Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal skal ikke - slagte/aflive  (Læst 11236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Skal skal ikke - slagte/aflive
« Dato: 10 Oktober , 2015, 08:35 »
Den ene af mine ældste Brahma hanekyllinger er - som jeg før har fortalt - noget af en tumling.  !l Han går dårligt, ihvertfald tumler han noget rundt, lægger sig når han spiser, "taler" meget, når jeg kommer med foder. Han sover også alene, da han aldrig ville kunne følge de andre op på pinden.

Mit ønske er, at han skal blive slagteklar, men det kniber med vægten.

Men så i går så jeg noget der ikke er så godt. De to dværg Brahma hanekyllinger, hvad gjorde de - gav han nogle gevaldige hak i hovedet. Han kan ikke forsvare sig, så han modtog bare de tæsk han fik. Jeg råbte højt,  /1 men det er jo kun, når jeg ser det, jeg kan komme ham til undsætning. Det kan jeg ikke acceptere, at de tæsker ham.

Min løsning på problemet har to udgange, den ene er at aflive ham. Den anden er at placere ham i skruk indhegningen i hønsehuset og fede ham op. Hvis jeg vælger den sidste udgang på problemet, så kommer han til at være på et meget lille område, og han får ikke frisk luft og sidst men ikke mindst, han bliver helt ene det meste af dagen. Kan jeg byde ham det ?
Han skal vel være der en måneds tid, før der er noget sul på ham.

Selv om han får tæsk, så følger han troligt ungdyrflokken rundt i terrænet. Men kan jeg byde ham, at få tæsk flere gang dagligt ??

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2015, 10:04 »
En ting er sikkert, så længe de andre er på nakken af ham, så bliver han ikke til mere.

Så er det jo bare om du vil lade ham gå alene eller aflive ham.

Jeg ville aflive ham og ikke bruge mere foder og tid på ham. For det er jo heller ikke sikkert at han kan blive fedet op. For det kunne jo være at han fejler et eller andet og det er derfor de andre er på nakken af ham.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2015, 11:59 »
Enig med Lene. Selvom du vælger at slagte ham nu, så kan du jo sagtens bruge kødet, selvom det måske ikke er den helt store slagtevægt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2015, 13:13 »
Tak for svar begge to. Det bliver så løsningen - jeg slagter ham - nok i dag.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2015, 10:03 »
Fik du ham slagtet? Jeg er jo lidt spændt på hvad han vejede og om du kunne se der var noget galt med ham. Jeg havde en brahma hane sidste år, som var købt som daggammel. Han voksede ikke rigtig som de andre og lå ned det meste af tiden. Han havde tydeligt skæve knogler, da vi først fik ham slagtet. Men han smagte nu fint alligevel.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2015, 20:23 »
Nej  :(, men i morgen sker det - helt sikkert

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2015, 21:43 »
Det gjorde det så alligevel ikke. Men i dag slagtede jeg ham. I går så jeg, at han blev i hønsehuset og det samme i dag. Han rejste sig dårligt, da jeg ville fange ham. Så nu var det slut.
Han havde meget lidt fedt, men dog lidt. Lever, hjerte og kråse var(er  :)) meget fine. Vægten  - istandgjort og med indmad - er 1,725 kg. Han virker meget mager, så jeg er alligevel lidt overrasket over den vægt.
I morgen spiser vi ham.  :o

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2015, 22:10 »
Super med en tilbagemelding :)

Ja det var da en ok vægt, men jeg har den teori at meget af vægten ligger i knoglerne hos brahma og de får først fylde meget sent. Jeg skal snart ha slagtet nogle 6+ mdrs brahmaer. Spændende at se hvad de vejer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #8 Dato: 11 December , 2015, 23:12 »
I dag slagtede jeg så Brahma hanekylling nummer 2 - han skal serveres i morgen for 6 personer - han blev 8 måneder.

Han har ikke fået voksefoder de sidste 4 måneder, men kunnet spise alt det han ville i haven og dertil hvede, byg, valset havre og indimellem hønseguf og lidt majs.

Jeg syntes han var flot i størrelsen, når han gik sammen med min udvoksede avlshane, og det viste slagtevægten også:

3½ kg, incl hjerte, lever og kråse - passende fedt på bryst og kråsen næsten dækket med fedt - det er jeg MEGET tilfreds med og glæder mig til at servere ham i morgen. /o

Det er meget længe siden jeg har haft slagtedyr af egen avl, så man skal vende sig til, at brystet ikke stritter til alle sider.  :angel:

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #9 Dato: 12 December , 2015, 07:15 »
Fin vægt :-) ja man skal lige vænne sig til formen. Nu synes jeg at dem i køledisken ser fuldstændig deforme ud.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #10 Dato: 12 December , 2015, 21:58 »
Det er de da også Raziel
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #11 Dato: 23 December , 2015, 13:40 »
Jeg fyldte ham med æbler og svesker og smurte ham med honning blandet med hvidløg. Satte ham på gril spyddet og ind i ovnen. Opdagede, at halsen hindrede cirkulationen. Fik det rettet.

Tilberedte det andet der skulle spises sammen med ham. Da jeg kikkede næste gang, var bryst og lår forkuldet, da han ikke kørte rundt - ubs.

Men brystkødet havde ikke tage skade - heldigvis. Han smagte dejligt og gav 10 portioner mad. Det er da meget flot af en hanekylling. 

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skal skal ikke - slagte/aflive
« Svar #12 Dato: 23 December , 2015, 14:35 »
Godt noget af kødet kunne spises :) stegepose kan anbefales. Så passer det helt sig selv.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.