Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring af brahmakyller  (Læst 5876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Fodring af brahmakyller
« Dato: 02 Juli , 2015, 06:24 »
Hvad fodrer i med og hvorfor-- Udover diverse tilsætninger, hvad er så grundføden for jeres kyller?

Jeg fik at vide at de skulle starte med kyllingefoder, dernæst have halvt kyllingefoder/kornblanding og dernæst voksenfoder...
Hvorfor ikke voksefoder?
Og hvornår skifter i over til voksenfoder?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Fodring af brahmakyller
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2015, 08:28 »
Kyllingefoder kan vel være både start og voksefoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Fodring af brahmakyller
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2015, 09:22 »
Mine fik startfoder til at begynde med. Der var 25 kg at gå i gang med  :P. Der var 23 kyllinger. Det kneb med at få dem til at spise det sidste, herefter fodres med voksefoder. Det sidste er de i gang med nu. Det går MEGET langsomt med at få det spist, men det skyldes alt det andet de får.

Fra 3. dagen begyndte jeg med frisk grønt - især græs - skåret i små bitte stykker. Derefter i stadig større mængder (spise op før noget nyt  :o) :

mælkebøtte blomster/-frø i kolossale mængder  ::)
græsfrø også i store mængder
Agerkål planter m/blomst. Blade og blomster er guf.
Skørtidsler
Mælkebøtte blade
Vild Judas penge
Mæler
Myrer - både voksne, æg og pupper - det er skægt at se dem spise dette   *g

Da alle efter ca 5 uger går sammen, begyndte de også at spise korn og æglægningsfoder.

Jeg fodre med "årstidens" grønt. Nu er der ikke mælkebøttefrø mere, så får de græsfrø osv osv /o

De fanger selv insekter og andet kryb i hønsegården, nu hvor alle kommer ud hver dag.

De får også lidt fra husholdningen, men det er ikke så meget - men brød og kogte kartofler er meget eftertragtet - der er en kamp om, hvem der er hurtigst til at spise det. *e

Som ny efterlønner nyder jeg og sidde og se alle spise af et godt hjerte. Det er meget livsbekræftende og se dem fylde krogen og tage solbad, når de har tid  8) - deres lyde fortæller også hvordan de har det og de lærer, hvad de skal passe på - den gl hane advarer når der kommer uventede ting - musvåger, hejre - mine katte  *f og nu er alle så gamle, at Barnevelderne advarer. De små haner kalder også på de andre, hvis/når han har noget han gerne vil dele med dem. Dele og dele  ::), jeg tror det er naturen der spiller ham et pus. Hans lille væsen er ved at få de voksnes adfærd, men inderst inde ville han nok helst spise alt og ikke dele.  :angel:



Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fodring af brahmakyller
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2015, 09:55 »
Jeg plejer at starte mine op på en blanding af 1/3 startfoder, 1/3 parakitblanding uden solsikke og 1/3 havregryn. Fuglefrøene er blanke og stimulerer kyllingerne til at hakke efter foderet, desuden skulle både hirsefrø og havregryn hjælpe med at få maven godt igang + at havregryn indeholder en del mangan, som er godt for især de store racers knoglevækst. (Om det så er nok at kun bruge det i kort tid aht mangan, ved jeg ikke, men det kan jo ikke skade).

Efter 1-2 uger (alt efter hvornår min blanding er opbrugt) går jeg over til kun startfoder, og så får de korn og fuglefrø som guf, og småtklippet grønt en gang imellem.

6-8 uger gamle begynder jeg at blande voksefoder i startfoderet ca ½ og ½. Det gør jeg et par uger, og så får de kun voksefoder derfra. Selvfølgelig stadig med korn og frø som guf + hvad der ellers tilkommer af grønt og rester.

Skiftet til æglægningsfoder kommer ud på efteråret engang, når jeg løber tør for voksefoder og vurderer at de tilbageværende godt kan æde æglægningsfoder. Der er de yngste vel som regel omkring de 5 måneder.

Jeg fodrer i øvrigt med fuldfoder og så får de en smule byg til deling hver morgen spredt ud i stalden for hyggens skyld ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Fodring af brahmakyller
« Svar #4 Dato: 02 Juli , 2015, 14:22 »
Jeg fik at vide at brahmakyllerne skulle fortsætte med startfoder iblandet korn indtil de blev gamle nok til voksenfoder og at jeg ikke skulle bruge voksefoder da det ikke var godt nok til brahma..
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fodring af brahmakyller
« Svar #5 Dato: 02 Juli , 2015, 16:06 »
Jeg tror der er lige så mange forskellige måder at fodre på, som der er hønseholdere ;) de allerførste brahmaer (og silkehøns) jeg havde blev fodret m startfoder til de var et halvt år gamle og gik over på æglægningsfoder, men kan ikke se nogen forskel på at de er blevet større eller bedre end dem fodret på den anden måde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Fodring af brahmakyller
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2015, 06:57 »
Mange tak for alle svarene,, de var brugbare :)
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Fodring af brahmakyller
« Svar #7 Dato: 03 Juli , 2015, 08:44 »
Der er som skrevet, nok mange måder at fodre sine fjerkræ på. Jeg er til det naturlige - i videst mulig omfang - helst ville jeg helt undvære indkøbt færdig foder. Men det er jo ikke rigtig til at realisere.
Når jeg fodre mine kyllinger, så forsøger jeg at tænke som en hønemor  <C , hvad er der til rådighed her og nu af fodreemner. Det bliver godt nok noget ensformigt, forstået sådan, at når der er mælkebøtter, så står den på mælkebøtteblomster i store mængder hver dag. Dertil grønt - græs og mælkebøtteblade. Når mælkebøtterne er afblomstret, så er det det næste grønt, der fodres med.
Gik kyllingerne med en mor, ville hun selvfølgelig finde meget mere varieret kost, men det kan jeg ikke tilbyde. ::)