Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Snedronningen med agerhønefarvet pels  (Læst 10662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Dato: 11 Marts , 2016, 22:01 »
En af mine smukke Brahma høner der snart bliver 2 år, begyndte for nogle måneder at få hvide fjer i nakken. Nu er den næste begyndt at få det.

Den første har så, over den seneste måned, fået flere og flere hvide fjer rund over hele kroppen. Det er  både fjer og dun der er blevet helt hvide. Farveskiftet sker som pletter - Hvad er nu det for noget ??

Er det tegn på sygdom ? eller at der har været en hvid Brahma blandet ind i hendes slægt ?? For det kan ikke være fordi hun er ved at blive gammel ??

Hvem kan give mig den rigtige forklaring på dette underlige farveskifte.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2016, 17:39 »
Kan se du ikke har fået svar på denne.... jeg kan desværre heller ikke svare, men kan fortælle at mine to 1,5 gamle maranhøner har fået hvide fjer ovenpå hovedet efter fældning.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #2 Dato: 01 April , 2016, 01:47 »
Den er svær for kan skyldes flere ting har jeg læst om i tidens løb.

Det er set hvis de har haft noget bestemt mineralmangel under fjerskifte, hvis fjerene gentagende gange fjernes får farvestoffet svære og svære ved at nå ud i de nye fjer og sidst men ikke mindst en genfejl i dyret som ofte bevirker at de får flere og flere hvide fjer og pletter jo ældre de bliver. Nogen gange arveligt og andre gange ikke og kan skyldes indavlsdefekt af en slags, men behøver ikke at være det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #3 Dato: 01 April , 2016, 16:58 »
Godt nok lidt i en anden boldgade, men jeg har i haven haft en solsorteafart med hvide pletter. Ledte i fuglebøgerne , da jeg første gang så dem - blev så enig med mig selv om at det måtte være en 'defekt'. Pletterne/områderne var ikke ens fra fugl til fugl. De var skarpt afgrænsede og ikke symmetrisk anbragt. Fuglene adskilte sig fra andre solsorte ved at være usædvanlig tillidsfulde. Fulgte mig rundt i haven - kom hen og drak af haveslangen når jeg vandede og var i det hele taget meget lidt sky.  De er her ikke mere - måske de var lidt for tillidsfulde til at kunne overleve -  men sjovt var det.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #4 Dato: 01 April , 2016, 18:10 »
Lene: Det kaldes partiel leucisme og er genetisk bestemt, altså en broget mutation der dukker op faktisk ret ofte hos fugle :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #5 Dato: 01 April , 2016, 18:23 »
Lene: Det kaldes partiel leucisme og er genetisk bestemt, altså en broget mutation der dukker op faktisk ret ofte hos fugle :)
Tak - så blev jeg så klog ;)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #6 Dato: 01 April , 2016, 19:06 »
Jeg er lærer - og omkring min skole lever en solsortehan, som har et hvid bånd over nakken og hvide svingfjer i den ene vinge. Han er nem at kende på lang afstand. Og han ses ofte - er det fordi leucistiske fugle er mere tillidsfulde end andre? Eller er det bare fordi man er helt sikker på hvem de er?
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #7 Dato: 02 April , 2016, 16:57 »
Jeg er lærer - og omkring min skole lever en solsortehan, som har et hvid bånd over nakken og hvide svingfjer i den ene vinge. Han er nem at kende på lang afstand. Og han ses ofte - er det fordi leucistiske fugle er mere tillidsfulde end andre? Eller er det bare fordi man er helt sikker på hvem de er?

Det er jo et godt spørgsmål!

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #8 Dato: 02 April , 2016, 17:26 »
Rent logisk burde leucistiske fugle ikke være mere tamme... faktisk burde de være mere sky, fordi de afviger fra de andre, og dermed nemmere bliver bytte for rovdyr. Men de ved jo nok ikke selv, at de er anderledes, så jeg tænker, at det nok er fordi man kan kende individerne at det virker sådan.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Snedronningen med agerhønefarvet pels
« Svar #9 Dato: 03 April , 2016, 22:41 »
Det er nogle gode bud på, hvorfor der - uden egentlig grund - kommer hvide fjer på min høne. Nu begynder den næste - med nogle fjer i nakken.

Her på min matrikel forekommer der også vilde fugle med hvide fjer. I et par år, var der en Allike med nogle hvide fjer i halen, som havde bosat sig i en Valnød, hvor en gren gav mulighed for redebygning. Ligeledes en solsort med lidt hvidt i hale og vinge.