Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kanin med brækket ben  (Læst 8193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Kanin med brækket ben
« Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:09 »
Vi har en kanin af stor race som har brækket det ene forben. Vi lagde i dag mærke til, at han ikke støtter på sit højre forben og når jeg føler knoglen efter kan jeg forskyde den ca. halvvejs oppe.

Hos os har vi en del små dyr, så vi har sat en grænse for dyrlægeregninger ved vores hunde. Vi har 4 hunde og de er de eneste der ofres dyrlægeregning på.

Synes i ikke det er det mest er mest humant at aflive den? Ellers lader man sådan en gå og lader benet gro sammen, evt. skævt eller hvad ville i gøre?

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kanin med brækket ben
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:42 »
Hvis I ikke vil behandle ham, så synes jeg det er mest humant at putte ham i gryden, da det er meget smertefuldt at gå med ubehandlede brækkede ben.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Kanin med brækket ben
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:50 »
Tak Lene. Vi har også bestemt os for at aflive ham. Ville blot høre andre om de mente det samme  ;)

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Kanin med brækket ben
« Svar #3 Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:50 »
Hvis kaninen har brækket benet vil den slet ikke støtte på det. Jeg har oplevet det hos en af mine kaniner der blev taget af naboens "søde" hund, den kunne man tydelig se havde ondt. Den blev omgående aflivet, et slag i nakken med noget tungt/hårdt:-(
Men hvis han hopper rundt og trives, men ikke støtter på benet, så ville jeg nok give ham en chance. Men jeg er sikker på at du ved hvad der er det rigtige at gøre, det er dig der har mærket "forskydningen" i benet. Er det et løst led, forstrækket, eller er der et brud. vigtigst er nok at observere kaninen. har den smerter er den ikke som den plejer og kan ikke lave sine normale gøremål - så skal den aflives. Eller hopper den rundt som vanligt, men med ømt ben - så giv den en måneds chance... Kan du ikke aflive den selv ville jeg lade dyrlægen se på den og aflive den hvis det er et brud.
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!