Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedste rotte/musefanger?  (Læst 21509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #15 Dato: 17 ſeptember , 2009, 15:06 »
Jeg har både haft huskatte og Maine coon. Maine Coon er en stor pelsrig kat som er en fantastisk muse og rottefanger. Huskattene er også ivrige, men det er primært efter mus. De Maine Coon jeg har haft(og som jeg ønsker mig igen ;) ) har alle fanget rotter. Ovenikøbet er det en super kat som sagtens kan leve ude, men som også vil sætte stor pris på at være inde. Dog vil jeg mene, at det ikke er en kattetype som egner sig som indekat(taler af erfaring :-\ ) men det er jo heller ikke planen her. Så mit råd er klart en Maine Coon

Vore Maine Coons er osse fantastiske musefængere (og rotter - som vi heldigvis har fået udryddet nu!) - vi har amsser af mus - og de killinger vi har nu fik deres første præsenteret ca. 8 uger gamle, da deres mor fangede 1 i køkkenskabet! De kan anbefales (0;
Og så er det vores erfaring at hunkattene er de bedste (noget med at skulel sørge for føde til afkommet?

Og Mette - Jeg har 1 stk fantastisk smuk hunkilling (7/8 MCO 1/8 skovkat) tilbage - 12 uger i dag! Fristet??
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #16 Dato: 17 ſeptember , 2009, 17:12 »
Det var altid hankatten der fangede mus og rotter her. Den gamle hunkat er lidt for fint på den. Havde en dejlig lille "tøz" der var halv perser. Har aldrig set mere tålmodig kat. Kunne ligge og vente under køkkenskabet en halv dag hvis hun kunne høre mus, og 9 ud af 10 gange var der gevinst  ;D
Hilsen Vinni

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #17 Dato: 17 ſeptember , 2009, 17:21 »
Jeg har en smuk trefarvet hunkat som er vokset op i en lejlighed, men hun er alligevel en fantastisk god muse- og rottefanger og hun har oplært alle sine killinger, også drengene, til at være rigtig gode jægere  /o
Det bedste du kan gøre, er at få en killing fra en kat som er en god jæger og så tror jeg at det er ligemeget hvilken race det er  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #18 Dato: 17 ſeptember , 2009, 17:47 »
Ja altså , vi har en norsk skov hun - hun er dummere end jord på gulvet hvad jagt instinkter angår  /d
Hun har 4 killinger - de bliver jagt teknisk opdraget af vores fyr ( kastreret han ) , han kan det der med mus og rotter  /o
Efter den første høst havde vi - og naboerne - en lille plage af overflade rotter , der havde tilbragt sommeren på markerne og nu blev forstyrret af høsten.  Det resulterede i at jeg jo - som teknisk forvirring gerne vil have - kontaktede dem om det og fik besøg af rottemanden et par gange , hans erfaring var at katte var vigtige i bekæmpelsen af rotter - mest af alt fordi de stresser på rotterne - rotter vil have ro - og det har katte jo ikke lige frem når de er på deres daglige runde i alle kroge og hjørner ... Så alene pga stress faktoren er katte en god ide - katte i flertal  ;D
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #19 Dato: 17 ſeptember , 2009, 18:21 »
Vores mest effektive musejæger er hun-huskatten Kitty. Vores skovkat/huskat hankat tager sig af 'storvildtet', store mus, mosegrise samt eventuelle rotter, og lejlighedsvist en harekilling. Begge katte (og nu også huskattekillingen) bor i stalden og de patruljerer som du siger, Jan, og rottefængeren har også sagt at det er super at have katte, for de forhindrer rotterne i at slå sig ned på matriklen. De huller vi troede var rottehuller, var mosegrisehuller, sagde han.
Mvh Marianne

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #20 Dato: 17 ſeptember , 2009, 21:48 »
Min mest effektive muse jæger er altså en hund. Han er så god til sit arbejde, at selv de vintre med sne, kan han høre/lugte dem, graver helt vildt og kommer op af hullet med kun halen stikkende ud.
Katten har jeg endnu ikke set tage mus, men han er også kun lige instaleret i fyrrummet med lem til haven, da jeg sidste vinter havde rotter i fyrrummet. Og dem tager hunden altså ikke  :(
Til af fange mosegrise og muldvarper har jeg Oda, min dejlige nabo.

1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #21 Dato: 17 ſeptember , 2009, 22:04 »
Ja hvis det ikke var fordi du boede så langt væk Didde, så ville jeg tilbyde dig at få nogle af vores killinger gratis. Vi har fået to kuld killinger (3 stk. i hver - røde og trefarvede). Så lige nu har vi 2 hankatte, 2 hunkatte og 6 killinger, og det er da lige rigeligt at have vinteren over.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #22 Dato: 17 ſeptember , 2009, 22:25 »
Af de racekatte jeg har haft tager Norsk skovkat prisen som bedste jæger! De er kommet hjem med mange imponerende byttedyr  ;)

Men ellers en god huskat, min erfaring er også at hunkattene generelt er de bedste jægere, også selv om de er neutraliserede....
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #23 Dato: 18 ſeptember , 2009, 08:58 »
Hvilke har du ellers haft, Laila? Har du haft nogle siamesere?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #24 Dato: 18 ſeptember , 2009, 11:34 »
Tina - sikke en dejlig bamse af en hund, sukker en tidligere ejer af et skønt spand grønlandske slædehunde... :)
Mvh Marianne

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #25 Dato: 18 ſeptember , 2009, 12:18 »
Marianne M.N.: Så kan jeg godt forstå, at du sukker. Har man først prøvet slædehunde - og falder for at trække med dem, så bliver man afhængig.
Har også en pige - men hun tager kun frøer :o
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #26 Dato: 19 ſeptember , 2009, 09:12 »
Hvilke har du ellers haft, Laila? Har du haft nogle siamesere?

Nej, har ikke haft siam :) Har haft burmeser til gengæld, hun var også en rigtig habil jæger NÅR hun gad... Ellers kunne musene i bogstaveligste forstand løbe om poterne på hende  :D Så har vi haft main coon, perser, exotic og russian blue  :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #27 Dato: 19 ſeptember , 2009, 09:44 »
I "gamle dage" brugte man siamesere til at holde pakhusene langs Themsen rottefri. Dette fordi de var "frygtløse, smidige og snarrådige". Jeg ved ikke, om den er helt holdbar længere. Der er i hvertfald stor forskel på min første siameser, købt i 1965 - og den sidste, nulevende fra 1999. Temperamentet er blevet blidere og intelligensen lavere. Dette nok forårsaget af opdrætteres trang til at krydse andre racer ind for at få nye farver og aftegninger. Noget, vi nok også skulle tænke på som hønsefolk, når vi gladeligt krydser racer og bruger dem til videre avl  ???.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #28 Dato: 19 ſeptember , 2009, 11:49 »
Der findes helt sikkert ikke bedre rotte/mussefanger, end de Dansk-Svenske gårdhunde, dem har jeg tre af, og de henter hele mundfulde mus (læs reder) ad gangen, og der er tømt for rotter på egen matrikkel, ja så søger de rotter på naboens marker.
Katten ved godt hvad de laver, så den sidder spændt og venter tålmodigt som kun en kat gør, på en fangeflugt lige kommer forbi, og så kommer den stolt og viser sit bytte frem.

Det er aldrig mus eller rotter der stjæler foder og kyllinger her, så langt når de slet ikke.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #29 Dato: 21 ſeptember , 2009, 14:10 »
Ok, jeg var slet ikke klar over at en hund kunne være løsningen...
Det er da værd at overveje!
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/