Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Muskelhund amok i hønsegård  (Læst 20040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #30 Dato: 14 Oktober , 2009, 10:52 »
Citér
Jeg er bekendt af ejeren og hun turde ikke engang stige ud af bilen for hunden var "opstemt" og viste agressivitet.Men set med disse hundeejeres øjne er det jo jordens bedste familiehunde, der ikke kunne gøre en flue fortræd.
Jeg har ikke på noget tidspunkt komenteret den hund der har gjort dette og vil heller ikke, for har ikke set den og kender ikke til netop denne hund. Den kan både være en ok hund og den kan være det modsatte.
Det jeg reagere på er at når en muskelhund gør noget som mange andre hunderacer også gør, så er den en dræber der er gået i blodrus og det er alle andre hunde af samme race jo også! Det er bare ikke fair!!!
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

GKV

  • Gæst
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #31 Dato: 14 Oktober , 2009, 11:12 »
I en anden debat der har været herinde gjorde jeg også opmærksom på, at de nu så udskældte racer har været her i landet i mange, mange år uden at give problemer. Ingen kan dog benægte at problemerne med disse hunde er eskaleret og nu er reelt.

Jeg harmes til tider over de argumenter der fremføres med, at små arrige hunde selv er skyld i det o.s.v. Små arrige hunde har der også altid været, men aldrig er så mange blevet ofre for drab af andre hunde som nu. Som oftest er de små provokernede "bæster" ført i snor, mens den store "artige familiehund" har gået løs.

Det er meget ærgerligt for de mennesker, der kender deres ansvar og nu må undgælde for de andres fejl. Det er også meget ærgerligt, at netop p.gr.a. disse agressive hunde ja, så må alle hundejere undgælde. Tænk hvis enhver fremover skal have kørekort for at holde hund, hvor er vi så henne.

At en folkepensionist ikke kan købe en lille hund uden at skulle til eksamen først, selvom vedkommende måske har haft hund i mere end 50 år uden at give problemer. er helt ude i hampen.Jeg synes der er papirnusseri nok i forvejen i vort lille land.

Denne her episode med hønsene er ligesom ikke så følelsesbetonet, som når en hund bliver dræbt, enten den nu er bidt ihjel, eller aflivet med en kniv, men mon ikke hønsene og deres ejere lider ligeså meget?

Før i tiden var det andre racer der måtte holde for, det ved jeg, især var der på et tidspunkt hvor Schæfer/ Collieblandinger forgreb sig på får, men det stoppede, da det blev bekendtgjort rundt omkring, at de ville blive skudt, hvis det gentog sig.

VH Gunni.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #32 Dato: 14 Oktober , 2009, 11:20 »
En opsummering af holdningerne (ikke bare her, men også fra den offentlige debat andre steder):

1. Muskelhunde skal forbydes, de er genetiske dræbermaskiner
2. Det er ejeren, ikke hunden, det er galt med
3. Det har altid været et problem med hunde, der bider, men nu er der fokus på muskelhunde
4. Problemerne er eskaleret over de seneste 10 år
5. Ejerne af muskelhunde er udenfor pædagogisk rækkevidde
6. Folk uden muskelhunde ved ikke hvad de taler om, der er mange søde muskelhunde

flere?

Er der nogen, der kan skaffe svar på følgende spørgsmål, det vil måske gøre debatten lidt mere debatagtig igen:

1. Hvor mange procent af hundene i det ganske danske land er "muskelhunde"?
2. Hvor mange procent af anmeldte skader involverer muskelhunde?
3. Er der statistisk belæg for forskel på skadernes voldsomhed? (eksempelvis bidsår i arm kontra livstruende skader)

Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #33 Dato: 14 Oktober , 2009, 11:26 »
Vi kan måske tilføje ...uenighed om definitionen på en muskelhund ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #34 Dato: 14 Oktober , 2009, 11:45 »
Hej Gunni og andre
Jamen, det er da fuldstændig underordnet hvilken race hund, der er tale om så skal man da sørge for at holde den på en måde, så ikke den kan slippe ud og lave sådan noget. Og ja, det må være en grim oplevelse at komme hjem til og jeg har stor medfølelse med ejeren af hønseflokken, hønsene og kattene. Det er ens værste mareridt at ens dyr kommer af dage på sådan en væmmelig måde.
Jeg bliver bare sådan lidt irriterret, når det bliver smækket op somom kernen i problemet er at det er en 'muskelhund' og der bæres ved til 'forbudsbålet'. Problemet er en undslupppet HUND og hvis man tror at det aldrig vil ske igen hvis man forbyder visse hunderacer, så vil man ende med at blive grueligt skuffet. Jeg har en 14 kgs 'krammenuttet teddybjørn', der ville gøre præcis det samme, hvis hun ved et uheld skulle slippe ud af vores ellers ret sikkert hegnede have i løs udgave. Hun ved præcist i hvilke haver folk har marsvin og kaniner ude i bure og hun ville bestemt heller ikke se med venlige øjne på den som kom og forstyrrede hende i hendes forehavende. Hun er nu 11 år gammel og det er da heldigvis kun sket en eneste gang at hun er sluppet ud og gået på jagt (det var så en ræv hun tog). Som hundeejer er man bundnaiv, hvis man tror at ens hund aldrig kunne finde på at gøre en flue fortræd og holder den derefter - uanset race. Mine svigerforældre, der bla. har slagtekaniner gående i store græsningsbure, har haft store problemer med en labrador, der 'aldrig kunne finde på at gøre noget' og derfor bare fik lov at rende rundt på egen pote. Ejerne mente at på landet har hunde lov at rende helt frit rundt og det kunne simpelthen ikke passe at deres søde hund jagtede kaniner. Hunde er rovdyr og som ejer har man dælme pligt til at gøre sit yderste for at vovse ikke kan komme til at gøre skade på nogen eller noget - uanset race!

@Christians indlæg:
Ja, det havde været rart med noget ordentlig statistik på hvad det egentlig er der sker. For ikke så længe siden læste jeg et sted at forsikringsselskaberne så et fald i antallet skader anmeldt som følge af hundebid. Desværre registreres hundens race åbenbart ikke i DK. Iflg. DKK er der ialt ca. 500.000 hunde i DK heraf har de beregnet at ca. 20.000 er af 'muskelhundetype' (de havde vist indregnet den slags hunde og blandninger af disse som jeg nævnte i et tidligere indlæg). Dvs. ca 4%. Men om prævalensen af skader/bid forvoldt af disse hunde er højere end i andre hundetyper ved man desværre ikke. Dvs. ingen ved reelt ikke om der er tale om en stigning i bid fra den type hunde eller om det bare får mere opmærksomhed i øjeblikket. Jeg tror selv mest på det med den øgede eksponering; i min barndom for snart mange år siden kom det bestemt ikke i landsdækkende medier at en hund havde bidt. Min søster blev f.eks. bidt i ansigtet af en airedaleterrier og min veninde overfaldet af en Skt. Bernhardshund på sin avisrute men det nåede da aldrig TV-avisen. Det kan det derimod nu at en hund bider en kanin  ::).
I DK her der i nyere tid kun været 1 hundebid der havde dødelig udgang; en pige blev bidt ihjel af en Briard (stor fransk langhåret hyrdehund). Der findes ingen opgørelser over de skader der opstår når hunde bider andre hunde - og det var faktisk nok de meste interessante tal at få.
@ Søs's indlæg: Der findes simpelt ingen klar definition på begrebet muskelhund som alle er enige om. Pt er det næsten sådan at alle korthårede hunde, med bare lidt muskler, der med sikkerhed ikke er labrador, af nogle anses for 'muskelhunde'. Jeg har sågar på Køge Sønderstrand mødt en gruppe unge mennesker, der virkelig synes at jeg havde en sej hund og som insisterede på at min hund måtte være en slags kamphund. Den hund jeg havde med var min hanhund, som er altid holdes tæt trimmet og er i temmelig god form (jeg bruger ham til konkurrencelydighed). At han så har en megalang og smal snude og et rigtigt gedebukkeskæg for enden af denne var åbenbart en detalje der var til at overse. De stirrede sig vist blinde på hans muskuløse bagben og front samt det faktum at han hoppede vildt og sagde grumme lyde rundt for at få mig til at kaste den pind jeg stod med. Jeg fortalte at han var en irsk terrier, så kan de jo selv slå den op på nettet.......
mvh
Mette
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2009, 12:17 Fra Mette Marie Andersen »
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #35 Dato: 14 Oktober , 2009, 12:20 »
Klippet fra Dansk Kennel Klub:
"Dansk Hunderegister oplyser, at der er registreret over 6.000 hunde af muskelhundetypen – her-iblandt et meget stort antal såkaldte ”Amerikansk bulldog” (en ikke FCI anerkendt race). Oven i dette tal kommer dels en stor gruppe blandinger og et – efter politiets vurdering – ganske betydeligt antal muskelhunde, hvis ejere slet ikke har sørget for den lovpligtige registrering (eller ID-mærkning eller forsikring). "

Politiet oplyser, at der ikke findes statistikker på bid/overfald, kun på overtrædelse af hundeloven. Og det er jo alle former for overtrædelser.

Klippet fra Dansk Hunde Register:
"Fra registerets start og til dato er ca. 750.000 hunde registreret, og tilgangen var i 2008 ca. 70.000 hunde."

« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2009, 12:26 Fra Tina Holmberg »
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #36 Dato: 14 Oktober , 2009, 20:20 »
Spørgsmål 3)Der er lavet en rundspørge på en del af landets dyrlæge klinikker om de oplever flere bidskader end normalt og om de er voldsommere. og få har svaret en lille stigning, mens de fleste ikke har oplevet en stigning. Nogle synes graden af skaden var lidt værre.
Af de bidskader der er rapporteret var 1/3 af hundene i snor mens de angreb og forskning har vist at en hund føler sig mere presset og derved angriber lettere når den holdes i snor. Den skal have lyst til at være hos ejeren og stole på at ejeren nok skal råbe vagt i gevær.

Bare fordi man har haft hund i 50 år er man ikke nødvendigvis kvalificeret. Jeg har mødt mange ældre damer der har fodret den ene hund efter den anden ihjel og som har et helt urealistisk billede af hvad deres hund kan finde på (har selv en svigermor der aldrig skulle have tilladelse til at have hund). Jeg synes heller ikke vi behøver mere papirarbejde, men har ikke lige noget bedre forslag, hvis der skal gøres noget.
Forbudet og afstraffelsen af ejere er prøvet i England og det har kun gjort tingene værre. Folk går ikke til træning, eller tur og møder andre hunde af frygt for at nogen skal føle sig truet.
Hilsen Mette
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #37 Dato: 14 Oktober , 2009, 20:36 »
Bemærkede lige at denne debat var blusset op igen her på Forum. Jeg har ikke tid nu til at læse alle nyere indlæg men ved at skimme et par af de sidste og se kommentaren fra Søs, kunne jeg ikke lade være med lige at prøve at dirrigere diskussionen i den rette retning.

Mange af de hundeangreb der rapporteres om for tiden, altså dem der får fokus i medierne, er dem der vedrører
kamphunde.
Kamphunde, er samtidigt grupperet som muskelhunde, men det er forkert at referere i flæng til muskelhunde, da denne gruppe dækker over mange racer hvoraf ganske mange er enddog meget skikkelige.

Som f.eks min egen , der ses på mit profilbillede.

Please, brug definitionerne korrekt, så vi undgår misforståelser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #38 Dato: 14 Oktober , 2009, 21:20 »
Takket være for pressens store og drabelige dækning af alle de overfald der er sket på mennesker såvel som på dyr, så tror jeg at Danmark er blevet delt op i to lejre :
Dem som hader Kamphunde og dem som elsker kamphunde.

Jeg går ikke ind for hverken forbud eller kørekort. Bevares der er bestemt mange mennesker som ikke burde have hund. Men jeg tror ikke at et kørekort hjælper nogen steder og jeg tror heller ikke at et forbud hjælper. Det vil bare ramme dem som i forvejen gør det rigtige.

Jeg mener at problemet er dem som har hundene som potensforlænger og ikke magter dem. Og så de opdrættere som bare avle for pengenes skyld og derfor avler på ret og kravl.

Jeg mener forøvrigt også at hunde uanset race skal opdrages og at folk som har hund skal sætte sig ind i deres hundes behov og adfærd.

Jeg synes selvfølgelig at det er synd for alle dem som er ofre for hunde angreb, medmindre de selv faktisk er skyld i det.

Jeg ser af og til et program på Animal Planet om dyr som på en eller anden skader sig selv eller mennesker. Og i 98 % af uheldene/overfaldene er det (vil jeg vove at påstår) menenskets egen skyld.
For hold op hvor er vi gode til at plage, pine og genere dyrene på det grusomste. Og meget af det kalder vi endda for sport.
 
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2009, 21:22 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #39 Dato: 14 Oktober , 2009, 21:24 »
Men er spørgsmålet ikke bare hvordan vi mennesker skal 'lære' at håndtere vores rovdyr, så ingen, hverken dyr eller mennesker, kommer til skade og ikke generes unødigt?
Hilsen Susanne

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #40 Dato: 14 Oktober , 2009, 21:43 »
Jo det er det i bund og grund nok.
Men problemet er, at mange af dem der anskaffer sig en hund, ikke magter eller ikke gider at påtage sig denne opgave. De regner vel med at den lille nuttede hvalp de anskaffer sig er et færdigt produkt, som ikke kræver yderligere indsats fra deres side.
Og der tager de frygteligt fejl.
Mvh
Erik Andersen

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #41 Dato: 14 Oktober , 2009, 22:52 »
De regner vel med at den lille nuttede hvalp de anskaffer sig er et færdigt produkt, som ikke kræver yderligere indsats fra deres side.
Og der tager de frygteligt fejl.

Ja det må man sige. Tænk på alle de hvalpe der er til salg rundt om, som allerede er 'genbrugshunde'.
Hvordan folks situation kan ændre sig så drastisk at de ikke kan have hund alligevel på få uger, er mig en gåde!
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #42 Dato: 15 Oktober , 2009, 07:47 »
Ja det må man sige. Tænk på alle de hvalpe der er til salg rundt om, som allerede er 'genbrugshunde'.
Hvordan folks situation kan ændre sig så drastisk at de ikke kan have hund alligevel på få uger, er mig en gåde!

Ja jeg har også ondt af de genbrugshunde, og jeg tror vi kunne undgå dem hvis vi mennesker ville sætte os ind i hvilke hund der passer til mig, og hvor meget tid vil jeg bruge på hunden, og man lære at læse sin hund, lær også børn at der er tider hvor hunden skal have fred, derved tror jeg at vi kunne ungå mange bid.

« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2009, 09:55 Fra Berit »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #43 Dato: 15 Oktober , 2009, 09:36 »


Ja jeg har også ondt af de genbrugshunde, og jeg tror vi kunne undgå dem hvis vi mennesker ville sætte os ind i hvilke hund der passer til mig, og hvor meget tid vil jeg bruge på hunden, og man lære at læse sin hund, lær også børn at der er tider hvor hunden skal fred, derved tror jeg at vi kunne ungå mange bid.



Nemlig Berit, man ser tit at børn driller hunde og katte selv om dyret går så jagter børn dem. derfor så mange børn også bliver kradset.
Min hund går væk fra børn af og de bliver ved med at jagte ham og han ved at han ikke må bide men mange gange kan jeg bare mærke han har fået nok og det er så træls at forældre ikke kan se det og man skal til at sige det til dem selv.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Muskelhund amok i hønsegård
« Svar #44 Dato: 15 Oktober , 2009, 09:49 »
Nu kender jeg også ham, det gik udover og ved hvilke racer det drejer sig om (nogen der desvære ikke er så mange af i DK, for at sige slet ingen) Så det er et meget stort tab, havde det været hybrid høns havde det selvfølgelig også været tragisk, men de er trods alt 100 gange nemmere at skaffe igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub