Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Avl efter ægfarve ?  (Læst 4752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Avl efter ægfarve ?
« Dato: 23 August , 2009, 10:11 »
Jeg har aruacana i dværg hvid og stor vildt der klækker i disse dag, om jeg beholder de vildtfarvede ved jeg ikke endnu da de jo kun var "bonus" æg  ;)

Nu er mine hvide araucana æg så hvide i det at jeg egentlig ikke vil kalde dem andet end det nogle af dem lidt mere grønlige end andre. De vildt farvede æg er mere grønne i det og hinden inden i er så grøn at man faktisk ikke kan se inden i det.

Da farven jo vist nok er dominerende og man måske så har araucana som lægger næsten hvide æg så har der været en del "andet" ind over eller hvordan ?

Så hvordan får man avlet dem til at lægge mere korrekt farvede æg, kan det kun lade sig gøre ved at tilføre nyt blod fra en anden stamme ?

Og er den helt rigtige oprindelige farve egentlig ikke meget mere blå i det end grønlig ?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Avl efter ægfarve ?
« Svar #1 Dato: 23 August , 2009, 12:53 »
Tjah, jeg var selv i den situation at købe "ægte" Araucana, der lagde hvide æg med et svagt turkis skær. En enkelt lagde beige æg! Så de er jo nok ikke ægte. I år har vi ruget på æg fra Elise, Lone og så dem fra Herr Vagt i Tyskland. Elises æg er nuttet lysegrønne, Lone fint lyse turkisfarvede og Vagts noget mørkere turkisfarvede. Så de gamle høner bliver simpelt hen skiftet ud når de unge høns kommer i lægning. Jeg tror at det vil tage dig mange generationer hvis du skal avle den turkis farve frem i æggene igen uden at tilføre nyt blod fra en stamme med god ægfarve. For mig er ægfarven vigtig. lige så vigtig som haleløshed, øretufter og sjovt temperament. Så der er nok lang vej.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Avl efter ægfarve ?
« Svar #2 Dato: 23 August , 2009, 14:06 »
Araucanaæg skal være turkisfarvede. Farven dannes af et galdestof (biliverdin), det er også derfor de er (og skal være) gennemfarvede.
Når araucana lige begynder at lægge æg, enten som nybegyndere eller efter en æglægningspause, vil farven være kraftigere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Avl efter ægfarve ?
« Svar #3 Dato: 27 August , 2009, 22:05 »
Beklager jeg ikke er vendt tilbage før nu, men min computers processor blæser stod af og jeg har ikke haft tid til og få den skiftet.

Ja jeg tænker jo det nok blev til at rette op på det via nye dyr med mine hvide dværg som måske får lov og gå medmindre jeg ombestemmer mig. Det er jo blå som jeg er mest interesseret i.

De æg jeg havde i rugeren gav 2 hvide dværg og 5 vildt farvede, der er måske en med kvaster ellers er der uden og med skæg ser det ud til. Men det bliver nok nemmere og se om et stykke tid

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Avl efter ægfarve ?
« Svar #4 Dato: 27 August , 2009, 22:16 »
Tillykke med de små  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Avl efter ægfarve ?
« Svar #5 Dato: 28 August , 2009, 20:57 »