Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsekødssuppe  (Læst 17233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Hønsekødssuppe
« Dato: 20 Januar , 2008, 17:37 »
Her er samlet forskellige gode råd om suppe.



Klar Hønsekødssuppe

Af en god stor høne på 2,5-3 kg eller 3 småfede dværghøns kan man få god klar suppe til 4 personer, dersom man ikke skal bruge ret meget af suppen til sauce til hønerne. Skal man være 6 personer, må der yderligere bruges en god fedekalveskank, særlig hvis der skal bruges en del suppe til sauce.
Hønerne renses og vaskes omhyggeligt og sættes så over ilden i ca 2,5 liter koldt vand. Når vndet begynder at koge, kommes salt ved. Nu kommer skummet op, og dette borttages så længe, til der ikke er antydning af skum. Derpå kommes en velrenset porre eller 2, selleri og 2 gulerødder i suppen og koger, til disse urter er møre. Optages så og henstår til senere brug. Hønsene koger til de er møre, som regel 2-4 timer alt efter størrelse og alder. Hønsene optages, men holdes varm i lidt af suppen. Resten sies gennem fint opvredet, varmt klæde og skummes og befries for fedt. Suppen bør nu være klar og stærk.
Leveren må aldrig koge med, den kan bevirke at suppen bliver uklar
Lidt sukker smager godt i Hønsekødssuppe.

Hilsen Helen



Når vi koger hønsekødssuppe gør vi flg.:

Lægger en høne op i en 10 liters gryde, en god okseknogle, salt og peberkorn, porrer, gulerødder og selleri (og hvad man ellers har lyst til).

Fylder op med vand og bringer det hele i kog.

Når det hele begynder at simre, fjerner vi skummen efterhånden det lægger sig.

Når hønen er kogt færdig, fjerner vi høne, knogle og grøntsager. Sier suppen gennem et suppestykke.

Suppen kan nu reduceres hvis man ønsker den mere kraftig.

Vi tilsætter nu grøntsager skåret i tern og skiver. Når de er færdige tilsætter vi kødet fra hønen og smager suppen til med salt, peber og sukker. Sukker er en smagsforstærker og bringer aromastofferne frem.

Tilsidst tilsætter vi melboller, som blot skal varmes igennem. Suppen må ikke koge nu, da bollerne ellers vil smuldre og gøre suppen uklar.

Vi bruger to hold grøntsager, da vi synes vi får en bedre smag ved at lade det første hold koge med hele vejen.

Hønsene nyder også at få de afkogte grøntsager dagen efter...

Hilsen Susanne



Når jeg laver "grill-kylling", plejer jeg at partere den og koge den i vand før den kommer i ovnen under grillen. I vandet har jeg laurbærblade, peberkorn, porrer m.m., og det afgiver dejlig smag til kyllingen. Jeg plejer at koge den i ca. 30-40 minutter. Så skal jeg ikke bekymre mig om den får nok under grillen. Vandet i gryden bruger jeg til suppe, har også lavet tomat-suppe af det. Sådan er der til to dage i en kylling. Jeg har engang kogt kyllingen i hvidvin i stedet for vand - mums... men nok ikke så godt til suppe...

Hilsen Marianne



Verdens bedste hønsekøds suppe.

Prop fjerkræet i en stor gryde, hæld vand over til den er helt dækket - man kan sagtens koge flere høns sammen, det skal blot være en lidt større gryde, og vandet skal dække helt. Men husk man kan ikke koge suppe på en knap, så der skal naturligvis være en hvis sammenhægn mellem dyrets størrelse og gryden.

Kog op med salt og fjerne skummet. Som Helen også beskriver ovenfør.

Tilsæt hel sort peber, en halv gulerod, to porre og et kvart selleri per høne.

Storbladdet Persille, Kørvel og Timian - 1/3 af hver slags, bindes til en lille bukket, og trykkes godt ned i vandet. Per høne skalman regne med 5-6 grene persille.

Det hele koges indtil kødet falder af hønsene nærmest af sig selv.

Sig suppen, kog den evt. lidt ind hvis den er for svag i smagen.

Her pjeler jeg at fryse suppen ind i portions størrelse. Suppen er perfekt til aspargessuppe, tarteletter og lign.

Jeg foretrækker hjemmelavet kødboller, melboller er bare billigt fyld som man spiste i gamle dage efter en lang dag i marken, kød var/er jo dyrt. Men skal det være rigtig godt bruger jeg altså ikke melboller.

Friske ikke udkogte gulerødder, porre og selleri som kun lige simre med i 3-6 minutter inden servering.

Hilsen Peter



Vi har haft rigtig god held med at lægge ikke særlig dybt snit ind i samtlige muskler på hanen, for der sidder en hinde omkring samtlige muskler, der er utrolig stærk (sikkert så hanen kan tåle at modtage nogle tæsk i slagsmål med andre haner!). Når hinden er brudt, er det vores erfaring at musklen inde bagved bliver mør meget hurtigere, især hvis man lige skvætter lidt citronsaft ned i de snit, man har lavet.

Hilsen Christian

Hilsen Susanne