Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg fra Brahma - stor  (Læst 8578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Rugeæg fra Brahma - stor
« Dato: 11 Januar , 2016, 20:56 »
Tiden nærmer sig til at der skal samles rugeæg. Her skal skrukker stå for rugningen.

Standart vægt for Brahma stor er 58g, mine vejer 65g - det er +12%, det er vel ok ?. Der står i beskrivelsen om rugeæg, at man skal bruge de største, for at få store dyr.

Jeg kan ikke forstå beskrivelsen, om at vende æg hver dag. Fyld bakken op i den ene ende og stil bakken på en mursten(feks) så kan man nem vende dem ved at ..

Jeg troede at man skulle vende æggene 180 o, altså står ægget på den spidse ende, så skal man vende det så det står på den runde ende. Men det er nok ikke forstået rigtigt.

For hvis æggebakken står på skrå, altså med den ene ende på et bord og den anden hævet op vha en mursten og man så flytter murstenen til den modsatte ende. Nu er det den ende der før stod på bordet, som så kommer op på murstenen og enden der før stod på murstenen ......... :angel: :angel: Er det at vende æg ? For mig bliver de bare vippet fra den ene side til den anden side.

I den sidste ende går dette vel ud på, at sørge for at blommen forbliver midt inde i ægget og ikke kommer til at ligge op af skallen i den ene side. Man skal ikke rumstere for meget med det enkelte æg - vel ?.  ;D

Offline HaneMorfar

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Rugeæg fra Brahma - stor
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2016, 21:10 »
Hej Kurt,

Jeg er ikke ekspert men jeg tror der er forskel på vipning og vending i hhv den tid hvor du tager rugeæg fra og den tid hvor udrugningen faktisk er startet. Så lang tid du bare tager æg fra er det vel ok bare at vippe dem.
Ang. størrelse så har det vel også noget at sige hvor store forældrene er?

Mvh
Hanemorfar

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugeæg fra Brahma - stor
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2016, 08:43 »
Luftlommen skal altid vende opad på rugeæg, så det er mere et spørgsmål om at de bliver vippet fra side til side. Derudover skal du huske at temperaturen er vigtig. Det kan være svært at ramme det optimale på ca 12 grader, men prøv at finde husets køligste rum eller måske et udehus, hvor det ikke bliver for koldt eller for varmt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Rugeæg fra Brahma - stor
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2016, 21:37 »
Ok, så skal de stilles i æggebakken med den spidse end nedad og hver dag skal de bare vippes, fra side til side  <A

Men luft vil altid være øverst - vil jeg tro, så med ovenstående placering af ægget i bakken, vil det altid være hvor det skal være - øverst - men så kan jeg ikke forstå hvorfor æggene skal vippes  <J, Det må altså have noget med blommen at gøre.

Rugehønen har jo ikke æggene stående på højkant  ::), her ligger ægget på siden. Den vending hønen foretager af ægget, er - så vidt jeg har forstået - for ikke at blommen skal lægge sig op af siden af æggeskallen, så fosteret ikke kan udvikles rigtigt, med blommen midt i bagdelen af kyllingen ved klækning.

Eller er jeg forkert på den ??  *e

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugeæg fra Brahma - stor
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2016, 04:52 »
Pga hinderne kan luften ikke umiddelbart flyde opad, men det giver vel et eller andet tryk, hvis man vender æggene forkert. Man kan også godt ha æggene til at ligge ned og så vende dem dagligt, men det er noget mere besværligt end at vende en hel bakke ad gangen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.