Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma Kyllinger og deres fjerfarve  (Læst 3440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Brahma Kyllinger og deres fjerfarve
« Dato: 22 Maj , 2015, 09:10 »
Mine kyllinger er nu dels 5 og 3 uger gamle. De ældste er næsten fuldfjerede. og nu kommer mit spørgsmål - de er MEGET forskellig i farven - kan det passe, at de er af samme farvelinie (hedder det det  ;D).

En er meget mørk i felter fordelt over hele kroppen. En har et blåt skær over sig. En har en spættet tegning over det hele. 3 har ligesom et gulligt skær over hovedet og lidt ned af halsen. De skulle alle være som jeg underskriver mig med af farve.

Jeg er bekendt med, at de skifter fjer 7 gange inden voksenalderen (læst her på DFF). Men springer de så meget rundt i farverne i den periode ? <J

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Brahma Kyllinger og deres fjerfarve
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2015, 09:30 »
Sidste år, da jeg var helt ny på "hønsefronten" havde jeg det samme problem med mine kyllinger, som jeg havde ruget ud i min lille rugemaskine. Jeg kunne slet ikke få farverne til at passe på de Dværgdotter, som de skulle blive til.
Meeeen, efter at have rådspurgt en erfaren hønseavler, var forklaringen ligetil: Det er hanerne, som får alle disse "mærkelige" farver!
De to eneste hønekyllinger i flokken så helt normale ud i fjerdragten, således som man forventer det af Guld/sortbåndede dotter.
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2015, 11:33 Fra Gok »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Brahma Kyllinger og deres fjerfarve
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2015, 13:00 »
Guld sort båndet brahma kan jo kønssorteres på fjerfarven, så haner og høner er ret forskellige. Skal lige og jeg kan finde den tråd jeg lavede da jeg skulle ha mine kønsbestemt sidste år.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.