Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kanin til slagtning!  (Læst 14856 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #15 Dato: 28 ſeptember , 2009, 21:39 »
Ta'r lige fat i denne her, fordi jeg har fået et svar på mit spørgsmål andet steds fra...og ville lige dele det med jer der måske kan bruge det.

Spørgsmålet var hvorvidt kaninkød skal hænge eller ej...og det skal det ikke, men det skal meget gerne ha' lov at modne.
Hvis du slagter din kanin i 3-4 måneders alderen, som er typisk for store racer, så er de klar efter et døgn i køleskabet. Dvs fra frossen tilstand 1 døgn til at tø op og 1 døgn til at modne = 2 døgn
Jeg har mellemstore racer, og slagter derfor først når de er 6-7 måneder. Så skal de modne endnu længere...1 døgn til at tø op og 3 døgn på køl til modning. De skal tø op på køl osse!

Jeg skal ha eksperimenteret lidt med det....

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #16 Dato: 29 ſeptember , 2009, 15:15 »
Lyder spændende.... 4 mdr ? Har stor ninusser her ..de er ca 4 mdr nu ..og absolut ikke slagteklare . Har læst et sted at store racer kræver endnu længere tid da de stadig blot bygger knogler ?

Så mine de får nu nok en 6-8 mdr at gå i. Til den tid vil jeg så afprøve de ting du skriver om her  :)
Med venlig hilsen Søs

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #17 Dato: 29 ſeptember , 2009, 17:18 »
Hvis du har store racer som belgisk kæmpe/schecke eller lignende, så har de nået en ganske nydelig slagtestørrelse (3-4 kg) på 3-4 mdr. Du får bedre kød ved at slagte der. Mellemstore racer har ikke meget at byde på i den alder, så der venter man lige til de bli'r 6-7 mdr, til gengæld bli'r kødet mere gummiagtigt og kræver derfor modning!

Det siger min kaninekspert i hvert fald...de store kødkanineravlere springer derfor besværet over med at dele dem op i køn, for de skal slagtes lige dér...inden de blir kønsmodne...3-4 mdrs alderen  ;) Dansk hvid landrace skulle osse ku nå en god slagtestørrelse på kort tid, selvom den er en mellemstor race...

Har overvejet at skifte race, fordi man sparer da at fodre i 3 måneder  :P