Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør man med skroget?  (Læst 15126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Hvad gør man med skroget?
« Dato: 13 Juni , 2009, 22:34 »
Når jeg har tilberedt og spist en kylling - sidstnævnte oftest med hjælp - plejer jeg af og til at give hønsene skroget, så de kan se hvad de kan få ud af det. Derefter graver jeg det som regel ned eller smider det i skraldespanden

Ja, jeg ved det virker uappetitteligt at sætte høns til at spise høns, men de ved jo ikke bedre. Desuden er de glade for deet... Det eneste umiddelbare problem er det æstetiske aspekt.  <R
Jeg kan også bedre lide at fodre det til killingerne (når der er nogen), men de kan jo ikke få ligeså meget med.

Hvad gør I i øvrigt med indmad, hoved, fjer og ben? Jeg plejer at grave det ned i baghaven, men det holder nok kun i længden fordi jeg er dårlig til at få de frosne kyllinger spist.

De forsigtigste hilsener, Magnus.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2009, 22:42 »
Jeg giver også mine høns skroget, og de er glade for det.  :)
Indmad, fjer og diverse affald fra slagtning bliver gravet ned i vores lille "skov" inde mellem træerne. Hvis det er dagen før skraldespanden bliver tømt at vi slagter, ryger det i skraldespanden.
Venlig Hilsen
Lisbeth

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2009, 09:29 »
Jeg smider slagteaffald i skraldespanden...altid! osse fra kaninerne... indmad blir kogt og hunden elsker det skåret i små tern, smidt i haven.

og skroget er jeg lidt tilbageholdende med, men kun fordi det tiltrækker andre jeg ikke gider fodre på  ;) altid "indendørs" med det hos os... ellers får vi endnu flere skader, måger mm....  :(

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2009, 20:32 »
Det hunden ikke får, ryger i skraldespanden - grundigt indpakket.

Min børnelærdom er, at man ikke må fodre dyr med deres artsfæller, fordi det kan give større risiko for sygdomme og kannibalisme. Skal ikke kunne sige, om det er sandt, men det er banket solidt ind ;)
Og grave det ned vil jeg ikke for ikke at tiltrække alle mulige uønskede kræ.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2009, 20:38 »
Storm-Olsen .... samme børnelærdom som min gemal ...og ikk den jeg er oplært med ...så vi diskuterer stadig *gg*
Han sammenligner  det med at der fx ikke må være benmel i foder til kvæg/grise ????
Og jeg sammenligner med alle de madrester vi bare smed ned til hønsene i min barndom .... men ingen af os har egentlig noget at ha´det i . men så har vi da et samtaleemne hvis man skulle kede sig *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2009, 20:40 »
Enig med Storm-Olsen.  Hund og katte får indmad, resten i skraldespanden.  Men hønsene får fiskerester og kød fra andre dyr.
Det var en teori fremme om at kogalskab var opstået, fordi deres foder indeholdt benmel (eller sådan noget) fra køer.  Jeg ved ikke, om det er rigtigt; men jeg giver altså ikke hønsene hønsekød.
Men, Magnus, jeg synes, det er OK, at du gør det.  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2009, 21:37 »
Både skrog og indmad ryger i skraldespanden her. Altid.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2009, 21:52 »
Såfremt det er råt (indmad, hals, vingespidser f.eks.) så får hunden det. Så længe det er råt (og endelig ikke stegt/kogt!!!), tåler hunden benene fint, og er glad for det. Når vi laver 'fladmast kylling', skærer vi rygsøjlen af den rå kylling og giver også den til hunden.
Knoglerne splintrer først, når de er tilberedte. Her er ingen kødrester (da vi har flere små og store bengnavere i huset!) og skroget ryger i skraldespanden.
Det skal siges, at vores hund primært fodres efter barf-metoden, så den er vant til råt kød og rå ben.

Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2009, 22:18 »
Her får hunden bruskdelene, og kattene fpr skroget. Jeg servere altid for kattene ude i hækken, og der er aldrig noget tilbage, om de selv æder det, eller der er andre der får glæde af det ved jeg ikke.
Indmaden får hunden også.
Nu er jeg ikke nået tila t slagte selv endnu, så de kyllinger vi spiser er uden hoved ;) MEn jeg er ret sikker på at jeg vil smide det i skraldespanden.
Jeg kunne ikke drømme om at give mine høns hønsekød, af rent etiske årsager.... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2009, 22:29 »
Enig med Storm-Olsen.  Hund og katte får indmad, resten i skraldespanden.  Men hønsene får fiskerester og kød fra andre dyr.
Det var en teori fremme om at kogalskab var opstået, fordi deres foder indeholdt benmel (eller sådan noget) fra køer.  Jeg ved ikke, om det er rigtigt; men jeg giver altså ikke hønsene hønsekød.
Men, Magnus, jeg synes, det er OK, at du gør det.  :)

Det med benmel er rigtigt, men det var syge dyr altså dyr med kogalskab der blev anvendt.

Mvh Viben

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #10 Dato: 14 Juni , 2009, 23:07 »
Indrømmet, jeg giver ind i mellem hønsene et kyllnge- eller andeskrog, for hold da fast de forstår at pille det til mindste bid. Hader når noget går til spilde...

Og så tror jeg ikke rigtig på den med kanibalisme og sygdomme - sålænge vi taler tilberedt fjerkræ!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2009, 23:12 »
Indrømmet, jeg giver ind i mellem hønsene et kyllnge- eller andeskrog, for hold da fast de forstår at pille det til mindste bid. Hader når noget går til spilde...

Og så tror jeg ikke rigtig på den med kanibalisme og sygdomme - sålænge vi taler tilberedt fjerkræ!
Enig, og så er det genbrug!
Hilsen
Peter

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #12 Dato: 17 Juni , 2009, 10:02 »
Altså først og fremmest koger jeg suppe på skroget - og derefter ryger det i skraldespanden. Vi har hverken hund eller kat og ligefrem invitere de katte, der af og til sniger sig ind på mine kyllinger, med lækkerier, det nægter jeg.
Indmad og min synkerefleks arbejder bare ikke sammen, så det kommer også i skraldespanden. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #13 Dato: 17 Juni , 2009, 18:01 »
Ægteparret var ude og spise andesteg på restaurant i anledning af deres sølvbryllup, da de er færdige spørger tjeneren fruen, om hun vil have skroget med hjem... Det er jeg vel nød til svare hun, vi har været gift i 25 år...  ::)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvad gør man med skroget?
« Svar #14 Dato: 17 Juni , 2009, 18:52 »
 *g *g *g *g
Venlig Hilsen
Lisbeth