Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opfostring af killinger!!  (Læst 13244 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #15 Dato: 05 Oktober , 2009, 15:47 »
Har også prøvet dette og det gik helt uden problemer. Jeg brugte dog en pipette. Til at starte med når man giver dem folder ved siden af bader de nok i det men bare lad dem det. Jeg havde 3 killinger min nabo ville slå ihjel med en skovl, fandens til kælling. Men de voksede sig store og blev dejlige katte. Så bare fat mod og husk at vaske dem bagi, jeg brugte en svamp til dette.   

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #16 Dato: 05 Oktober , 2009, 21:01 »
Ja jeg glemte da helt at nævne tørfoderet - Babycat evt. opblødt i lidt vand, kan de sikkert også spise.

Det bliver hurtig rutine at hælde vand over lidt piller i en lille skål med jævne mellemrum i løbet af dagen, så der altid er nogle klar, når de skal bruges.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #17 Dato: 05 Oktober , 2009, 21:23 »
De er jo nogle fantastiske små og man kan jo ikke andet end at prøve så godt som muligt at være reservemor. De tager godt fra, har kun brugt den flaske der fulgte  med erstatningen, men en sprøjte kunne måske også være en god ide. Det svinger stadig lidt hvor godt de får fat i sutteriet, og ender ofte med at vi trykker let på sutten, så de mere drikker end sutter. Men de deler omkring 50 ml pr. måltid og det er vel egentlig fint efter hvad jeg kan læse. Indtil videre ikke det helt store held med den faste føde men prøver langsomt at indfase den og gøre dem kendt med at det også smager godt. Når de har spist er der fuld gang i dem så det næste er at lave en form for gård til dem de kan være i og helst lidt flytbar for de miaver så hjerteskærerne ligeså snart de hører en og de skal jo også have ro til at sove og vi har jo også brug for ro i hoveder engang imellem.
Vasker dem med engangsklude, og får lidt hjælp af hunden Mille, som stadig synes de er en lidt stor opgave men alligevel godt gider at give en fugtig tunge engang imellem.
 Vi er meget glade for de mange gode råd og skulderklap, det gør det hele lidt lettere at støtte sig til nogen der har prøvet det før.

Rasmus

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #18 Dato: 05 Oktober , 2009, 22:41 »
For dulan da også hvor er de bare kææææææææære...
Kæmpe respekt for jeres omsorg /o

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #19 Dato: 06 Oktober , 2009, 00:22 »
Bare vent, det går uhyggeligt stærkt i den alder.

En løbegård, eller skal vi kalde den en legeplads er nem at sætte op, med en flyttekasse, som bare sprættes op, så flapperne ligger ud på gulvet, og så noget gaffertape..
Nemt og billigt.

Killingerne er ikke så glade for glat trægulv, så et stykke gammelt tæppe, eller noget der kan vaskes i bunden vil være godt.
Når de er 3 uger gamle, gør det ikke noget, at man holder dem lidt sultne, des hurtigere går de i andet foder, men det er jo en fornemmelses sag, for selvfølgelig skal de som sådan ikke sulte.
På den måde går de hurtigere i tørkosten.
Det er selvfølgeligt også nemt for mig at sige, for vi vejer killingerne hver dag, og lægger det ind i et diagram med kurver, så kan man hele tiden følge tilvæksten, og gribe ind, når der er noget der er ved at gå den gale vej, inden det går for galt.
Tilvæksten skal gerne ligge mellem 100 og 150 gr. pr. uge, nogle gange lidt mere, men minimum 100 gr.
Kik engang på hjemmesiden:
www.shaggytail.dk
under tidligere kuld, eller killinger, der er der et vejediagram under hvert hold killinger vi har haft.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Opfostring af killinger!!
« Svar #20 Dato: 07 Oktober , 2009, 08:54 »
For ca 2 år siden fandt jeg en lille killing der ca var 3 uger, efter dyrlægens skøn, jeg købte kattemælk og lavede lidt tynd havergrød og lidt killinge mad som jeg gav den, i starten gjorde jeg det at jeg satte fingeren i manden og gav killingen det, fingen kom længere ned efterhånden så den til sidst selv fik munden ned til maden.  :D
Idag har jeg en meget skøn kat og hun er utroligt tæt knyttet til mig  *p *p Det jeg ville sige er at i godt kan opfoster killinger der er 3 uger held og lykke med dem *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte