Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ulv i Sønderjylland  (Læst 27452 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2010, 09:44 »
Nej Wanda. Du beskytter vel dine høns mod ræven. Det skal du også mod ulven!

Fordi ræven taget et af dine høns, skal den vel ikke udryddes?
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2010, 10:03 »
Svenskerne er noget bekymrede, fordi deres ulve er ved at miste deres naturlige skyhed over for mennesker - det samme kender vi jo fra vore storbyræve og de store hjorte i blandt andet Dyrehaven.

At de kun tager hunde og katte der kommer ind på deres revir - jamen det skal da nok passe, ulvens revir er ca. 1.000 kvadratkilometer alt efter behov - så det kan jo være lidt svært at undgå !

Jeg synes også, at det er et fantastisk dyr, som jeg gerne vil se i naturen - men det er nu nok et spørgsmål, om Danmark som det ser ud i dag, er særlig velegnet som ulvereservat !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

karina dj

  • Gæst
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2010, 10:15 »
Næh, jeg tvivler ærlig talt osse på den vil trives i dansk natur i vore dage... Vi er vist for mange der slås om pladsen  ;)

Men tilbage til tråden! Det er da fascinerende hvis Wanda bare kan sidde der, som én af de ganske ganske få danskere...der kan få et lille glimt af en vild ulv i det danske landskab. Det er jo et historisk øjeblik  /o

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2010, 10:19 »
Synes også tanken om ulve i DK er interessant. Der vil aldrig nogensinde kunne blive store ulveflokke her i landet. Det er der simpelthen for lidt plads til; vi mennesker fylder jo ret meget i landskabet. Det ville ikke blive andet end nogle enkelte 'strejfere' og en mindre gruppe. Selvfølgelig kan ulve finde på at tage husdyr. Men vi har jo vores husdyr under helt andre vilkår end f.eks. i Norge og Sverige, hvor man f.eks. lader sine får gå i fjeldet hele sommeren. Vi har langt de fleste af vores husdyr tæt på vores boliger. Og er der noget vilde ulve holder sig langt væk fra så er det mennesker! Ulve er ansvarlige for nogle hundedødsfald hvert år i Norge og Sverige, men langt de fleste er jagthunde, der under jagt er sat efter ulvene. Og de tager da også nogle får og geder på fjeldet, men en undersøgelse af fundne kadavere viste at langt de fleste af dem var døde som følge af indtagelse af giftige planter eller brækkede ben. En nærmere undersøgelse af kadavere med bidskader afslørede at der i langt de fleste tilfælde var tale om hundebid. Så jeg tror ikke at vi behøver at frygte for vores husdyrs sikkerhed fordi der evt. skulle etablere sig en lille bestand af ulve her i DK.
Jeg har selv vandret en del i Sverige i områder med ulve, men har da aldrig følt at det var farligt. Dog har jeg altid holdt mine hunde i snor i de områder, da jeg kender dem godt nok til at vide at de ville være 'dumme' nok til at sætte næsen i jorden og forsvinde afsted ind i skoven hvis vi skulle komme forbi duften af ulv  ::).
Vi har sommerhus i Sverige i et område med virkelig mange vildsvin (et ikke helt ufarligt dyr - heldigvis er hundene totalt ligeglade med vildsvinefærten) og nu er der så også set ulve ret tæt på. Jeg synes tanken om at den vilde natur lige så stille vender tilbage er 'beroligende' på en eller anden måde.
Her i DK vil jægerne nærmest automatisk protestere mod en konkurrent i jagten på rådyr, men helt ærligt så har de vist ikke noget at frygte. Og de har jo i mange år næsten sat dagsordene for vores alle sammens færden i naturen her i DK. Det kunne det være rart at få ændret lidt på (ikke at jeg ikke bryder mig om jagt og jægere; jeg synes bare de er for 'dominerende').
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #19 Dato: 16 Februar , 2010, 10:36 »
Jeg har personligt som jæger intet problem i at der kommer ulve her til Danmark, og heller ikk at de ville tage nogle af rådyrene. Vi har efterhånden så mange rådyr her på egnen at bestanden er alt for stor, og jægerne kan slet ikke følge med til at holde dem nede her :)..

Så igen protest fra min side, hvis altså jeg skal se med jægerøjne....
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #20 Dato: 16 Februar , 2010, 10:37 »
Jeg mener nok at vi har plads til et par strejfere her i landet og ja de tager nok nogle husdyr inc. hunde og katte.
I sverige er det blevet lidt af et problem at ulvene er begyndt at jage hunde, men de kan ikke rigtig gøre noget ved det andet en at få folk til at passe bedre på hundene, da ulven er totalfredet i skandinavien.
Wanda jeg vil da håbe at du får set en lidt tæt på det er ikke hver mands oplevelse.

Mvh Allan
P.s. Jeg er jæger og er lidt træt af alle de mere eller mindre dumsmarte bemærkninger fra uvidende høns og haner.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #21 Dato: 16 Februar , 2010, 10:40 »
Der er da blevet afgivet kvoter af afskydning af ulve i Sverige. Det var vist fordi der efterhånden var så store bestande at de trugede mange af de andre arter.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #23 Dato: 16 Februar , 2010, 10:59 »
Det er rigtig Mikkel der er givet tilladelse til at afskyde  et antal for at holde bestanden nede på ca 210 ulve men det fjerner ikke problemet.
De regner med at ca. 250 ulve dræbte 41 hunde i 2008 så selv om de skyder x antal vil der stadig forsvind mange hunde.
P.S. jeg ved godt at tallene stammer fra det svenske jagt og jäger
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #24 Dato: 16 Februar , 2010, 11:03 »
Okay, jeg mente det nok :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #25 Dato: 16 Februar , 2010, 11:04 »
P.s. Jeg er jæger og er lidt træt af alle de mere eller mindre dumsmarte bemærkninger fra uvidende høns og haner.
Der findes mange slags jægere. Desværre er det nok de "slemme", der bliver lagt mest mærke til. F.eks. vores nabo. Han sætter fasaner og agerhøns ud i store mængder og har så åbenbart megen fornøjelse af at skyde på dem, gående skulder ved skulder med sine jagtkammerater gennem roemarkerne. Han fodrer hele sommeren/efteråret. Men nu? Nej, det er for besværligt. Hvor står fasaner og agerhøns så og venter på mad? Under vores fuglefoderbrædt. De har nu fået egen madskål inde i en frugtkasse som holder maden nogenlunde snefri. Og så håber vi at jægeren rammer forbi senere på året når han igen kan komme ud på marken uden at få våde sokker. Men du har ret: der findes også anstændige jægere. Og jeg ser heller ikke noget galt i at skyde vildt, som trods alt har haft et bedre liv end det meste industriproducerede kød.
Angående ulve, så er det vel sådan at det er vores ansvar som hønse-/katte-/hundeejere at beskytte vores dyr imod "naturen" såvel i form at rovfugle som ulve og ræve. De følger jo bare deres natur.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #26 Dato: 16 Februar , 2010, 11:08 »
Jeg skal beklage hvis jeg fik trådt nogle jægere over tæerne. Jeg er nok lidt 'belastet' af at bo i et område med rigtig rigtig meget 'søndagsjagt'; I sæsonnen (som jo nys er overstået) er det nærmest umuligt at komme en tur i skoven i week-enden og det vrimler med jægere der har betalt dyre domme for at få lov at plaffe nogle halvtamme fasaner og ænder medbringende hunde de slet ikke har styr på. Det har jeg ærlig talt ikke den store respekt for. Og så bryder jeg mig simpelthen ikke om tanken med at de ikke engang gider spise de dyr de har skudt (jeg har mødt flere der sagde at 'fasanerne gad de godt nok ikke æde' - hvorfor så overhovedet skyde dem?). Jeg kender heldigvis mange jægere, der ikke er sådan og jeg kan godt lide tanken om at sidde en sommermorgen og vente på en buk. Det kunne jeg godt selv tænke mig at kunne. Og jeg kunne da også godt tænke mig at kunne skyde vildænder og fasaner - til at spise. Min genbo er inkarneret jæger og har jagten i skoven umiddelbart rundt om vores ejendomme. Vi spiser selv en del fasaner, men det foregår på den måde at han inden sæsonnens start spørger hvor mange høner/haner vi vil have og så får vi dem efterhånden som de han skyder dem.
Men det forhindre mig ikke i at synes at jægerne har en lidt for dominerende rolle i forhold til de andre interessenter i brugen af naturen i DK - men det er så bare min holdning.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #27 Dato: 16 Februar , 2010, 11:12 »
Allan: Nu er det så at jeg er med i en forening for den Skandinaviske ulv.

Det er rigtig at Ulven tager en del hunde, men det er jagthunde der blevet taget under jagt eller løse hunde i skoven der gået efter ulven.
Det findes ikke beviser for at ulven taget en eneste hund i snor eller hjemme på matriklen.

Jeg er ivrig konkurrencehundefører indenfor brugsområdet og har meget kontakt med svenske/norske/finske hundefolk. Ulven angriber ikke din hund, hvis det ikke er i selvforsvar. Alt andet er skrøner!

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #28 Dato: 16 Februar , 2010, 11:18 »
Jeg har ikke skrevet noget om race på hundene eller om hvordan eller hvor de er blevet dræbt kun om tal.
Jeg mener godt nok at have læst at ulve i flok bruger en hunulv til at lokke hundene til sig.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

karina dj

  • Gæst
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #29 Dato: 16 Februar , 2010, 11:18 »
Hmmm... er den forening helt fri for subjektive undersøgelser. Håber du forstår mig ret  ;)

Tænker bare jægerne for smæk for at være subjektive, så falder den vel osse på "oppositionen"  :D

Der vil sikkert være undersøgelser der beviser det modsatte  <A