Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nervøse kyllinger  (Læst 17526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Nervøse kyllinger
« Svar #15 Dato: 16 Maj , 2015, 13:10 »
På grund af det kolde forår havde jeg mine Australorpkyllinger boende inde ret længe. Da de blev gamle nok kom de i drivhuset med varmelampe. Det betød at  de to gange om dagen skulle transporteres - og altså blev løftet ind og ud af transportkassen to gange om dagen. Det har givet rigtig meget på tamhedsfronten. Man kommer til at holde så forbistret meget af dem.
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2015, 13:12 Fra Lene Skelmose »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #16 Dato: 16 Maj , 2015, 13:18 »
Ja Lene  /o, det er utrolig som den kontakt rører ens hjerte. Det lille bitte liv, som er helt fortrolig ved en. Det er bare dejligt. Hvordan mon man får det, med at slagte nogle af dem en dag  *t
Et lam jeg flaskede op og først slagtede som får 3 år efter, gav mig kraftig hjertebanken, da jeg skulle slagte den. Den fulgte fortroligt med mig og jeg .......boltpistol......af blødning......spiste den.... *e

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #17 Dato: 17 Maj , 2015, 18:39 »
Men Hans- Kurt, når man slagter og spiser sine egne dyr, så er man 100 % sikker på at de har haft et godt liv og blevet slagtet hurtigt og humant + man ved også hvad de har fået at æde og om de har været medicineret.
Så med det i tanke, så kan man havde en god samvittighed alligevel. Selvom man har gået og dikket dem.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #18 Dato: 17 Maj , 2015, 23:14 »
Jeg bryder mig bestemt ikke om slagtedagen. Det at skulle slå ihjel er ubehageligt men hører med. Har det dog godt med at dyrene har haft det godt og at der kommer hjemmeproduceret mad på bordet. Plus -ikke mindst -at jeg undgår at støtte fjerkræindustriens dyremishandling.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #19 Dato: 18 Maj , 2015, 06:56 »
Personligt er jeg heller ikke selv ret god til at svinge øksen over sunde og raske ung dyr men det er en nødvendighed og det smager jo helt  fantastisk og man ved hvad man får.. Og hvis først man har været inden for murene i kyllinge produktion så betyder det.pludseligt mindre at aflive det der engang var en lille pjusket daggammel kylling under ens egen varme lampe for en tur i en produktions stald sætter virkeligt tingene i perspektiv...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nervøse kyllinger
« Svar #20 Dato: 18 Maj , 2015, 10:35 »
Nu er det jo netop kun sunde og raske dyr, som skal slagtes og spises. De syge skal bare i skraldespanden.

Alt andet lige, laver man kyllinger så er ca halvdelen haner (hvis man er uheldig, måske endda endnu flere) og dem er der ikke megen afsætning i, i det det er de færreste som køber 5,1 dyr, og mange vil endda kun købe høner. Og what to do med de extra haner? Andet end at få noget godt kød i sin fryser.
Jeg undre mig altid over de folk, som ligefrem forære deres forkælede haner væk og som så køber industri kyllinger i stedet for i butikken, det virker noget bagvendt.
Men selvfølgelig er ude af syne, ude af sind et rigtigt godt koncept.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #21 Dato: 18 Maj , 2015, 10:44 »
Selvfølgelig er det kun de sunde og raske dyr man spiser, det jeg mente var også bare at det for mig helt personligt er nemmere at aflive et sygt dyr for at gøre det fri a sine lidelser Kontra et sundt og rasK dyr.. Men igen det er en nødvendighed og så er det jo et fantastisk måltid man kan indtage vel vidende hva det er man spiser og med go samvittighed...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #22 Dato: 18 Maj , 2015, 12:24 »
Jeg har sjovt nok overhovedet ingen problemer med at slagte haner, men vil ha svært ved at slagte en høne. Er faktisk ikke engang helt klar over hvorfor, måske har det noget at gøre med, at de føles som et spild af alle de æg, hun kunne ha lagt. Det har så heller ikke været nødvendig endnu, men den dag kommer jo nok.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #23 Dato: 18 Maj , 2015, 21:14 »
Tak for indlæg. Det er rigtigt, at en nuttet kylling bliver til en stor hane - måske - og så bliver det lettere.

Mine Brahmaer fik fri adgang til hele hønsehuset i sidste uge, de kommer ud og hvis jeg står stille, går de trykt lidt rundt. De er ikke indstillet på et møde med de voksne, de flygter omgående ind i deres eget domæne, hvor de voksne ikke kan komme ind.
Det er dejligt at se dem tætter på, nu kan jeg begynde at se forskel på dem. Tror også, at de 5 uger gamle kan kønsbestemmes, eller jeg hygger mig med at forsøge det.

Jeg forsøger også at indynde mig med foder. Barnevelderne er helt tosset med mælkebøtte frø. Så nu får alle frø jeg piller ud af den lukkede blomst. De forsvinder som duk for solen.  /o /o

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #24 Dato: 02 Juni , 2015, 20:12 »
Lige en opfølgning på Brahma kyllingerne.
De er ikke mere så nervøse. Nu hvor de kommer over hele hønsehuset, ja nogle har endda været på dogdi udendørs i hønsegården. De fandt ikke selv ind. Så kom regnen og de søgte ly under hønsetrappen op til indgangen. Jeg fangede dem - forholdsvis stille - og satte dem op til indgangen, som de så smuttede ind af, hurtigt.

Nu går de rundt og spiser det jeg lokker med - grønt og især mælkebøtteblomster. De er også begyndt at spise hvede - som de voksne. Men nu er de også 7 og 5 uger gamle.
De kan som komme ret tæt på mig, uden at flygte. Så nu er det ok.  /o

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nervøse kyllinger
« Svar #25 Dato: 02 Juni , 2015, 21:19 »
Det lyder jo til, at det går stille og roligt  fremad hos dig og hønsene  :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.