Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu må der da komme en skruk  (Læst 17122 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Nu må der da komme en skruk
« Dato: 05 April , 2016, 17:04 »
 <C. Det syntes at trække ud, med de skrukker. I februar begyndte jeg at samle rugeæg - det var ikke let, for der kom ikke mange æg - dengang  ::)

Nu hvor æglægningen er udvidet betragteligt - udebliver krukkerne - eller gør de ?.

Den lille dværg Brahma der skrukkede i december og den kommende snedronning (Brahma med mange hvide fjer) går og siger som en skruk - de knorer også, når hanen gør tilnærmelser. Men de lægger sig ikke ?? Dværgen lægger også æg hver 2. dag - så - hvad foregår der  <J <J <A

Om alle omstændigheder ville jeg gerne have skrukker omkring den 30. - mon ikke det snart kommer.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #1 Dato: 05 April , 2016, 20:09 »
Her hos mig er der fint gang i skrukkerne :) Jeg har så også haft skrukkende silker og silkeblandinger hele vinteren.

Lige nu har jeg to silkehøner fra 2013, der går med 2 uger gamle kyllinger. På samme tid som de blev skruk, var der også en skruk brahma fra 2015, men hun ville ikke acceptere de daggamle, og så gik hun af reden.

Lige nu ligger der en gammel brahma fra 2013 skruk. Det er meningen hun skal adoptere fra næste kuld, der klækker i rugemaskinen om 1½ uge. Jeg har også to silke / engelsk araucana, der næsten lige har lagt sig. Den ene har fået rugeæg, og den anden skal adoptere.

Det der undrer mig her, er at de tre tilbageværende silker (1 fra 2013 og 2 fra 2014) ikke har lagt æg siden sidst i februar. Det er en lang pause de tager sig, og det er vist kun den ene af dem, der var skruk der i februar. De andre har lagt æg og så bare stoppet igen. Det er fint nok de tager en pause, men nu har jeg jo snart brug for at de kan passe nogen kyllinger for mig ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #2 Dato: 06 April , 2016, 08:43 »
Jeg går også og venter. Ville være rart at få kyllinger snart! Har dog kun een høne der skrukker og sidste år var det i juni. Gad vide om hver høne har sit eget næsten faste tidspunkt ?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #3 Dato: 06 April , 2016, 20:14 »
I går aftes lå snedronningen i reden, da jeg skulle se til hønsene, inden det blev mørkt.
Hun fik de 4 kunstige æg jeg har under sig - og glad og fro forlod jeg hende i sikker forvisning om, at nu ville hun ruge  *y- men nej, her til morgen gik hun og hyggede sig i hønsegården, sammen med de andre - slampert  /1

Jeg håber ikke du får ret Lene, for så skal jeg vente til hen i Juli før de bliver skruk. /d :'(

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #4 Dato: 06 April , 2016, 21:07 »
Gad vide om hver høne har sit eget næsten faste tidspunkt ?

Her er det i hvert fald altid silkerne der starter først, faktisk hele året rundt. Brahmaerne starter som regel først sen marts eller start april. De andre racer som har skrukket her (engelsk araucana, sussex og maran) er noget senere i gang. Det har først været omkring juni.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #5 Dato: 07 April , 2016, 17:45 »
Hm... Overvejer lige - igen, igen - en silke eller to eller tre ...  :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #6 Dato: 07 April , 2016, 19:30 »
Jeg kan i hvert fald anbefale silkerne til skrukhøner. Alle mine har været rigtig nemme til at skrukke, gode til at ruge fast, også selvom de bliver flyttet en smule, dygtige kyllingeførere o.s.v. Jeg har har kun haft én, som afviste daggamle kyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #7 Dato: 07 April , 2016, 20:05 »
Først var den udeblevne æglægning det var galt med og nu er det galt at de ikke vil skrukke. Det er da ikke let at være høne nu til dags.  ;D :P
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #8 Dato: 07 April , 2016, 23:01 »
Rigtigt Lene  ::) livet er ikke let - heller ikke for de stakels høns. Men jeg vil ikke snyde hønen for glæden over at ruge sine egne kyllinger ud. Ligeledes vil jeg gerne mine fremtidige kyllinger får en naturlig mor.

Det var selvfølgelig letter at benytte en kunstig udrugning, men det tiltaler mig ik  :-[ :-[

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #9 Dato: 08 April , 2016, 00:12 »
Hvis ikke de bliver skrukke, så bliver de vel heller ikke snydte og lider afsavn over ikke at blive mødre?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #10 Dato: 11 April , 2016, 14:04 »
Suk.....
Dagens skruk tal: 4 medk, 1 sussex, 2 maran, 2 brahma og 2 Sumatra....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #11 Dato: 11 April , 2016, 18:29 »
Her har Snehvide ligget i reden det meste af dagen, men om hun bliver liggende  <: - den lille strik  *s

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #12 Dato: 11 April , 2016, 18:45 »
Ja her må jeg konstatere at der er minus en skruk i dag. Den ene silke/ea blanding er gået af reden i dag. Heldigvis vsr det hende der lå på falske æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #13 Dato: 12 April , 2016, 12:14 »
Herhjemme ligger seks MEDK i en rede på 30 * 20 *15 cm hvilket er lige rigeligt især når man ikke skal bruge skrukker i år.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nu må der da komme en skruk
« Svar #14 Dato: 16 April , 2016, 13:08 »
Læste i Jyllandsposten i dag en artikel, der opfordrer os til at bruge flere penge for at få hjulene i sving - det kunne jo friste een til at investere returskattepengene i en rugemaskine. For een skruk i juni gør det svært at planlægge både mht at skaffe rugeæg - og mht ferie.

Sidste år kunne jeg ikke få Australorpæg fra opdrættere - vist for sent på sæsonen (?) - så jeg endte med Maranæg via DBA og een levende kylling. Det var jo ikke lige meningen.