Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedste rotte/musefanger?  (Læst 21512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Bedste rotte/musefanger?
« Dato: 17 ſeptember , 2009, 07:52 »
Når vi får anskaffet os nogle fjerkræ har vi snakket om at få os en kat som kan holde rotterne lidt på afstand. Jeg er mest hundemenneske men min mand er helt pjattet med katte, så det må gerne være en der også kan lide mennesker.

Er der nogen speciel katterace der er god til at fange gnavere og ikke har noget imod udelivet?

Ved godt dette er et fjerkræsforum, men det kunne være der sad nogle katteeksperter et eller andet sted :)
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2009, 08:51 »
Vi har været heldige med to af vores hunkatte. De har fanget alt fra mus/rotter til harekillinger  :'(
Hankattene har ikke deltaget i så meget andet end at spise og sove.

Nu har jeg kun erfaringer med persere og huskatte, og af dem er det klart huskattene der er mest 'tændte' på jagt og hunkattene er mest aktive.
Både han- og hunkatte er neutraliserede her i huset.
Hilsen Susanne

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2009, 08:57 »
Vores helt alm kastrerede huskat er super dygtig jæger og hele familiens snullerhoved  :)
Med venlig hilsen Søs

hoejberg

  • Gæst
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2009, 09:00 »
Her er det også den neutraliserede dame der er muse/rotte fælde. Næsten alm. huskat ::)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2009, 09:03 »
Hoejbjerg.... Jaaah ..men ER der noget der er HELT alm ovre ved jer ?  <:
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2009, 09:04 »
Alle vores siamesere har været super musefængere. Vi havde engang gæster, som spurgte til, om sådanne racekatte mon stadig havde deres urinstinkter? Det hørte den ene af dem, for der gik under en halv time, så kom hun og smed nonchalant en nyfanget (død) mus for fødderne af mig. Hendes søster samlede på mus, hun hævdede at de skulle ligge i pres under måtten, så de kunne sættes i et album  :D ..... vi var ikke enige.
Min lille blå dreng, Safir, har leveret første mus, og Talos som jeg kom til at tage med hjem fra Kreta er super, han fanger også muldvarpe og mosegrise, og selvfølgelig et utal af mus. Talos spiser næsten alle sine fangster undtagen spidsmus selvfølgelig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2009, 09:07 »
Vores gårdmisser er mere end gode til at fange mus og rotter. Min lille lommefilosofi er at killinger efter disse musefangere bliver ligeså gode som deres mødre.

De første katte vi fik, da vi flyttede på landet, anede intet om, hvorfor de var anskaffet, musene kunne rende rundt omkring uden risiko :-[ :-[ Sidenhen kom der andre til og de børn efter en norsk skovkat var og er fantastiske.

Vi har så selekteret lidt hen ad vejen og undgået dem der også fanger fugle, hvilket har resulteret i, at vi kan have vore små kyllinger i fred, det med fjer har simpelthen ingen interesse.

Mine små englændere er vokset op i slyngelstuen sammen med katte og killinger og kunne så let som ingenting være blevet ædt.

Den ene af vore hunkatte havde lidt det svært med svalerne, hvilket jeg var ked af, hun er nu deporteret til en anden gård, hvor hun skal være musefanger, hvilket hun også er god til.

Så find nogle katte efter forældre der bare kan det der, så er du mest sikker og jeg skynder mig at sige, at selvfølgelig kan andre katte også stadigvæk have instinkterne i behold, men det modsatte kan være tilfældet.

VH Gunni.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2009, 10:13 »
Åha ja kan kun tilslutte mig Marianne - Siameser er den perfekte jæger!  ;) yndige er de og super jægere - alle vores racekatte er udekatte, og jeg kan se de er skabt til det. Min siameser fander både mus og fugle.. hun er bare hurtig.

Men jeg har hørt at en god huskat - specielt hankat - er super jægere  ;)

Jeg kunne vildt godt tænke mig en russian blue, tror også den er super jæger - men jeg må vist til at stoppe, har 10 katte ligt pt (incl. killinger)  ;)

Mvh
Vigge

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #8 Dato: 17 ſeptember , 2009, 10:31 »
Jeg har både haft huskatte og Maine coon. Maine Coon er en stor pelsrig kat som er en fantastisk muse og rottefanger. Huskattene er også ivrige, men det er primært efter mus. De Maine Coon jeg har haft(og som jeg ønsker mig igen ;) ) har alle fanget rotter. Ovenikøbet er det en super kat som sagtens kan leve ude, men som også vil sætte stor pris på at være inde. Dog vil jeg mene, at det ikke er en kattetype som egner sig som indekat(taler af erfaring :-\ ) men det er jo heller ikke planen her. Så mit råd er klart en Maine Coon
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2009, 10:36 »
Jeg vil mene at hunkatte er de bedste til at fange mus, dog kender jeg ikke så meget til de forskellige racer, idet jeg kun har haft "alm" katte.

Min lille dejlige hunkat Dixie tager desværre alle de fugleunger hun kan, men hun har ALDRIG rørt så meget som en kylling, det er der forøvrigt ingen af de katte jeg har haft gjort, de har alle lært at fjerkræet hører til husstanden.

Ligesom min Schæfer hund jeg engang havde og så viste at fjerkræet og kattene hørte til gården.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #10 Dato: 17 ſeptember , 2009, 12:29 »
Ja - vi har en hel masse huskatte der bor i stalden. Det helt tydelige billede af dem er at hankattene (dem har vi typisk 2-3 stykker af) næsten aldrig går på jagt - kun efter damer...   ;D

Hunkattene fanger rigtig mange mus - og endnu flere når de har killinger. Når missemor synes at killingerne er store nok ti lat lære om jagt, så kommer hun gerne med 3-4 levende mus om dagen og sørger for at killingerne lærer hvad det drejer sig om. Jeg tror at denne opdragelse er meget vigtig for kattenes jagtinstinkt (hvis det er indekatte bliver det stimuleret gennem legetøj - som staldkattene i øvrigt ikke gider lege med hos os). Men generelt vi ljeg sige - hankatte = meget lidt jagt, hunkatte = rigtig meget jagt.

Angående rotter så har vi aldrig haft dem her på gården. En enkelt gang har en af vores hunkatte fanget en "strejfer" og stolt præsenteret den for os.

Jeg ville vildt gerne have noget Maine Coon eller Norsk Skovkatte blod ind i vores staldkatte, da de er noget større og sindssygt flotte (vi havde en gang to hvide skovkatte som indekatte...) - problemet er jo bare prisen, som jeg synes er alt for høj ti len kat som skal bo i en stald og som har en forventet levealder på 2-3 år (vi bor tæt på vej, mark og skov...)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #11 Dato: 17 ſeptember , 2009, 12:49 »
Tror jeg tilslutter mig dem, der siger, at det vigtige er, at få en kat, der har lært at jage.
Vi har et noget blandet kattehold - her i blandt en maine coon, som er vokset op i løbegård. Han fanger intet, og han prøver heller ikke. Af huskattene er det klart hende, der er født som staldkat og har lært at jage af sin mor, der gør det bedst.

Gætter på, at perserkatte med deres lidt flegmatiske temperament, nok ikke er de vildste jægere generelt, men at det vigtigste nok ellers er at finde en kat, du kan li', så den kan få lov til at lære dig at katte også er dejlige dyr. :)

hoejberg

  • Gæst
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2009, 13:07 »
Citér
Hoejbjerg.... Jaaah ..men ER der noget der er HELT alm ovre ved jer ?  <:
Det er jeg ikke helt sikker på.....Måske skatte procenten er normal ::)

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2009, 14:24 »
Hvor er det dejligt med alle de svar!
JEg havde også lidt kig på en skovkat/Maine Coon eller huskat.

JEg har kendt en russian blue siameser som absolut ikke lavede andet end at blive klappet og ville helst ikke ud... Så det ligger nok i opdragelsen fra moderen og omgivelserne...

Jeg synes også jeg har fornemmet, når jeg har set katte, at hannerne er mere dovne end hunnerne, så det bliver nok en hun...
Vi må holde øje med om der kommer nogle gårdkatte til salg :)

Hvis der er flere erfaringer så skriv endelig!
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Bedste rotte/musefanger?
« Svar #14 Dato: 17 ſeptember , 2009, 14:59 »
vil også sige at en god gammel huskat, nok er at foretrække, vi har selv en maine coon og 2 norske skovkatte, de er indekatte, mest også pga. at vi bor op af en vej, og det er jo ikke billige katte, nu har vi godt nok også stamtavle på dem, men det er nu mest for at så er vi sikker på hvad det var for nogle katte vi fik. men boede jeg et sted hvor jeg vidste der ikke kom biler, ville jeg da slet ikke betænke mig med at lukke dem ud, selv om det nok ville blive begrænset hvor mange mus de ville komme med, vi havde en mus under vores køkkenvask i fredags, og vores norske skovkat hun, troede da helt bestemt at man kunne slå den ihjel ved at bide den i hale *g, heldigvis kunne vores maine coon killing så låre hende hvordan man gjorde, og da konen så ville tage musen fra ham, der hvæsede og vidste han tænder, hun skulle ikke tage hans jagttrofær fra ham /o
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns