Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma kyllinger  (Læst 7901 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Millal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Brahma kyllinger
« Dato: 22 April , 2015, 14:00 »
Hej..

Jeg har fået 6 små skønne brahma kyller   :D de er ca en uges tid gamle (nogle lidt ældre) og går indenfor i varmen med en varmelampe..

Nu det er sådan en fantastisk vejr, kommer jeg til at tænke på hvornår de må komme ud på græsset med et lille hus og en varmelampe? Og så måske tage dem ind for natten?

Jeg er helt ny i denne skønne verden, så jeg håber der er nogle der kan hjælpe med min nysgerrighed
Venlig hilsen
 
Camilla

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Brahma kyllinger
« Svar #1 Dato: 22 April , 2015, 15:59 »
Når det er så flot vejr, som nu, så kan de sagtens komme ud på græs i solen i nogle timer allerede nu.

Jeg udstiller ikke og derfor ruger jeg aldrig ud i maskine, før vejret er til, at de små kan komme ud og bevæge sig og træne muskler og hønseadfærd. Sidste år klækkede mine første kyllinger d. 02. maj i vejr så flot og varmt som nu. De kom på græs da de var 5 dage gamle. Den første uge gik de i en hønsefræser med varmelampe/plade og skyggested i den ene ende. Efter yderligere en uge blev deres område udvidet til 20 kvm, og her spurtede de rundt til de blev sluppet fri i haven til resten af flokken, da de var ca. 11 uger gamle.
Mine maskinkyllinger er så på græs hele dagen og kommer ind og sove i en kasse under en anden varmelampe om natten, indtil de er fuldbefjerede.

Den første uges tid boede mine kyllinger sådan her i dagtimerne

« Senest Redigeret: 22 April , 2015, 20:16 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Brahma kyllinger
« Svar #2 Dato: 22 April , 2015, 16:10 »
Når man er lille, så er der (heller) ikke noget så skønt som en solskinsdag og en dejlig bunke jord at bade i  ;D og tusind gange bedre og sundere end at gå i en kasse og kede sig

https://www.youtube.com/watch?v=tXGVgtBqxDE
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Millal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Brahma kyllinger
« Svar #3 Dato: 22 April , 2015, 19:50 »
Ej hvor ser det bare fantastisk hyggeligt ud Helle... Jeg må lige sætte manden i værkstedet og kreerer et sted til dem..
Venlig hilsen
 
Camilla

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Brahma kyllinger
« Svar #4 Dato: 22 April , 2015, 20:34 »
Hvorfor vente på manden?
Du har vel arme, ikke  ;)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Brahma kyllinger
« Svar #5 Dato: 23 April , 2015, 08:08 »
Har jeg kyllinger uden skruk, kommer de ud så meget som muligt, og fra en meget tidlig alder (hvor de endnu ikke er varmefri). Vi har lavet nogle hønsefræsere, som de går i. Hvis der er fare for regn, men ellers varmt eller hvis det er solrigt og alligevel lidt køligt (måske en kold vind) dækker jeg bur-delen helt eller delvist med gennemsigtigt vinyl. Er der meget sol/varme, stiller jeg en plade op, så de kan finde skygge.
Kyllingerne STOR-trives. Jeg er selvfølgelig meget obs på dem og specielt, når de er helt små tjekker jeg dem løbende.
Det er min erfaring, at jeg får stærkere og sundere kyllinger på den måde. I begyndelsen er de kun ude måske 1-2 timer ved middagstid, men det kommer selvfølgelig helt an på årstid og vejrlig.
Man kan jo bare se på skrukke-kyllinger, de går jo også ude og bliver så lige varmet igennem ind i mellem hos deres "mor".

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Millal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Brahma kyllinger
« Svar #6 Dato: 27 April , 2015, 19:48 »
Så blev vi lige ramt af to syge små børn, så projektet blev sat på stand-by.. Men fik da lavet en lille indhegning i fredags som de nød
Venlig hilsen
 
Camilla