Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mælk , kattemor og killinger  (Læst 9782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Mælk , kattemor og killinger
« Dato: 06 Juli , 2009, 17:58 »
Vi er i den situation , at vores lille spinkle norske lundin er med killinger  :D  Det er jo fint nok !

MEN for 2,5 mdr siden døde 3 killinger bare sådan bum bum bum  :'(  De tabte sig i takt med hendes manglende interesse, så bedste gæt er fordi det var hendes første kuld og hun kan ikke generere mælk nok !

Findes der noget , vi kan tilføre hendes kost som kan booste eller stabilisere hendes mælke produktion ?

Vi regner med hun skal nedkomme om ca 14 dage , og vil da også hjælpe med LIDT flaske i ny og næ , hvis de taber sig som første kuld.

Håber de mere erfarne med hunkatte vil hjælpe os  ???

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2009, 18:35 »
Jeg ville have mælkeerstatningen klar til at supplere med. Når killingerne er 4-5 uger kan de som regel begynde på lidt tørkost opblødt i vand, og så kører det.

Til en mager og udmattet missemor ville jeg give killingefoder af god kvalitet. (Altså ikke Brugsens det bedste, men det fra dyrehandleren eller dyrlægen. Det koster, men det er også bedre.) Der er flere kalorier i killingemaden, og det er det, hun har brug for.

Dyrlægen har også specialfoder til syge dyr, som skal tage på i vægt, men det koster en million-milliard.

Hun kan også have tabt interessen simpelthen fordi, hun ikke bryder sig om killinger. Ikke alle katte er gode mødre. Nogle forlader killingerne, når de kommer i løbetid igen efter små tre uger...
Det er hårdt for hende at få to kuld, så tæt på hinanden, så jeg synes, I skulle overveje om hun skal steriliseres eller have P-piller. Det skal hun igang med ca. 14 dage efter fødslen, hvis det skal være..

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2009, 19:57 »
Ja, køb noget kattemodermælkserstatning. - og gør jer selv den tjeneste at købe nogle katte-sutter til at sætte på en sutteflaske - eller nogle to-ml éngangssprøjter med de samme sutter. Begge dele skoldes efter brug. Sutterne gør det meget nemmere at give mælken. Hvis ikke killingerne er trinde og "fyldt op" når de har suttet hos moderen, bør I supplere med flaske. Hvis først killingen bliver slap, sutter den for dårligt og moderen nedsætter mælkeproduktionen.
HVIS moderen heller ikke klarer at passe killingerne selv denne gang, så synes jeg da også at hun skal steriliseres. P-piller har jeg dårlige erfaringer med. Fem af mine avlshunner endte med kræft i mælkekirtlerne efter at have fået p-piller i et par år. Dem, der blev steriliseret fik en lang og god alderdom.....
Men det kan da være at hun har styr på det nu. Det skader dog ikke at være forberedt. Om ikke andet har missemor godt af modermælkserstatningen som tilskud  ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2009, 22:18 »
Ja, det med p-piller er noget rigtig skidt. De øger, som Ankerine skriver, risikoen for brystkræft med rigtig mange procent, så¨de er kun til,hvis man gerne vil have killinger igen...

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2009, 06:00 »
Jeg vil også sige: Skynd jer at begynde med at give hende et rigtigt godt killingefoder, så hun kan opbygge sine resourcer nu og give killingerne mere krudt allerede inden fødslen.

Og ha´ killinge mælk indkøbt, så det er i huset, med det samme i kan se det evt. bliver nødvendigt. I kan også give missemor lidt killinge mælk at drikke dagligt i starten efter fødslen, da det jo giver hende yderligere energi til at danne mælk istedet for blot vand. Og så skal hun selvfølgelig fortsætte med at have noget rigtig godt foder for at danne mælk nok, uden hun hun selv bliver mager.

P piller har jeg kun gode erfaringer med. Dem har jeg i mange år styret mine kattes løbetider med uden problemer. Mine katte får kun 1 hold killinger om året.

Og husk noget ormekur, hvis det er længe siden, hun har fået det. Også til killingerne på et tidspunkt.

Held og lykke med de små. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2009, 07:07 »
Det er vigtigt missemor får god kost under graviditeten, hun skal have killingefoder, og som Kirsten skriver, skal det være en god kvalitet, som i virkeligheden er det billigste, for nok virker det dyrt, når man står og køber sækken hos dyrlægen, men hvis man lægger prisen på sygdom til, som kan opstå, hvis katten ikke er i god form.......
De fleste katte ser ganske elendige ud efter at have fået killinger, også selvom de har fået killingefoder, mens de var drægtige, og de skal også fortsætte med killingefoder, mens de små dier, hvilket er praktisk nok, for på et tidspunkt skal de små jo også til at spise det.
Alle de dyrlæger jeg kender fraråder p-piller i årevis, det kan gå, hvis man har en avlshun, som man lige skal holde fri for løbetid i en periode, men p-piller i årevis kan ikke anbefales.
Hvis man ser æggestokkene på en kat, der har fået p-piller i årevis, forstår man hvorfor.
Det er meget kort tid, der er gået siden hun havde killinger sidst, så I skal gøre alt, hvad der står i jeres magt, for at hun får sul på kroppen ellers går det galt med at passe disse killinger også. Kattemodermælkserstatining fås hos dyrlægen, og det er nemt at gå til. En lille ny killing spiser kun ganske få ml i begyndelsen.
Jeg vil også mene, at hvis hun ikke kan passe sine killinger denne gang, må I ikke avle på hende, for de killinger, der kommer ud af det, vil ikke være så gode til at passe killinger selv, når den tid kommer.
En avler jeg kender, har fortalt, at hun havde en missemor, der fik en hormonindsprøjtning, til at hjælpe mælkeproduktionen igang, så det er også en mulighed.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2009, 23:47 »
Når nu snakken er gået med så megen fodersnak, så vil jeg da godt lige tilføje, at det normalt ikke er dyrere at fodre med et kvalitetsfoder.
Heri er der mere næring, som optages af katten, så en sæk foder rækker betydeligt længere, og hvis man har indekatte, så sprer man samtidigt på kattegruset, det billige foder ryger lige igennem.
Læg mærke til afføringen, den skal helst være mørk.

Mht. modermælkserstatning, så kan du købe det meget billigere i feks. England, der får du 2 kilo til omkring 300,-, herhjemme får du kun 1 kilo for den samme pris.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2009, 23:55 »
en god side at indhandle hunde samt kattefoder er på www.zooplus.com

det kan så godt betale sig at bruge lidt tid på at surfe rundt på henholdsvis den tyske og engelske side.

sidste gang jeg indhandlede foder, sparede jeg over 700 kr og så blev det hele endda leveret lige til døren for kun 25 kr.  Jeg fik leveret efter 3-4 dage. Selv om der dog står op til 10 dage.

et eks. er jeg giver samme pris for en 15 kg sæk kattefoder i england som en 7,5 kg sæk i danmark (purina proplan)

jeg handler på den engelske side pt da den engeleske pund ligger lavt.

har ingen aktier i foretagenet skal lige understreges. :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #8 Dato: 21 Juli , 2009, 08:06 »
Det var lige nøjagtig dem jeg tænkte på, ZooPlus.

Det er et internationalt firma, men man skal huske ihvertfald at kikke på både den Tyske og den Engelske del, da priserne er vidt forskellige pga. kurser på Pundet og Euro.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2009, 22:19 »
Nå hov - der er liv i denne tråd endnu  :)
Når jeg nu har spurgt til hjælp i en anden tråd omkring killingernes utøj .. Så skylder jeg da lige at fortælle hvordan det er gået !
Vi besluttede os for at give moderen killingefoder med det samme : jeg har aldrig !!! haft så fine killinger , fine runde maver , fin tilvækst og moderen ikke på noget tidspunkt mager ( som ofte har været tilfældet ) - datteren i huset mente helt bestemt hun allerede var godt gravid ret hurtigt  ;D
Så nu tumler Findus , Boxer , Søvnig og No Name rundt over beriger vore hjerter langt mere end et tv kan gøre  ;D ;D

Endnu engang : tak til alle for gode råd ...

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2009, 22:44 »
Hej Jan

Tillykke med de små.

Det kræver næsten et billede eller to.

Tommy

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2009, 22:58 »
Lige mine ord, Tommy...   /o
Mvh Marianne

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2009, 23:13 »
Er dejligt at høre  :D

ja kom med billederne  /o Vi skal se de tykke mavser..
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #13 Dato: 08 ſeptember , 2009, 05:16 »
Dejligt at høre, det gik så godt denne gang. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mælk , kattemor og killinger
« Svar #14 Dato: 08 ſeptember , 2009, 06:05 »
Ja, man kan se på sådan nogle små lømler i timevis  /o De er urkomiske på deres kluntede facon. *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk