Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 3 på stribe  (Læst 9199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
3 på stribe
« Dato: 23 Januar , 2010, 15:38 »
I det grønne blad fra DFfR så jeg en beskrivelse af nogle meget fine hønsehuset lavet af Kasper B. Andersen og jeg har overtalt ham til at det også måtte komme her, og med lidt flere billeder end i det grønne blad. Så her kommer hans beskrivelse af hvordan han har bygget det.

Tak til Kasper for at stille det til rådighed.  <E

Ligger også som pdf-download
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item28

Tre på stribe!
Efter at vi er flyttet fra landsbyen Voldby (mellem Silkeborg og Århus) – hvor vi havde en grund på 1012m2, og ud på en ejendom lidt uden for Voldby, hvor vi har fået en noget større grund på 15000m2, har vi også fået lidt flere høns.
Vi startede med at lave den ene længe med gamle svinebokse, om til midlertidige rum (med stor hjælp fra min far) til alle vores høns som vi havde med fra Voldby. Planen er at vi skal have lavet en af de andre staldlænger, om til hønsehus/ avlshus med ca. 20 mindre rum, der mest skal bruges som avlsrum. Men - ,,rom blev ikke bygget på en dag’’ og pt. Går jeg til genoptræning, da jeg er blevet opereret i knæet to gange på et år. Så der kan godt gå lidt tid, før der ,,kommer’’ et hønsehus/ avlshus.
Men inden jeg blev opereret nåede jeg, at bygge tre kyllingehuse på min græsmark, og her kommer der en lille beskrivelse af dem. Husene er 2,20m * 2,20m og er hævet 70cm over jorden (på 4”*4” trykimprægneret stolper), så kyllingerne kan sandbade under huset. Gulvene er lavet af 45*95 reglar, som er beklædt på undersiden med 8mm Rockvit plader, og 95mm isolering og 15mm vandfast krydsfinerplader som gulv (reglarne ligger pr. 60cm.). Væggene er lavet af 38*57mm skillerumslægter pr. 60cm og er udvendig beklædt med 12mm sporede krydsfiner plader med 4” spor. Pt. er væggene ikke beklædt indvendig, da jeg var lidt tidspresset p.g.a. operationen. Men planen er at der skal 50mm isolering i væggene og beklædt med 9mm krydsfiner. Taget er også lavet af 45*95mm reglar, med 95mm isolering i og 15mm vandfast krydsfiner med to lag tagpap på. Loftet er pt. ikke beklædt p.g.a. samme årsag som væggene, men skal beklædes med Troldtekt plader, da de er meget gode til at bryde lyden. Til hvert hus er der bygget en voliere der også er 2,20m*2,20m + at de jo har lige så meget plads under huset. Hele vejen rundt om huset og volieren har jeg monteret en 6mm Eternitplade, der er gravet godt ned i jorden og som stikker 70cm op over jord så den giver godt læ i volieren og ind til sandbadet – der jo gerne skal være tørt. Over Eternitpladerne er der ½”*1” volieretråd og så er hele volieren overdækket med plastik trapezplader.
Uden for volieren har jeg en stor dejlig græsmark – og så kan man jo undre sig over, at jeg ikke har lavet voliererne noget større, men det er fordi at planen er at kyllingerne skal ud i husene allerede som små kyllinger, og så kan de stille og roligt lære huset at kende, dernæst hønsegården – for til sidst at komme ud på græs, når undertegnede har lavet en indhegning der er ræve og musvåge sikret, da vi har rigtig mange af dem.
Til sidst vil jeg råde alle der skal lave et nyt hønse- /kyllingehus, til at bruge nogle gode materialer – da de normalt holder noget længere end billige og genbrugs materialer. Selvfølgelig bliver huset også lidt dyre, men i den sidste ende kan det nemt blive billigere, da ,,Genbrugshuset’’ måske kun holder halvt så lang tid som det andet – og ofte er pænere at se på! Husk også at male huset (med mindre det er vedligeholdelsesfrit) – da det er med til at forlænge levetiden for dit hønsehus. Men en dygtig ,,håndværker’’ kan også lave et godt hus ud af genbrugsmaterialer, og så kan malingen være med til at ,,skjule’’ at materialerne har nogle år på ,,bagen’’!!

God arbejdslyst!


                                                                                                     M.v.h.  Kasper B. Andersen
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2010, 15:43 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: 3 på stribe
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2010, 15:44 »
Nå den artikel kunne du også lide , Finn ?
Ide rigdommen er stor alt udi fjerkræholdets boliger  ;D
Men Kaspers er virkelig fint.
Det bliver spændende at følge alle forums nye tiltag når kong frost har sluppet sit tag : Marianne bygger nyt , Mortends bygger til ænder og jeg til både høns og gæs ....
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 3 på stribe
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2010, 16:24 »
Ja, og Kate har også "skumle planer"  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: 3 på stribe
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2010, 16:51 »
Godt mine høns ikke har computer, de ville blive SÅ misundelige.  :o  Og det er jeg også - fantastiske hønsehuse!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: 3 på stribe
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2010, 09:33 »
Ja det er jo det jeg har :-) Det bliver rart at få dem samlet.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste