Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør din race til noget særligt?  (Læst 136625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #30 Dato: 24 August , 2008, 10:59 »
Citér
Mine wyandotter er meget sociale og virker rimelig godmodige over hinanden. De er nogle 'selskabspapegøjer' af rang; de har en træstamme i hønsegården og sætter man sig på den så kommer de allesammen hen og skal sidde ved siden af eller på en - meget hyggeligt.
Jeg har tre hanekyllinger af Danske Landhøns, som ligefrem flyver op på ryggen af mig når jeg bukker mig ned. Slå den.  :D

Den ene af dem fløj endda op på min skulder uden at jeg bukkede mig...  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #31 Dato: 25 August , 2008, 11:03 »
Hej Magnus
hm.... ja, jeg kan jo nok ikke slå den med at en af dine haner flyver op på din skulder uden at du bukker dig - godt nok er jeg ikke særlig høj, men alligevel for høj for min Wyandothane  :D Derudover tror jeg faktisk heller ikke at han rent fysisk kunne være på min skulder for han er godt nok stor og vejer efterhånden nogen kilo :P. Mine høner plejer at forsøge at flyve op på armen når man kommer med foder (de er æh hm temmelig madglade), men det lykkedes så aldrig så godt når 4 stk. halvdårliger flyvere forsøger samtidig - det er noget rod.....
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #32 Dato: 25 August , 2008, 13:38 »
Ih altså - jeg elsker denne tråd, her står bare så meget mere end i alverdens hønsebøger!!

Det er skrevet af folk - jer - som har brugt tid og kærlighed til dyrene og ikke bare læst om dem i en fortegnelse!!

Når dette her er færdig samlet af Susanne, blir det bare det bedste!!

Tak alle sammen!! <M <L <L <L

Offline desiree

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
    • siris zoo
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #33 Dato: 28 August , 2008, 13:27 »
Ja, jeg er også 'ny' hønseejer, så ny at jeg ikke har oplevet æg endnu. Jeg har to dværgracer : hvid columbia sussex og tværstribet wyandot. Jeg er SÅ glad for dem, selvom de nu er lidt kvikkere end jeg havde regnet med  ::)
 De er nogle små selskabspappegøjer der følger mig rundt og meget gerne snakker og spiser af hånden. Da de var små hoppede de op på hovedet af mig, men det gør de ikke mere...
 Jeg havde dem gående løst i min indhegnede baghave, men den var bare ikke helt så indhegnet som jeg troede (gammel have) så jeg har været inde hos naboer på begge sider og hente dem, og på den anden side af landevejen- hvilket var endnu værre. Så nu går de desværre i hønsegård, syntes ellers det andet var så hyggeligt  :(
 Begge racer virker rigtig gode på mig, har ingen problemer haft, de flyver heller ikke meget, men er gode til at krybe gennem hække og almindeligt hegn.
 Jeg har et problem, da jeg jo skal vælge en hane (ud af 4) Sussexhanerne ligner 'rigtige' haner, med ordentlig kam og fin hale, de er noget så fine. Wyandothanerne har ingen rigtig kam, men ligesom en 'pølse' på hovedet, deres hale virker også mere 'stump' end de andres. De er dog også utroligt smukke, kan slet ikke vælge- øv,øv.
 Forresten, der står meget her om at wyandotterne er meget tamme, hos mig er det sussexerne der er mest tamme de er glade for en lille snak og spiser meget gerne fra hånden.
mvh Desiree

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #34 Dato: 28 August , 2008, 22:50 »
Wyandotternes kam er noget anderledes, så vidt jeg husker kaldes det en rosenkam, og den er ikke specielt stor.
Du kan jo også kikke på temperament :D
Held og lykke med dit valg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Indianer

  • Gæst
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #35 Dato: 29 August , 2008, 08:23 »
Ja det med at vælge hane er jo noget vigtigt, da han jo ikke bare bliver skiftet ud på én sæson..
Jeg ville helt klart begynde at gætte på, hvem du måske i fremtiden kunne finde på at avle på.

Min hane er en Langshan. Det har jeg nogen gange ærget mig over, fordi jeg ikke har lyst til at avle på den race, men hellere vil avle på Araucana eller Maran.
Men han er sådan en dygtig hane, gør simpelthen sit arbejde så godt, at jeg bare må beholde ham! Han er 4 år nu, men de kan da vidst blive temmelig gamle sådan nogle haner... :)

Jeg har så bygget en hønsegår/hus mere, hvor jeg endelig har fået en Araucana hane ind. Men han er faktisk ikke nogen særlig dygtig hane, men flot, det er han.. :D

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #36 Dato: 31 August , 2008, 13:51 »
Er der nogen der har Australorps, som kunne tænke sig at skrve noget om dem. Dem jeg har er maskinudruget og de holder sig meget for sig selv. På trods af et stort arbejde fra min side af, er det ikke lykkeds mig at få dem til at være trykke ved mig. Jeg har lige nu en australorpskylling sammen med nogle dværgkyllinger under en varmelampe, en uge gamle, og dværgkyllingerne kommer når jeg kalder og banker i madtruget, men australorpskyllingen kommer kun når alle de andre kyllinger er kommet hen til mig og den går hurtigt væk igen. Er dette normalt, alså at australorpsne er lidt reseverede? Eller er det bare mig, der har vænnet mig for meget til at mine dværgwyandotter bare kommer rendende hele tiden, når bare jeg siger den mindste lyd og derfor mener at alle høns burde være sådan? Jeg har nu 5 australorpsæg under en dværgwyandot skruk, så jeg vil forsøge og se om de bliver mere tamme af at gå sammen med en tam flok høns.
Venlig hilsen
Liv

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #37 Dato: 31 August , 2008, 20:47 »
Jeg har 2 australorps, der går frit i forhaven. De 2 af dem er meget tamme. Når de ser os, så kommer de lige hen for at se om der skulle falde noget af. Spiser af hånden etc.. Skal der luges så skal man holde øje med at der ikke kommer en hønsefod eller et næb i vejen, for der kommer jo gode ting op... Sidder vi i haven, så kredser de også omkring os. Men det er kun de 2 af dem. Den 3. er meget reserveret. Er 3 skridt bag de andre og skal ikke nyde noget af at komme for tæt på. De er alle af samme stamme og kuld (og fra rugemaskine) så der er ingen umiddelbar forklaring på den store forskel i adfærd.

Den opførsel gælder kun for folk de er vant til. Kommer der fremmede, så holder de en meget større afstand alle 3.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Indianer

  • Gæst
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #38 Dato: 01 ſeptember , 2008, 08:41 »
Jeg har tre store australorps kyllinger, som er opfostret af en Langshan, der nu er mindre end dem. Kan se, at hun ikke længere agerer mor for dem, men hun har ellers været en god mor og er selv rimelig tam.
Men de tre kyllinger tror jeg aldrig jeg får håndtamme. De er nysgerrige nok, og kommer rendene når jeg kalder. Men næsten alle de andre høns jeg har, kommer og spiser mad fra min hånd. Bare ikke de tre australorps.

Men om det kommer senere skal jeg ikke kunne sige, tænkte bare her forleden, at de da ikke var så tamme som de burde.. :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #39 Dato: 20 ſeptember , 2008, 22:50 »
I skal have mange tak for jeres input  <E

Jeg sætter løbende jeres erfaringer ind i leksikon under de racer i har skrevet om. Det er bare super godt  <M
Hilsen Susanne

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #40 Dato: 20 ſeptember , 2008, 23:17 »
Jeg tror god mad og andre tamme høns/kyllinger må være vejen for at få Australorps tamme. Den ene australorps jeg har til at gå sammen med nogle MEGET tamme kyllinger kommer meget tæt på og flygter ikke når jeg kommer med frisk græs og mælkebøtter til dem. Det er næsten lige før jeg kan røre ved den uden at den flygter væk. De andre kyllinger kan jeg røre ved uden at de har noget imod det. De store australorpskyllinger jeg har (ca. 14 uger) er jeg nu kommet så langt med i processen at få dem tamme, at jeg kan komme ind på 1½ meters afstand af dem uden at de flygter   ::) Og det selvom jeg har fanget dem med et fiskenet (til lystfiskeri) 2 gange for at behandle dem mod utøj!!!!!
Det kan godt være at de ikke er lette at få tamme, med det er nogle meget kønne høns!
Venlig hilsen
Liv

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Skånske blomsterhøns
« Svar #41 Dato: 21 ſeptember , 2008, 08:24 »
Jeg har tidliger skrevet at jeg synes blomsterhøns var noget flyvske, men men jeg har taget helt fejl af dem, for snart en månede siden flyttede jeg dem over i et hus lidt væk fra det andet hønsehus så det kun er dem i huset, og hvor de før gik på markvejen og en lille skov vi har, går de nu i min have og hold da op hvor de har forandret sig, de går nu i hælene på mig når jeg er i haven, kommer mig imøde når jeg har noget godt med til dem.
Jeg beklager at jeg var så hurtig til at dømme dem, det er nogle rare og flotte dyr, som jeg også holder meget af, for jeg har jo også mine silkehøns. :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #42 Dato: 21 ſeptember , 2008, 09:06 »
Hej Berit.
Jeg har sat din nye erfaring om blomsterhøns herind! Så er der samling på det.
Jeg skriver det ind i leksikon senere  ;)
Hilsen Susanne

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #43 Dato: 04 December , 2008, 21:47 »
En af de racer jeg har er Store Sorte Frisen, denne race er lidt speciel, da der ikke er ret mange af den farve varietet i Danmark.
De er nemlig først blevet godkendt på LU i 2007. Fremavlet af af Gerrit Kolk, Vamdrup. Han er også ved at fremavle nogle sort/sølvplettede.

Jeg tager æg af mine her i januar, og så er de til salg.

Nogen der vil købe :)  Så gi´ lige lyd.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvad gør din race til noget særligt?
« Svar #44 Dato: 04 December , 2008, 21:57 »
Har du billede af dem Teddy?
Venlig Hilsen
Lisbeth