kun anskaffe mig dem hvis jeg har mulighed for at tilbyde dem optimale forhold)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #37 Dato: 08 Maj , 2010, 23:15 »
jeg går selv med tanker om at skaffe mig nogle, men jeg er egentlig mest interesseret i nogle der kan malkes og giver en rimelig ydelse , er der nogle der har et bud på hvilken race jeg skal kigge efter ?

Her er en beskrivelse af de malkeracer der er i DK pt. http://www.goat-dgu.dk/Sites/Maelk/dguMalkeForside.html

Det er dog ikke alle racer der er lige udbredt.  Fransk Alpin er vist helt nyindført f.eks.

Dansk Landrace, Anglo Nubisk og Toggenburg, og måske også Saanen er nok de letteste at få fat i.
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2010, 23:19 Fra Tue Diemer »
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #38 Dato: 09 Maj , 2010, 09:07 »
Christina

09-o5. kl. o5.45
Hilsen
Peter

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #39 Dato: 09 Maj , 2010, 09:14 »
Hvor er de søde ! Heldige Christina!  /o
Mvh Marianne

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #40 Dato: 09 Maj , 2010, 13:50 »
Nååååååh... Hvor er de skønne... Tillykke Christina (og Peter)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #41 Dato: 09 Maj , 2010, 16:40 »
Tillykke med de nye gedekid, hvor er de søde ! Og hvor er det rart med en masse viden om geder, når nu man lige er ved at adopterer 4 stks fra en fritidslegeplads.Så håber det er ok jeg "stjæler" din tråd  ::) De er dog for små til at komme endnu.
Men nu er jeg blevet i tvivl om det kan lade sig gøre, når de nu skal gå sammen mad vores får/lam mht foderet ?? Jeg havde planer om at de bare skulle fodres sammen, men må får spise evt kvæg-c? Jeg ville sætte en kvægmineral ind på folden, men det må fårene jo ikke få, da der jo er kobber i ? Hvis de nu kun får hø alibitum og byg alle sammen ville det så kunne lade sig gøre ?   De kommer til at gå i løsdrift hele året kan de det ?? 

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #42 Dato: 09 Maj , 2010, 21:16 »
Vi har haft får og geder sammen i mange år uden problemer med kobberet. Ganske vist var vores får gotlændere, som ikke er særligt følsomme over for kobber, men det vigtigste er at I ikke gøder græsset med kobberholdigt gødning (eller f.eks. svinegylle...). I øvrigt er problemet vist størst hos malkefår, der jo omsætter meget mere føde end alm. kødracer. Vores geder fik ikke særforplejning. De havde adgang til grene og frøgræshalm for at få mere fibre end fårene (som nu også lærte at spise det). Hvis I synes at gederne skal have kobbertilskud kan I jo bygge et klatrestativ med en overdækket kvægsliksten på toppen - der kommer kun geder ::)......
Vær opmærksom på at de lærer af hinanden. Også unoder ;D. God fornøjelse med dem. Geder er sjove.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #43 Dato: 09 Maj , 2010, 21:21 »
Christina

09-o5. kl. o5.45

Ej, hun har føøøøøøøøøøøøødt!!!!! *p Hvad blev det? *h Sender dig lige en PM ;)

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gede-spørgsmål! Kalder alle gede-ejere, spørgsmål i #11 :)
« Svar #44 Dato: 09 Maj , 2010, 21:53 »
Jeg har lige i går været på gedekursus med BID (Boergeder i Danmark) det var ret interessant og der blev selvfølgelig snakket foder.
Geder kan for det meste leve af græs/hø/wrap og de skal ikke have for meget kraftfoder, faktisk kan de blive tyndere af at få mere korn/kraftfoder !!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub