Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det hårde slid på avlshøner  (Læst 4148 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Det hårde slid på avlshøner
« Dato: 09 Juli , 2015, 22:35 »
Mine Brahmadamer - som jeg hentede i start maj - var meget slidte på ryggen. De manglede faktisk fjer på hele ryggen.
Sælger forklarede, at de skyldtes hanens Træden af dem. Det giver jo mening, når de i måneder har gået sammen og skullet producere rugeæg.
Pladsen de gik på, var ikke stor, men vel ok, når jeg ser billeder af andres hønsehold. Sælger sagde, at de også trængte til at komme ud i det fri igen.

Nu kommer så mit spørgsmål - hvorfor er hønsene nu flotte igen - de går fortsat sammen med hanen og han træder dem da stadig. De lægger æg hver dag - her den sidste uges tid alle tre.
Så hvad er forklaringen på, at fjerene begyndte at vokse ud igen efter en uges tid i de nye omgivelser ?. De var en måned om at forlade hønsehuset og inddrage hønsegården som deres område.
Hønsehuset er meget større, end det de kom fra, skal lige bemærkes.

Men hvorfor er de ikke slidte mere ??? Det undre mig meget.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Det hårde slid på avlshøner
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2015, 22:42 »
Mine har også været helt bare på ryggen, men der er nu begyndt, at komme fjer frem. De har gået sammen hele tiden, så ikke nogle ændringer der. Jeg tror det er årstiden, hanerne er mest aktive om foråret og muligvis påvirker årstiden også hønerne. 
Mvh Mette

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Det hårde slid på avlshøner
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2015, 07:50 »
det er årstiden :)
hanerne er jo helt oppe på dupperne om foråret ;)

Mine lille araucana hane har 13 smækre tøser, hvoraf de 9 er stor tværstribet plymouth rocks (så han er bestemt ikke for stor til dem og der er nok at damer) - de er altså temmeligt slidte hele bundtet og flere decideret skaldede og det er selvom de har gode pladsforhold både ude og inde.

Men der er stor forskel på haner, og hanen træder dem jo uanset om ejeren vil avle eller ej ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Det hårde slid på avlshøner
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2015, 11:37 »
Der er også forskel på fjerkvalitet. Høns som har bløde fjer bliver hurtigere bare end dem med stive fjer. Og en ung hane skal lige lære hvordan man gør. De første gange ryger der lidt flere fjer end senere.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Det hårde slid på avlshøner
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2015, 16:19 »
Det er bare en teori, men måske vinterens fugt og kulde også gør hud og fjer lidt mere udsatte? Ligesom hvis man skal rede hår efter en tur i regnvejr, hvor så børsten hænger fast. Måske gør hanens kløer og sporer det samme, hvis hønens fjer er fugtige?
Men som sagt - det er bare en teori :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Det hårde slid på avlshøner
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2015, 17:38 »
Tror nu bare at hanen er mindre aktiv nu, end han var i foråret.

Og måske,  når de har fået mere plads, så han andet at tænke på end at træde hønerne hele tiden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub