Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger  (Læst 10611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Dato: 22 Maj , 2015, 09:30 »
Mine dejlige Barnevelder er nu 14 dage (på søndag  <I). De har længe udviklet fjer på vingerne og nu er flere begyndt at få fjer på skulderne. På Barnevelder kluppens hjemmeside beskrives hvordan kønsbestemmelse kan foretages - så det har jeg gjort  ;)

Men - jeg kan ikke forstå, at evt hanekyllinger ikke har udviklet sig særlig meget siden de var ca 7 dage gamle. Passer det virkeligt, at de kun vokser størrelsesmæssigt og er så tilbageholdende mht fjerudvikling ?

Der er også fysisk størrelsesforskel - nogle (haner ?) er kun 3/4 ift høner. Det skulle i min verden være omvendt.

Ellers går det forrygende de spiser nu enorme mængder - især er mælkebøtte frø eftertragtet. Jeg kan næsten ikke følge med at pille blomsterhovederne i stykker, så hurtigt forsvinder de. Orm - opsamlet ifm lægning af georginer - var et stor hit  <O, myrer lige så. Det er meget dejligt at følge deres udvikling. de kan også godt - forsigtigt gives et  *b

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2015, 20:01 »
Er der ikke nogle Barnevelder-ejer der kan hjælpe mig med kønsbestemmelse  ??? ???

Nu er de 30 dage gammel og der er 2 der fortsat ikke rigtig har fået særlig mange fjer. Der er kun lidt på vingerne, men ikke på det led der er tættest på kroppen. En lille hale er ved at bryde frem.
De andre 13 har fået fjer næsten over det hele. De har kun få på halsen, endnu. Selv brystet får nu fjer. Men ift beskrivelsen af hønekyllinger på Barnevelder kluppens hjemmeside, så kommer halen først senere. De har nu ellers en fin lille hale, nu ? :angel:
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2015, 22:34 Fra Hans-Kurt »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2015, 21:55 »
Barneveldere er nogle værre øgler at se på rigtigt længe. Mage til langsom fjersætning skal man lede længe efter i hønseverdenen. Men ellers er de skønne. De skal bare passes godt og længe mht. varme og ingen fugt. Sådan noget regnvejr som i dag er farligt for selv rimeligt store kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2015, 21:57 »
P.s. Jeg kan altid se køn på kammen når de er omkring 4-5 uger gamle.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2015, 00:09 »
Hane i midten, høner på hver side af ham - jeg tror de er 12 uger her cirka.

Som Henriette skriver: Øgler :-) Men nogen søde nogen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2015, 11:58 »
@Bente, ja der er der jo slet ikke tvivl. De er dejlig at se på, meget vakse ser de ud.

@Henriette - efter det du skrev, har jeg flyttet opmærksomheden på kønsbestemmelse til ikke kun at gælde fjersætning, men også inddrage kammen i bedømmelsen. Tak for dette råd. Jeg var ikke klar over, at så små kyllinger allerede kunne vise køn via kamstørrelsen.

De to jeg tror er haner har også en kam der er lidt mere udviklet end de andres. Yderligere 1 eller 2 af de andre, har også en kam der skiller sig ud fra andres, ved at være lidt større. Men de har rigtig mange fjer, så . . . .

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2015, 13:03 »
Du er først sikker hvis der:

1. er æg i ræden (så er det en høne)
2. er kykilikyy ved solopgang (så er det en hane)

 ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2015, 18:06 »
Arh, det gælder vist kun silker. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2015, 22:35 »
Hej
Kammen er det sikreste, men de kan være svære jeg sætter sommetider 2 ringe på da jeg ikke kan se det endnu når de skal ha ring på
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #9 Dato: 04 Juni , 2015, 22:47 »
https://www.barnevelders.net/?q=Sexing%20Barnevelders

Jeg kommer til at tænke på, at jeg syntes hanerne var mere ranke i kropsholdningen, og de havde tykkere ben end hønerne - og hønerne havde sådanne små-små, tynde pigetæer.

Der er noget utroligt nuttet ved barnevelder-kyllinger - det er ikke bare deres udseende, hvor gribbestadiet er gribende i sin rørende grimhed, men også at de 'snakker' så meget - er jeres barnier ikke også mere pludrende og pippende end andre racer? De lyder som en glad børnehave :-) Jeg har en rigtig blød plet for dem - og kønnere høne skal du lede længe efter!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #10 Dato: 04 Juni , 2015, 22:50 »
Hej
Jo de snakker temmelig meget men Faverolles snakker nu mere
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #11 Dato: 04 Juni , 2015, 23:20 »
Jeg er især glad for at kyllingerne af natur er meget tillidsfulde. Jeg har også New Hampshire, og de kyllinger flygter ned i den anden ende af buret når jeg fodrer og er sikre på at jeg er vildt farlig. Barnevelderne er ved at falde over hinanden for at komme først til lækkerierne og hopper op på ens hænder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kønsbestemmelse af Barnevelder kyllinger
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2015, 23:47 »
Tak for de mange gode indlæg.  /o, nu hvor de er 35 dage gammel, er der virkelig sket noget på fjerfronten. Det er rigtigt, at de er meget pjusket at se på, og kammen er ved at udvikle sig mere på nogle end på andre.
De er meget tillidsfulde og enormt søde. De taler - som I også skriver - meget. Når de hører min stemme, stiger lyd niveauet, da alle skal hilse på. Og når de går rundt, er det som om de hele tiden, skal holde kontakt med hinanden  <L <L <L <L <L <L <L. Det gør Brahma kyllingerne slet ikke  *f.
Nu hvor de kommer i hele hønsehuset, ser de mine træsko, og skal lige hen og kikke på mig. Sætter jeg mig på hug, kommer de helt tæt på.  <E *o *p.