Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mangler lidt mere håndgribelige råd og vejledning :)  (Læst 2547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SanneOlesen

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Mangler lidt mere håndgribelige råd og vejledning :)
« Dato: 29 April , 2021, 09:21 »
Hej med jer  ;D
Jeg er lidt i vildrede om, hvad der er bedst... Vi er nemlig ved at anlægge hønsegård osv. med henblik på selvfølgelig at få nogle hyggehøns, som kan levere æg til morgenbuffeten - jeg er faldet pladask for den gule orpington-race - de ser så store og venlige ud i deres øjne. Vi er beriget med 5 børn, hvor den ældste er 9, så jeg vil helst ikke have denne her flyvske høne, der bliver børnenes mareridt  ::) :o :D  ..har udspurgt div. hønsekendere, googlet, læst og gjort ved, for at ruste mig selv bedst muligt på alt det her med høns... for vi vil jo rigtig gerne tage den HELT fra starten, med nogle rugeæg og en rugemaskine - Er det fuldstændig utopi at tro, at det kunne lykkedes for os? Jeg er vant til dyr, så er ikke helt grønskolling, men er det bedre at starte med daggamle kyllinger eller er det kartoffel/kartoffel?... Og hvad med kønnet på de her små totter? Jeg er jo egentligt ikke interesseret i masse-produktion, men vil gerne have en flok på 6 høns +- uden en hane... Men det er vel liiidt svært at kønsbestemme en klat i et æg?  ;D  Og tage chancen og så finde ud af om lang tid, at der er 5 haner og en høne - det ville da være en kende træls ... og hvad hvis man får nogle haner i en klækning - bliver det ikke skuddermudder? ... Det store spørgmål går på, hvordan jeg kan få det til at lykkedes, så jeg får de her 6 høns i min flok - og kan man det i samme klækning?... help...  :-* Tak for jeres tid!
« Senest Redigeret: 29 April , 2021, 09:26 Fra SanneOlesen »

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Mangler lidt mere håndgribelige råd og vejledning :)
« Svar #1 Dato: 29 April , 2021, 09:58 »
Nej den går ikke. Hvis du vil ruge bliver du nødt til at tage det som kommer. Men hanerne kan jo slagtes når de når en passende alder. Børnene kan vel godt lide stegt kylling.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Mangler lidt mere håndgribelige råd og vejledning :)
« Svar #2 Dato: 29 April , 2021, 14:42 »
Her er jeg enig med Gerda.

Hvis I vil sikre jer at starte jeres hønseeventyr med 5-6 høner, så skal I købe dem i en alder af 12-16 uger, hvor de kan kønsbestemmes.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mangler lidt mere håndgribelige råd og vejledning :)
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2021, 11:09 »
Hvis man kun ønsker høner, så er det bedst at købe kyllinger, som kan kønsbestemmes.
Men som Gerda også skriver, så er det en lækker luksus at være selvforsynet med egne kyllingestege og ja, børn har også godt at vide hvor maden kommer fra.
Og så kan man rent faktisk slagte og spise sine egne dyr med den bedste samvittighed, for der VED man nemlig 100 % at dyrene har levet et godt liv.

Også lidt om rugeæg, for man skal ikke forvente at der kommer kyllinger ud alle æg, for der kan gå mange ting galt. Og selvom man siger at det ca. 50/50 af hvert køn, ja, så kan det godt variere en hel del. Så man enten ender ud med en masser haner eller høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub