Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Registring af heste  (Læst 20666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Registring af heste
« Dato: 16 Februar , 2010, 12:17 »
Nu er en ny lov trådt i kraft her den 1. januar 2010 og det er at ALLE heste  skal registreres og mærkes senest den 31. december 2011.
Læs mere på    http://www.heste-nettet.dk/nyheder/6051/

Gad vide om alle bagskurs ponyer og alle dem, som krejlerne kører fra marked til marked  bliver registreret ?? Og hvem skal tjekke det ??
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2010, 12:20 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2010, 12:32 »
Åhnej...endnu en tåbelig buraukratisk regel!

GKV

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2010, 12:35 »
Det bliver jo sådan, at for at komme ind på diverse markeder skal man vise hestens pas. Med passet følger jo chipmærkningen.

Selv mine gamle DNA testede hopper med pas, skal chipmærkes hvis de skal deltage i konkurrence eller udstilles.Indtil videre bliver de ikke chipset.

De nye føl blev mærket her da de blev DNA tetset, unghestene ligeledes, av siger jeg bare, nålen var på størrelse med en 3½ strikkepind, og føllene ville ikke røres på halsen lang tid efter.

Jeg kunne nu bedre lide frysemærket.

Der vil da i lang tid fremover være heste der står rundt omkring i krogene uden at blive mærket, men på markederne kan de så ikke komme.Jeg mener der er en overgangsperiode, men har ikke sat mig så meget ind i det, jeg kommer ikke på markeder.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Registring af heste
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2010, 12:47 »
Det gælder ALLE heste og ponyer og tidsfristerne er således :

1) Senest den 31. december 2010 kræves registrering og pas på heste, der er født mellem den 31. december 2005 og den 31. december 2009

2) Senest den 30. juni 2011 kræves registrering og pas på heste, der er født mellem den 31. december 2001 og den 31. december 2005

3) Den 31. december 2011 afsluttes overgangsordningen, og der kræves registrering og pas for alle heste.

Fra 1. januar 2010 skal desuden alle føl have udstedt pas inden 6 mdr. eller udgangen af fødselsåret, alt efter hvilken dato, der er senest.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Registring af heste
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2010, 12:48 »
Bekendtgørelsen medfører følgende:

1. Alle heste skal have et pas, der skal relatere til en mærkning af hesten

2. Alle pas skal indeholde sider til registrering af medicinering

3. Registrering af ejerskifte bliver lovpligtigt

4. Registrering af afgange (døde heste) bliver lovpligtigt.

5. Ny pasfarve til hidtil uregistrerede heste samt heste i ikke EU-godkendte forbund

Pas på hidtil uregistrerede heste udstedes fra 1. januar 2010 af Landscentret, Heste.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2010, 12:58 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:12 Fra The Mother »

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Registring af heste
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2010, 13:04 »
Åh, bare de ikke kommer til vores honningbier på et tidspunkt ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #7 Dato: 16 Februar , 2010, 13:08 »
Egentlig tilslutter jeg mig ordningen. Netop markedshestene får jo en form for beskyttelse på den måde. Nu vil man kunne se, hvem der ejer pågældende dyr og hvem der er så modbydelig at sende små føl afsted på samme. Anklager kan så også rettes mod vedkommende.

Det er jo en EU regel som skal forhindre ikke alene det danske marked, men så sandelig også de heste fra England som blot bliver lavet for at blive sendt til slagt. Her tænker jeg på New Forest og Welsh ponies. Der er utallige sager derovre med disse, samt de såkaldte Tinkere.

Jeg håber virkelig der vil være personale nok til at holde det i hævd, også med de heste der bliver sendt fra det ene østland til det andet og videre til Grækenland og Frankrig.

VH Gunni.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Registring af heste
« Svar #8 Dato: 16 Februar , 2010, 13:47 »
hellere en chip end alle de gule øreringe køer/får skal gå med.
kunne lige se en høne med ørering ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Registring af heste
« Svar #9 Dato: 16 Februar , 2010, 14:18 »
Jeg synes faktisk også at det er en udemærket ordning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Registring af heste
« Svar #10 Dato: 16 Februar , 2010, 22:27 »
Det er jo en EU regel som skal forhindre ikke alene det danske marked, men så sandelig også de heste fra England som blot bliver lavet for at blive sendt til slagt. Her tænker jeg på New Forest og Welsh ponies. Der er utallige sager derovre med disse, samt de såkaldte Tinkere.

Nu skal det lige siges på forhånd, at jeg SLET ikke er inde i alt det dér med heste...jeg ved bare at nogle mennesker synes hestekød smager vældig godt, og så er der nogle som ser rødt, bare man tænker på at spise hest.

Det jeg citerer fra dig ovenover, hvad mener du med det? Altså sker der noget ulovligt, eller tar' du afstand fra at man opdrætter heste med det formål at slagte og spise dem?

Jeg spørger som sagt bare af uvidenhed :)

GKV

  • Gæst
Sv: Registring af heste
« Svar #11 Dato: 17 Februar , 2010, 01:38 »
Nej, der sker ikke noget ulovligt og Nej jeg tager ikke afstand fra at spise hest, mange flere skulle gør det, for det er fantastisk dejligt kød.

Jeg tager afstand fra lange transporter under kummerlige forhold, mener at dyrene skal slagtes i hjemlandet og transporteres i nedkølet/frossen tilstand. Mange herhjemme er jo hejdigvis begyndt at donere deres udtjente/skadede heste til løvemad til Zoo/dyreparker, hvilket jeg finder rigtigt fint.

Selv sælger jeg ikke voksne heste, slagter dem hellere end risikerer, at de kommer til at gå fra hjem til hjem.

I Østrig opdrætter man heste udelukkende til slagt og der er det en værdsat spise.



VH Gunni.
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2010, 15:20 Fra GKV »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Registring af heste
« Svar #12 Dato: 17 Februar , 2010, 21:13 »
Ahaa...så giver det mening for mig :) Tak :)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Registring af heste
« Svar #13 Dato: 17 Februar , 2010, 21:22 »
Dejlig regel faktisk.
Det giver så Låsby Svendsen en masse problemer, men det er sq også kun på rette plads :)
Der er så meget fusk med heste og deres papirer....
Men ja hellere en gang med nålen end gule øreringe ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Registring af heste
« Svar #14 Dato: 17 Februar , 2010, 21:40 »
på Island spiser de også meget hest og føl. Det må være det ultimative gode kød, da de kommer i højlandet og vokser op, på kæmpe arealer, det er det frie liv, med frisk luft og højt til himlen.
Det er dyrevelfærd.

Mener, uden at have have læst om det, også at Islandske heste skal have deres pas lavet om. (alle ægte islændere har allerede hestepaspas og er chip mærkede)  synes det lyder lidt mærkeligt.

synes det er ok at dyrene skal registreres, det hele er bare ved at gå i papir registrering, det tager en smule charmen, men ok.

Hvor mange er det lige der skriver papirer når de køber/sælger høns?
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn