Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til bestemmelse af race  (Læst 5576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Hjælp til bestemmelse af race
« Dato: 07 Marts , 2016, 12:16 »
Vi arvede nogle høns da vi flyttede ind i vores nye hus, og vi kunne godt tænke os at tilfører noget nyt blod, så vi undgår indavl, men vi er ikke sikre på hvad det er vi har :) Vedlægger et billed og håber at i kan hjælpe os, og evt med hvor vi kan købe nye.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2016, 13:02 »
Krydsninger, så uanset hvad I vælger at supplere med, så bliver der ingen indavl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2016, 13:32 »
Lene har måske ret i at det er en krydsning, men hold op et flot skær den hane har på halen!
Men bemærk at afkommet af krydsninger er lidt utilregneligt :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2016, 13:59 »
For at uddybe lidt, så må der være tale om marankrydsninger, da hanen har fjer på løbene (benene). Vær obs på om han (de) kan ha kalkben, som er en mideinfektion på benene. Jeg synes hans ben ser noget tykke ud.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2016, 14:31 »
Se vi har jo aldrig haft høns før, så det er rart at vide hvad vi har og hvad vi skal gå efter :)
Mht kalkben, så er vi som sagt nybegyndere, men jeg vil da straks undersøge det og gøre noget ved det, hvis det er tilfældet. Har tjekket forum for informationer, og kan se at der bliver anbefalet vaseline/madolie. Er det rigtig?
Det bliver dog noget af en udfordring, da vores høns IKKE sådan ligeee er til at komme i nærheden af. Håndfodres ja, røres helt sikkert NEJ.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2016, 14:37 »
Jeg har på mine Sussex (uden fjer på løbene) behandlet med en tandbørste med vand og brun sæbe - altså jeg brugte tandbørsten til at skrubbe benene med, så de var rene inden jeg smurte vaseline på. Jeg gentog behandlingen 3 gange, med 3 dages mellemrum, og så var vi fri for kalkben.
Når de har fjer på, så er det muligvis nemmere at bruge en høj skål eller vase, fylde madolie i den, og holde dyrene så løbene er dækket, gerne i et par minutter.
Det kan evt. gøres om aftenen når de er gået på pind, så er de mere medgørlige :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2016, 14:39 »
Sorte fjer skal have en grøn glans. Og ja den viste hane har en fin fjerdragt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2016, 14:40 »
@Lene, ja, men ikke alle har den flotte glans som der er på billedet :)
Og så endda på en hul-i-hækken hane :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2016, 16:10 »
Et spørgsmål til kalkben: Jeg mener, at jeg engang har læst, at de høns, der har fjer på benene ikke får kalkben der, hvor de har fjer. At Miden kun går i "rene" skæl uden fjer. Er det rigtigt?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2016, 20:20 »
Kunne det være en krydsning af wyandotte og maran? De små hoveddele kunne være arv fra dotten, ligesom den fint afrundede haleform. Og benene og noget fjertegning er maran-agtigt? Jeg synes også det ligner han har kalkben, det er jo noget træls noget.

Hvis man ikke helt kender alderen på dyrene osv, så kunne det der i det lange løb var mest glæde ved være at slagte alle fuglene, vende jorden grundigt i hele hønsegården og gøre grundigt rent i alle sprækker i hønsehuset og lade det tørre rigtig godt igennem - måske hele sommeren - til man kan købe nogle lækre nye hønniker i sensommeren.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til bestemmelse af race
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2016, 20:56 »
Blandinger/krydsninger kan vi nok hurtigt blive enige om, men hvad der gemmer sig i dem er straks svære at regne ud. Derfor kan gæt altid være sjovt selvom man aldrig kan være helt sikker.

Når jeg kigger nærmere på dyrene har jeg faktisk selv svært ved at gætte med et bud der kunne give alle svarene. For der er mange småting der falder mig i øjene som enten forhindre noget af det jeg havde i tanke eller også er her måske ikke bare tale om et kryds af to racer, men hele tre eller fire hvilket gør det betydeligt svære at regne ud hvad der gemmer sig i dem.

Først det åbenlyse med svær, bred krop og dybden af denne samt en særdeles bred, høj og rund hale. Især dennes form for hale mindsker mulighederne for racemulighed da selv førstegangkryds har svært ved at føre så flot en rund haleform videre.

Herudover fjer på løbene som indikerer at der har været en fodbefjeret race indover.

Farven kan ikke bruges så meget indenfor racebestemmelse da det er den normale tegning man får ved at blande sorte dyr med guldfarvede/-tegnede dyr. Dog at halsfarven er rød istedet for guld kan dog begrænset udvalget alligevel for hvad det kunne have været.

Størrelsen er svær at vurdere ud fra et billede, men har også noget at sige om der er tale om stor, dværg eller mellemting/blandet.

Hovedet er dog det der virkelig snyder ved denne blanding/krydsning og giver mange overvejelser. For når man lige først kigger ligner det en meget lille enkelkam med små flotte hagelapper hvilket ikke er noget man sådan lige støder på og kræver sådan set begge forældreracer har små hoveddele da de ellers i førsteomgang ellers vil få noget normalstørrelse.
Når man så kigger lidt nærmere er bagkammen noget mistænkelig og måske lidt buttet og flad i det følgende nakken samt kambladets sider har nogle udbulinger hvilket får mig til at tro at det er en dårlig ikke renavlet ærtekam vi har med at gøre hvilket også forklare de forholdsvis små hoveddele da genet for ærtekam for det meste hænger sammen med et gen der formindsker hoveddelene.

Hvis stor racekryds er jeg rimelig sikker på der må være Orpington eller Cochin i for at denne hale kan lade sig gøre samt kropsdybde og fjerstruktur også kunne tyde på dette.

Hvis Dværgkryds kunne visse Dværg Wyandotter, Siamesiske Silkehøns og Silkehøns måske også være en mulighed udover Dværg Orpington og Dværg Kochin.

Hvis kryds mellem størrelser kan alle vel enligt være en mulighed.

Så er der det med ærtekammen hvor den stammer fra. Det kunne være Brahma eller andet jeg ikke kan få til at passe af racer da de ville give andre gener videre også som ville have kunne ses. Dog er det til grunde at det er et førstegangskryds hvis det derimod er et andetgangskryds efter ærtekammet dyr er alle disse førsteudelukket også lige pludselig mulige.

Rød farve istedet for guld kan stamme fra flere som Barneveldere, R.I.R., Maran, Orpington, Wyandotter og vise Maran og Silkehøns også set hos plus flere.

Dem du viser kunne sagtens være så simpelt som et Brahma og Orpingtonmiks, men kunne lige så nemt være kryds af flere andre der ville give samme lignede dyr om ikke i førstegeneration så måske i anden hvis de rigtige racer har været mikset.

Dog hvis du vil forsætte mikset kan du vælge dyr i en anden farvevarietet hvilket også ville give blodfornyelse selvom det er samme race da de holdes adskildt for det meste. Dette kunne være Tværstribede/gråstribede/Legbar tegnede dyr eller dyr i farvevarietet med guld istedet for rødt eller bare i en sølvfarvevarietet.
Her brugte jeg farvevarieteter som er udelukket fra dette kryds og derfor ikke indblandet familiemæssigt.

Udfra Kropsform og fjerbredden og halen kan du også bruger racer med samlet flad hale istedet for rund da de med stor sandsynelighed heller ikke er i krydset.

Rosenkammede dyr kunne også være en mulighed og hvis de er i krydset er det to generationer siden så uheldet med indavl ville ikke være særlig slemt hvis du lige præcis skulle ramme samme race, farve og stamme. Så er det så lille en del af generne der er ens tilbage at det ville være linjeavl istedet og ellers er høns ikke så slemme med indavl i forhold til mange andre dyregrupper.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen