Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kanin til slagtning!  (Læst 14855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Kanin til slagtning!
« Dato: 17 Maj , 2009, 14:38 »
Jeg kan se der er flere herinde der osse er bidt af kaniner!

Jeg har avlet en del år nu, mest som led i et selvforsyningsprojekt...

Men en ting jeg aldrig rigtig har fået svar på, og som jeg vil spørge om er: Skal man hænge kaninkød, og hvis ja! Hvor længe?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2009, 14:48 »
Nej. Hvis dyret ikke er stresset inden aflivningen er der ingen grund til det. Hvis det har været frosset er det derimod en god ide at lade det tø op i køleskab.
Så det kan betale sig at have ro og god tid til aflivningen - og stoppe hvis et af ofrene når at skrige - så er resten hårde i kødet af adrenalinen, der pumper rundt i kroppen på dem. Så det kan ikke altid lade sig gøre at slagte et helt kuld på én dag.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2009, 14:58 »
Jeg har heldigvis kun oplevet én skrige... og jeg har efterhånden slagtet maaaange kaniner. Lærer dog ALDRIG bare tilnærmelsesvis at synes "det skal da bare ordnes"...

Jeg undrer mig lidt hvordan en kanin kan undgå at ha adrenalin i blodet inden slagtning  ??? allerede bare det den hænger med hovedet nedad...Da er det jo allerede for sent !?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2009, 20:13 »
Vi havde en stamme Californian for nogle år siden. DE stressede hurtigt med det resultat at den først slagtede var fin i kødet, derefter blev de tiltagende hårde - og nummer fire skreg bare ved at blive rørt ved.
Ellers bliver de gokket lige uden for buret og f.eks. vædderblandingerne opdager det faktisk ikke. Men min mand er også udlært slagter og MEGET hurtig når først han har lukket buret op. Og nej, det bliver aldrig rutine.... Da vi havde dem i løbegård, var de faktisk mere stressede når vi fangede dem. I de nuværende bure (store) kommer de hen når vi åbner for at fodre - og lader sig velvilligt berøre. Måske er det det, der virker? De bliver ikke nervøse når man tager fat i dem - og så er det for sent!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2009, 21:35 »
Må jeg forsigtigt spørge: hvordan slagter man en kanin? Har indtil nu holdt mig fra alt med pels på, synes egentlig silkehøns kan være ligeligt 'katteagtige' i pelsen at flå..  <R
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2009, 21:47 »
Det er faktisk rimeligt nemt at slagte en kanin...

Jeg plejer gerne at skyde den med en lille fjeder påvirket boltpistol ( Fås hos bernie.dk ) ( den er eminent til ænder og gæs også ) så hænger jeg den op i bagløbene, skære hovedet af så den kan afbløde, skære pelsen fri rundt om bagløbene, krænger pelsen af ned til forløbene, frigør forløbene og pelsen er af... så er der kun tilbage at skære den op i bugen og tage volderne ud, hele oprationen tager mindre end 5 minutter... Kaniner skal ikke hænge men dog afkøles, kaninkød kan tilberedes som kyllingekød  :)

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2009, 21:48 »
Jeg har halvstore kaniner og synes derfor det er mest trygt at være 2. Min kæreste holder dem i bagbene med hovedet nedad...mens jeg tar fat om ørene og blotter nakken. Så er der god og sikker plads til et hurtigt men hårdt slag med en jernstang, eller bagsiden af en økse. Derefter skærer jeg med det samme halspulsåren over og lader dem bløde af...  :-\ og nej, det bli'r bare aldrig rutine, men når denne del er overstået gi'r hele livet mening  ;)
Det er meget lettere for mig med høns ...

Har ikke lagt mærke til at nogen kaniner skulle være hårdt i kødet  ???

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2009, 07:14 »
Er ikke nået til den del med at slagte endnu(frygter at kanin"mor" er falsk drægtig for anden gang  ::))
Men har en ide om at daglig håndtering af kaninerne vil modvirke stress ved slagtning.
Vi ska nu nok også være to om det til den tid....jeg kan slet ikke løfte den type kaniner med en hånd !
Med venlig hilsen Søs

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2009, 07:54 »
(frygter at kanin"mor" er falsk drægtig for anden gang  ::))

Ja, det er noget underligt noget med falsk drægtighed hos kaniner.  Vi er på samme stadie som dig mht til kaninkødsproduktionen, og efter 1. parring plukkede hunnen sin pels nøjagtigt på 18.-dagen efter parringen, og så skete der ellers ikke mere.   Nu er hun lige blevet parret igen i sidste uge.

Det er rart med nogle erfaringer om hvordan I slagter - jeg er lidt nervøs første kaninslagtning.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2009, 11:19 »
Pensionisten herhjemme hos os var osse falsk drægtig engang... jeg fik at vide jeg skulle parre hende igen så snart den var overstået! det hjalp og ga' fin succes.
Det er aldrig sket siden, heller ikke med nogen af de andre damer.

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2009, 12:07 »
OK - det var også vores huns første parring.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2009, 15:27 »
Det kunne forklare det  ;)

napaloma

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2009, 08:50 »
sidder her og tænker...slagtekaniner....meeen hva gør i med pels ??


jeg er meget interesseret i øre og haler til mine katte..er det noget der kunne lade sig gøre ???

aftager alt hva jeg /de kan få kløerne i  ;D

Lonnie
www.napaloma.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2009, 10:25 »
Er det til at lege med??? Ørene bli´r vel stive går jeg udfra når de tørrer...og der er blodårer  :-\
Halerne har jeg tit gemt, det er måske mere oplagt legetøj  ???

Kaninpoter har jeg osse tit gemt...de blev i "gamle dage" brugt til at rense grammofonpladen med når den var lagt på afspilleren. Det er de rigtigt gode til  :D

Men vi kan sagtens lave en aftale, men det bli'r først i efteråret  ;)

napaloma

  • Gæst
Sv: Kanin til slagtning!
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2009, 12:55 »
jeg er med på både hale og øre aftale...  ;)   de har nu aldrig prøvet poter , altså rov dyrene *ss*

hvis du sende mig en mail via min hjemmeside så finder vi ud af noget...

lonnie
www.napaloma.dk