Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Godt mør?  (Læst 14300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Godt mør?
« Dato: 07 Februar , 2010, 17:45 »
Jeg har idag slagtet to hanekyllinger, og så ville jeg spørger efter en opskrift på dem, så jeg er sikker på at de bliver møre og ikke er seje i kødet. Er der nogen der har sådan en? ;) Der er kun to krav, de må ikke være seje i kødet, og så skal de ikke være suppehøns/haner. Nogle forslag? :D

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Godt mør?
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2010, 17:47 »
Gammeldags kylling i skilt sovs med aspargeskartofler og hjemmelavet agurkesalat. Det er rigtig godt, og man kan bare koge til man er sikker på at dyret er mørt. En hanekylling fra sidste år er nu fint klar på 1 time. Det fik vi her den anden dag, og det er bare lækkert.
Der er masser af opskrifter på nettet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2010, 17:49 »
Det var også noget i den dur jeg ville hen af, men jeg er altså mere eller mindre en skovl til at lave mad, med mindre jeg får stukket ud hvad jeg skal gøre, kan du hjælpe, Henriette? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Godt mør?
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2010, 18:20 »
Ellers kan jeg!

Man sørger for at dyret er tørt (tør det godt af med viskestykke eller køkkenrulle)

Drys lidt salt og peber indeni.

Fyld gerne godt med persille i (men det går også uden)

Smelt smør eller margarine i en gryde og vent til det er "bruset af"

Brun kyllingen godt på alle fire sider (og nu er det største arbejde overstået  :D )

Hæld kogende vand fra el-kedel ved kyllingen  - så meget, at det går ca en trediedel op. Kyllingen skal IKKE være dækket. (Nu bruser og damper det lige i et øjeblik)

Skru ned - og efter lidt tid vil væden stå og "simre" i stedet for at bulderkoge.

Lad kyllingen ligge med brystet opad under hele turen.

Efter en lille time er kyllingen mør - man kan se det ved, at lårene nærmest er ved at falde fra kroppen - eller man kan mærke det hvis man stikker en gaffel i mellem lår og krop.

Op med dyret på et bræt. Lad ligge mens du laver sovsen:

Kog væden ind - dvs at nu skal det lige bulderkoge igen, og der damper noget af det væk.

Høld  lidt piskefløde i - derefter kulør, salt og peber indtil det smager godt. Færdig med den.

I mellemtiden har man MÅSKE haft en hjælper, der har skåret kyllingen fint ud og lagt den på et fad.

Måske er der også nogen, der har kogt kartofler og lavet agurkesalat - ellers må du lige lave en plan. Det kan sagtens lade sig gøre.

Held og lykke, Mikkel - jeg kan lige se for mig, at du vil servere din første hjemmeslagtede kylling for resten af familien. Stro respekt til dig  /o

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Godt mør?
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2010, 18:28 »
Og husk at koge indmaden med. Det giver god smag, og jeg synes det smager godt. Der er nogen der ikke vil spise det, men kog det med alligevel for smagens skyld. Held og lykke. Sejt at du har slagtet helt selv! /o
P.s. Sovsen skal have meget lidt kulør. Den skal være lysebrun og ikke "brun-sovs-brun".
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2010, 18:32 »
Tak for svar begge to. Nu ved jeg lige hvordan jeg skal lave de to kyllinger på onsdag :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

sussie

  • Gæst
Sv: Godt mør?
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2010, 19:50 »
Hej Mikkel

Hvis du tilbereder dem inden for 4 timer efter slagtning burde de ikke blive seje..Ellers skal de ligge et par dage og modne...

God spiselyst

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2010, 19:53 »
Hej Sussie

Det er også hvad jeg har læst fra forrige tråde herinde. Jeg har valgt at lade dem ligge i et par dage ;)

Jo tak ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Godt mør?
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2010, 23:37 »
Jeg skulle lige hilse og sige at de BLIR' seje, selv om man tilbereder inden 4 timer efter slagt *s

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Godt mør?
« Svar #9 Dato: 08 Februar , 2010, 06:37 »
Jeg havde min hane liggende på køl i 3 dage., Da jeg så skulle igang med at tilberede den så lugtede den grimt. så den kom lige i skralædespanden, øv bøv.
Den havde røde plamaser mpå lårene.
Ved ikke om det evt kan være galde.  Jeg havde heller aldrig slagtet før Mikkel ikke engang set nogen gøre det, så jeghar højst sansynligt gjort noget forkert :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Godt mør?
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2010, 07:22 »
De sidste haner vi slagtede, tilberedte vi på 2 forskellige måder!!
1.
Vi løsnede skinnet på hanen og smurte den med kryddersmør, hvorefter den fil 1½ time på kuglegrillen ved inddirekte varme......De blev helt forrygende og møre, dog blev lårene lidt tørre!
2.
Hanen blev skåret i mindre stk. og blev lagt ovenpå et lag grove grøntsager (Rodfrugter og løg og hvidløg) i en Römertopf, der blev tilsat lidt væske, hvidvin og så fik den 1½ time i ovnen ved 225 grader.......også denne blev meget mør og så var den saftig!!

Hanerne var fra august og hvid Sussex.....de vejede mellem 1900 og 2400 g!!

Velbekommen!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2010, 16:13 »
Tak for svar :D

Wanda, jeg tror du har gjort noget galt, for jeg har før haft suppehønsene liggende i køleskabet i tre dage. De lugter ikke og er blevet fine nok ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Godt mør?
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2010, 18:17 »
Uanset opskriften, så ville jeg fryse dem ned og lade dem tø op et døgn i kølseskab - det hjælper også på "mørheden".
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Godt mør?
« Svar #13 Dato: 08 Februar , 2010, 20:04 »
Jeg frøs mine ned på slagtedagen, og lader dem typisk tø op over 3 dage i køleskabet -ikke mindre...faktisk vil 4 være ideelt, da kød skal tø op over 48 timer i køleskabet :)

Resultatet bliver rigtig godt :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Godt mør?
« Svar #14 Dato: 08 Februar , 2010, 22:33 »
@ Christina

Jeg tror godt du må tælle de mørke timer på dagen med når du regner fra timer til dage, eller omvendt. :D :D

Ihvertfald når det drejer sig om optøningstimer i køleskabet, hvor det jo alligevel altid er mørkt, medmindre du da lader lågen stå åben. ;)
Mvh
Erik Andersen